Best practices | 11 november 2020
11 november 2020

Topic of the year – Making Animal Welfare Matter

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Best practices | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Topic of the Year – Winning the Gamble of Successfully Launching Brilliant New Products

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Best practices | 30 september 2020
30 september 2020

Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Actueel, Best practices | 02 september 2020
02 september 2020

Data-gedreven marketing bij het Van Gogh Museum

Op 10 september organiseert de MOA in samenwerking met NIMA de Education Day. Koen Bel en Laurine van de Wiel bieden een kijkje in de keuken over welke beslissingen bij het Van Gogh Museum data-gedreven zijn.

Best practices | 23 april 2020
23 april 2020

De stuwende kracht van principes – Design thinking en de creatieve vrijheid

De eeuwige tweestrijd tussen vrijheid geven en begrenzen, je ziet het overal terug. Zeker ook in (markt)onderzoek. Enerzijds: hoe meer vrijheidsgraden, hoe groter de kans op verrassende uitkomsten. Anderzijds: hoe meer afbakening, hoe groter de kans op strakke, stevige resultaten.

Best practices | 14 april 2020
14 april 2020

Het eigen verhaal van generatie Z: Geef ze de microfoon!

Voor iedereen die een nieuw decennium wil bouwen, is de tijd rijp voor gedegen en diepgaand exploratief-verkennend onderzoek naar Generatie Z. Die heeft de behoefte om een eigen verhaal te vertellen over verwachtingen en dromen over hun toekomst. En let daarbij vooral ook op hun taalgebruik want dat wijkt af van de oudere generaties in ons land.

Best practices | 14 april 2020
14 april 2020

Z – de kopers van de toekomst; ze geven graag hun mening

Irene Joris, researchmanager bij Markteffect, weet precies wat Generatie Z anders maakt dan eerdere generaties. Ze legt uit hoe onderzoekers deze doelgroep het beste benaderen. Op MIE 2020 gaf Irene Joris samen met organisatiepsycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning en strategisch marketingbureau The Valley een drie uur durende masterclass.

Best practices | 11 februari 2020
11 februari 2020

Design thinking in een super wicked wereld

De problemen in onze maatschappij liegen er niet om. Terrorisme, global warming, moderne slavernij, wapenhandel… het zijn zogenaamde ‘super wicked problems’, oftewel megacomplexe ongestructureerde vraagstukken die vragen om een herontwerp van onze samenleving. We lossen ze op door te experimenteren en te kijken wat werkt en wat niet.

Best practices | 20 januari 2020
20 januari 2020

Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

De MOA publiceert een software-review van data-integratie-tools voor data-analytics, visualisatie en dashboarding. Het is een evaluatie van 13 softwareplatforms; een selectie van leveranciers die je vaak aantreft bij pitches rond insights- en marketinginformatiesystemen. En… Sjoerd Koornstra vertelde erover vertellen op het MIE 2019.

Best practices | 21 november 2019
21 november 2019

Hoe creative crowdsourcing innovaties een boost kan geven

Volgens Forrester hebben op elke 100 mensen 90 de skill om te valideren (‘validate’), 9 om te optimaliseren en beheren (‘curate’), en maar één de eigenschap om echt te creëren (‘create’), wat wil zeggen dat slechts 1% voldoende creatief is om ‘out of the box’ te denken en creatieve ideeën te bedenken en vorm te geven, een van de belangrijkste succesfactoren van innovatie.

Best practices | 21 november 2019
21 november 2019

De Tesla van het bereiksonderzoek: We willen merken meer controle en regie geven

Het crossmediale meet- en validatieplatform THX vertelt niet alleen wie gisteren een uiting van McDonalds heeft gezien, maar ook of die consument daadwerkelijk naar de McDonalds is geweest. ‘Merken krijgen direct inzage in de effecten van hun crossmediale inzet’, belooft Marcel Vogels van MeMo2.

Best practices | 11 september 2019
11 september 2019

Hoe kun je in FMCG je merk beter verkopen? Een studie naar optimale schapindeling

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Martin Leeflang beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de effecten van verschillende schapindelingen op de keuze van de consument voor bepaalde produkten en merken. 

Ook de laatste bytes ontvangen?