Actueel | 07 november 2023
07 november 2023

Hanneke Theuws, Rode Kruis: ‘We meten wat mensen hier echt raakt’

Hanneke Theuws, marktonderzoeker van het Rode Kruis, vertelt hoe haar werk de campagnes en projecten van de hulpverleningsorganisatie ondersteunt. Op 16 november geeft zij hiervan voorbeelden tijdens de Circle Bijeenkomst van het Data & Insights Network in Den Haag. Het Rode Kruis doet onmisbaar werk. Hoe belangrijk is het voor jou dat je een baan…

Actueel | 07 november 2023
07 november 2023

Nederland ontwikkelt eigen AI-taalmodel

Nederland bouwt aan een eigen taalmodel: GPT-NL. Dit model is nodig voor het ontwikkelen, versterken en bestendigen van de digitale soevereiniteit, zeggen TNO, NFI en SURF, die samen het model gaan ontwikkelen. De organisaties willen zo een stap zetten naar een transparant, eerlijk en toetsbaar gebruik van AI naar Nederlandse en Europese waarden. Financiering van…

Actueel | 02 november 2023
02 november 2023

EU dreigt generatieve AI te onderreguleren

De Europese Consumentenorganisatie (BEUC) vreest dat EU-instellingen een zwakke en onduidelijke benadering kiezen bij de regulering van AI-systemen, zoals ChatGPT of Bard. Een sterk wettelijk kader om consumenten te beschermen tegen de risico’s van generatieve AI is volgens BEUC essentieel om manipulatie van de consumenten, onjuiste informatie, schending van privacy, fraude en desinformatie tegen te…

Actueel | 02 november 2023
02 november 2023

Praat mee over artificial intelligence en ChatGPT in Taskforce AI

Het Data & Insights Network wil met een groep vakgenoten brainstormen over AI in research. Hoe bewaken we kwaliteit, houden we het juridisch zuiver, wat doen we met privacy en geheimhoudingsverplichtingen… het zijn vragen die in de groep aan de orde komen, juist omdat het volgens D&IN ‘absoluut noodzakelijk is dat we daar als branche…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Hoe je fraude in online enquêtes kunt bestrijden

Het aantal gevallen van fraude in marktonderzoek is gestegen en het begint een merkbare impact te hebben op de kwaliteit van de gegevens. Oscar Carlsson van Cint onderzocht drie manieren waarop marktonderzoekbureaus enquêtefraude kunnen bestrijden. Hij schreef er een blog over op Research-live. Carlsson stelt dat naast inspanningen van de sector zelf, er drie belangrijke…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Blijven je nieuwe medewerkers aan boord?

Een nieuwe blog van het Marketing Intelligence Network, geschreven door Rachel van Rootselaar. Deze keer gaat het over nieuwe medewerkers en onboarding. Met tips! De moed zakt je in de schoenen. Een van je teamleden, net een jaar in dienst, heeft opgezegd. Een belangrijke reden die uit het exitgesprek komt: onvoldoende begeleiding, vooral in de…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

Data-analyse door AI – is ons vertrouwen te groot?

Wat is het gevaar van een te groot geloof in AI-gestuurde data-analyse in onderzoek? Vertrouwen wij te veel op door AI gegenereerde samenvattingen? Jack Wilson, innovation lead bij 2CV, schreef er voor Greenbook een blog over. Jack Wilson haalt de bekende schrijver Yuval Hariri aan die zegt dat AI-systemen nu overgaan van een fase waarin…

Actueel | 31 oktober 2023
31 oktober 2023

AI en algoritmen onderwerp van verkiezingsprogramma’s

De Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 staan voor de deur. Nederlandse AI en data-adviesbureau ADC doken in de verkiezingsprogramma’s om te achterhalen wat ze van AI en algoritmen vinden. Als je alle verkiezingsprogramma’s erop naslaat dan is er een duidelijk verschil: Volt spant de kroon met een visie – en een heel hoofdstuk over…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd

Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee. Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen….

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Tiende FD Gazelle voor de ME Research Group, zesde voor DVJ Insights

De ME Research Group kan de tiende FD Gazelle toevoegen aan de negen die al werden binnengehaald. Voor DVJ Insights is het de zesde keer. Edgar de Beule en Hesam Fahimi, de oprichters van Markteffect, later onderdeel van de ME Research Group na overname van Team Vier en DirectResearch, zien cultuur als basis van het…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

NPSO lanceert programma 2024 én nieuwe website

Het Nederlandstalig Platform voor Survey Onderzoek (NPSO) heeft onlangs een nieuwe website gelanceerd. Het NPSO wil kennis uitdragen over het methodologisch verantwoord uitvoeren van grootschalig sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Voor 2024 staat er een uitgebreid programma op stapel en op 29 november a.s. wordt de jaarlijkse innovatiedag gehouden. Barry Schouten van het CBS, en een van de…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Bilendi-workshop op D&A-congres: The art of engaging with your respondents

Op het Digital & Analytics Congres van 2 november host Bilendi een interactieve workshop over kwalitatief onderzoek met behulp van het Bilendi Discuss-platform. Directe, menselijke en real-time online input in een unieke sessie – met plaats voor 40 deelnemers. Het begrijpen van wat mensen écht belangrijk vinden, verandert datasets in waardevolle menselijke verhalen. Het blijft…

Ook de laatste bytes ontvangen?