Best practices | 23 september 2021
Sensory branding – hype or happening?
Binnenkort verschijnt bij SWOCC publicatie nummer 84 over sensory branding. Anna Giling en Ivar Vermeulen (Associate Professor aan de Vrije Universiteit en auteur van de publicatie) gingen in gesprek over de plaats van sensory branding in de marketingmix, de meerwaarde en de praktische toepassing. ‘Sensory stimuli zorgen dat merkeigenschappen beter toegankelijk zijn’ Ivar Vermeulen Wat...
Actueel | 08 september 2021
Tijd om feiten van fabels te onderscheiden
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen buigt zich over vanzelfsprekende zaken die wat meer tegenwicht kunnen gebruiken. Tijd voor...
Onderzoek | 07 september 2021
Liever offline dan online advertenties
Ondanks de prominente plaats die digitale platformen innemen in het dagelijks leven, blijven consumenten wereldwijd positiever staan tegenover reclame in offline kanalen zoals bioscopen, gesponsorde evenementen, tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS). Dat blijkt uit Kantars wereldwijde Ad equity -ranglijst van mediakanalen en mediamerken. De positieve houding tegenover advertenties via traditionele mediakanalen is ook...
Onderzoek | 19 augustus 2021
Marketing spel je als D-A-T-A
Nieuw Salesforce-onderzoek toont verschuivingen in prioriteiten, uitdagingen en tactieken van marketeers. Het verbeteren van het gebruik van marketingtools en -technologieën is topprioriteit voor de Nederlandse marketeer, terwijl innovatie de grootste uitdaging is. Salesforce heeft de zevende editie van zijn State of Marketing-rapport gepubliceerd, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder duizenden marketeers. Uit het rapport blijkt...
Best practices | 11 augustus 2021
Design thinking steeds relevanter tijdens pandemie
Een paar maanden geleden verscheen er een interessant artikel in Industrial Marketing Management (IMM), hét wetenschappelijke tijdschrift op het gebied van B2B-marketing. Twee onderzoekers presenteerden daarin een analyse waarin zij uiteenzetten waarom design thinking juist tijdens de Covid-19-pandemie relevanter is dan ooit. Als Daily Data Bytes nemen we je graag mee in hun denkwereld. Een...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 21 juni 2021
Marketing Manifest voor betekenisvolle impact
Marketingvakorganisaties in Nederland slaan de handen ineen om marketeers meer slagkracht te geven. Ze presenteren gezamenlijk het Marketing Manifest dat marketeers uitdaagt om betekenisvolle impact te maken. Binnen de impactzones Maatschappij, Markt en Organisatie zijn 10 doelen geformuleerd die marketeers inspireren om hun rol te ontwikkelen en te versterken. De komende maanden zullen de verschillende...
Actueel | 14 juni 2021
Verticale revolutie in de videomarketing
Bewegend beeld nemen we al ruim 100 jaar horizontaal waar. Van iedere televisie of bioscoopdoek overtreffen de breedtematen de lengtematen. Nu we bewegend beeld op onze verticaal georiënteerde smartphone bekijken ontstaat er een discrepantie tussen apparaat (verticaal) en presentatievorm (horizontaal). Hoe lossen we die discrepantie het beste op? Moeten we de consument ‘dwingen’ zijn apparaat...
Actueel | 14 juni 2021
Nieuw modelcontract voor veilige doorgifte persoonsgegevens
De Europese Commissie (EC) heeft een nieuw modelcontract goedgekeurd dat bedrijven kunnen gebruiken voor de doorgifte van persoonsgegevens vanuit de EU naar landen daarbuiten. Bedrijven die nu al een modelcontract als doorgifte-instrument gebruiken, krijgen in totaal 18 maanden de tijd om hun huidige contracten in lijn te brengen met het nieuwe modelcontract. Door een modelcontract...
Onderzoek | 14 juni 2021
Welke gegevens delen we voor gepersonaliseerde advertenties?
Personalisatie is al lang een heilige graal voor marketeers die efficiënt willen verkopen, maar de houding tegenover gebruik van bepaalde informatie is voor iedereen verschillend, volgens een enquête van A Million Ads in de UK. Nieuw onderzoek van creatief bureau A Million Ads wijst uit dat hoewel 61% van de respondenten bereid is om gepersonaliseerde...
Best practices | 10 juni 2021
The cookieless era – deel 2
Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. In dit tweede deel (lees ook deel...
Onderzoek | 30 mei 2021
843 miljoen gebruikers adblockers
Meer dan 840 miljoen mensen gebruiken wereldwijd software om advertenties te blokkeren op mobiel en desktop, volgens leverancier van adblockers Blockthrough. Het blokkeren van mobiele advertenties komt het meeste voor en er is een duidelijke stijging, want eind 2020 waren er nog 586 miljoen gebruikers van de blokkeersoftware. Volgens het onderzoek komt de groei vooral...
Onderzoek | 30 mei 2021
TikTok integreert e-commerce
TikTok is in Europa begonnen met de integratie van e-commerce in de app. TikTok's moederbedrijf ByteDance hoopt het enorme succes van TikTok's Chinese equivalent, Douyin, te evenaren. Douyin zette in het eerste jaar van zijn activiteiten al voor 26 miljard dollar om. TikTok werkt met winkels in verschillende Europese markten en test daarmee de online...