Actueel | 03 oktober 2023
03 oktober 2023

Podcast Motivaction: ChatGPT en doelgroepanalyse

In Uitgezocht, de podcast van Motivaction, worden experts van het bureau onderworpen aan een vragenvuur over de nieuwste ontwikkelingen. Onderwerp deze keer: Is ChatGPT de heilige graal voor doelgroepanalyse? In Uitgezocht, de podcast van Motivaction komen experts van het bureau aan het woord die alles kunnen vertellen over de laatste trends in het vak. In…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

AI in de praktijk

Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…

Actueel | 28 september 2023
28 september 2023

Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober

Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…

Actueel | 21 september 2023
21 september 2023

Gen Z-chatbot Avery houdt van digitale nieuwsbrieven

Het is dan misschien niet de enige, maar dan wel een van de eerste AI-chatbots die je in contact brengen met de wereld van Gen Z, althans dat is de opzet van de tool die het Engelse bureau Untold Insights heeft ontwikkeld. De chatbot heet SegmentAI en die doet zich voor als een 23-jarige Gen…

Actueel | 21 september 2023
21 september 2023

Is AI foolproof? Wat denk je zelf?

De basis van onderzoek zijn data. Maar met de groeiende integratie van AI in het dataverzamelingsproces, is het ook tijd om ons een beetje zorgen te maken. De onderzoeker moet verantwoordelijk blijven voor het juiste inzicht op basis van de juiste data. Dat betoogt Clare McHatton, directeur Business Development bij marktonderzoekbureau Walr. Data vormen de…

Actueel | 19 september 2023
19 september 2023

‘Je moet AI inpassen in een mix van mogelijkheden’

Barry Jennings is bij Microsoft verantwoordelijk voor onderzoek en insights, en is expert op AI-gebied. Ook is hij lid van ESOMAR’s AI Task Force. Robert Heeg vroeg hem hoe kunstmatige intelligentie zijn vak en de onderzoeksindustrie verandert. ‘Onderzoek of AI de data kan beïnvloeden.’ AI is hét gespreksonderwerp, ook in de insightsindustrie. In hoeverre raakt…

Actueel | 14 september 2023
14 september 2023

Pim organiseert MarTech Fest 2023

Op 12 oktober 2023 organiseert Platform Innovatie Marketing (PIM) een event rond AI, big data, marketing mix modelling en ChatGPT: het MarTech Fest 2023. Het vindt plaats bij iO digital in Amsterdam. Het MarTech Fest 2023 moet marketeers inspireren en informeren over de kracht van technologie en data in marketing. Er zijn sprekers en er…

Actueel | 14 september 2023
14 september 2023

Hoe kwalitatief onderzoekers echt denken over AI

Om kwalitatief onderzoekers een handje te helpen bij het doorstaan van de AI-storm die hen afkomt, moet de onderzoeksbranche zijn PR verbeteren. Dat betoogt Tom Woodnutt, oprichter van Feeling Mutual, dat zich specialiseert in online kwalitatief onderzoek. De komst van generatieve AI heeft kwalitatieve onderzoekers in een existentiële crisis gestort. De technologisering van kennis ondermijnt…

Actueel | 12 september 2023
12 september 2023

AI – tijd dat onze branche wakker wordt!

Marktonderzoekers, insights- en business intelligence-specialisten zijn altijd early adopters geweest van nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Maar tegelijkertijd is de sector ook te traag (en vaak te laat) geweest met het hooghouden van de grondbeginselen van het vak. Dat betoogt Finn Raben, founder van Amplifi Consulting. Hij schreef er een bijdrage over. Neem de representatieve steekproeftrekking……

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

Hoe AI de datakwaliteit beïnvloedt

Met de opkomst van AI groeit de mogelijkheid dat antwoorden op door AI gegeneerde vragen met dezelfde AI-middelen worden beantwoord. Wat kunnen onderzoekers daartegen doen? Mary Draper, Vice President Network Partners & Quality / EMI Research Solutions schreef een blog voor Greenbook waarin ze ingaat op het ‘perfect’ antwoord op open vragen. Met een grondig…

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

DDMA publiceert whitepaper over inzet conversational AI

Het implementeren van conversational AI om klantcontact te automatiseren is een precaire zaak, stelt DDMA. Hoe kies je de juiste tooling? Hoe zorg je dat alles juridisch geborgd is? Om organisaties hierbij te helpen publiceert de DDMA Commissie Conversational AI nu het whitepaper: Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter? In het whitepaper…

Actueel | 05 september 2023
05 september 2023

ESOMAR’s AI Taskforce inventariseert kansen en bedreigingen

ESOMAR richtte onlangs de AI Taskforce op, bedoeld om het gebruik van kunstmatige intelligentie in de onderzoeks-, insights- en analyticssector te begeleiden. In Community Circles werd in augustus een inventarisatie gehouden van de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van AI. Op het ESOMAR Congres van 10 t/m 13 september in de…

Ook de laatste bytes ontvangen?