Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven
Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…
Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?
Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…
D&IN Taskforce AI van start – meepraten mag!
Het Data & Insights Network (D&IN) kent sinds half maart een AI-taskforce die in kaart wil brengen wat de hoop en verwachtingen zijn rond AI, maar ook de zorg en vrees van D&IN-leden en andere geïnteresseerden over het gebruik van AI-toepassingen. De community moderator van de taskforce, Finn Raben, doet verslag van de eerste activiteiten. …
Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten
Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….
Workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ deelt papers
In maart werd in Washington de 5de workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ (MASS) gehouden. MASS is een reeks workshops die ongeveer één keer per jaar worden georganiseerd en ze draaien allemaal om mobiele apparaten die onderzoekers in staat stellen om gegevens te verzamelen via ingebouwde sensoren. De sensoren waar het hier om gaat…
CZ en Miles maken UX onderzoek makkelijk
CZ stopt veel energie in het optimaliseren van de online klantreis. Voor een zorgverzekeraar is dat een essentieel deel van de klantbediening en werving. CZ vroeg Miles Research mee te denken over een onderzoeksmethode om een nieuw concept te testen, inclusief een demo van de beoogde nieuwe klantreis. Het is gebruikelijk zo’n onderzoek kwalitatief uit…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nalka Invest koopt Norstat
Nalka Invest, eigenaar van middelgrote onderzoeksbedrijven in Scandinavië, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, gaat Norstat overnemen van het huidige moederbedrijf Triton. Norstat werd gelanceerd in 1997 en heeft nu een panelnetwerk met meer dan drie miljoen consumenten in negentien landen. Sinds de overname door Triton in 2019 heeft Norstat de activiteiten verder geïnternationaliseerd door middel van…
AI voorspelt waar we naar kijken
Op het MIE demonstreerde Junbi vorige maand hoe YouTube-commercials doeltreffender worden met behulp van voorspellende AI. Volgens oprichter Coen Olde Olthof is dit nog maar het begin. Waar komt jouw interesse in digitale marketing vandaan? ‘Van huis uit ben ik meer iemand uit de technologie dan uit de marketing. Ik was vanaf het ontstaan van…
Ruim een derde werknemers in Nederland wil ‘functie elders’
30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. Solliciteerde in 2023 nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat…
Een nieuwe horizon met AI
Op 24 april vindt in Amersfoort het Nederlandse AI Congres plaats. Het centrale congresthema dit jaar is ‘De Nieuwe Horizon met AI: Collectief, Mensgericht en Kansrijk’. Op het congres staan de laatste ontwikkelingen rondom o.a. de AI Act, duurzaamheid, zorg, ethiek, onderwijs centraal. Naast plenaire presentaties zijn er zo’n 40 break-out sessies en workshops. Verder…