Onderzoek | 01 november 2022
01 november 2022

Hoe kleurt online nieuws ons wereldbeeld?

Hoe gebruiken nieuwssites kleur in hun berichtgeving? CLEVER°FRANKE deed gedurende een jaar onderzoek naar ruim 13.000 online nieuwsbronnen wereldwijd. Nederlandse marketingnieuws-websites Adformatie, Fonk Online en MarketingTribune gebruiken opvallend veel neutrale kleuren. Nieuws is wereldwijd kleurrijk, maar toch voeren neutrale kleuren de boventoon (59,7%). Opvallend is dat het nieuws in het weekend kleurrijker is (meer dan...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Mediaconcerns willen dat klanten data gaan beheren in digitale kluis

DPG, RTL, NPO, Talpa en Mediahuis willen dat klanten hun eigen online data gaan beheren met een zogeheten digitale kluis. Daarmee willen ze hun concurrentiepositie verbeteren tegenover Amerikaanse datagrootmachten als meta, Amazon en Google én consumenten de macht teruggeven over hun persoonsgegevens. Adformatie schrijft dat de vijf media-exploitanten de stichting Stichting Nederlandse Datakluis hebben opgericht,...
Onderzoek | 29 september 2022
29 september 2022

Meer aandacht voor radio- en tv-commercials? Houd het simpel!

Ster benaderde Motivaction met de vraag: hoe kun je op radio en televisie effectiever adverteren door de aandacht voor campagnes te verhogen? Uit het onderzoek kwamen zes tips naar voren. We zetten ze alle zes op een rijtje. Zes tips voor effectiever adverteren: Houd het simpel. Laat bijvoorbeeld pauzes vallen zodat de luisteraar tijd heeft om te verwerken wat er is gezegd. Beperk...
Actueel | 09 augustus 2022
09 augustus 2022

Nielsen voert cross-media monitoring uit voor het Nationaal Media Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen kondigden afgelopen week een vijfjarige overeenkomst aan waarbij Nielsen de exclusieve leverancier wordt van de cross-media monitoring voor TV, radio en digital. Vanaf 1 januari 2023 zal Nielsen producten en diensten inzetten om inzicht te geven in de cross-mediale content en...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Merkkoppeling en reclame – show or tell?

In de wereld van reclame is merkkoppeling een cruciale factor bij het bepalen of een advertentie effect zal hebben. Hoe meer consumenten het adverterende merk kunnen herinneren in een copy test, hoe beter de uiteindelijke merkkoppeling van de advertentie. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact van merkvermeldingen. Zelfs als een advertentie een duidelijke, overtuigende...
Onderzoek | 10 januari 2022
10 januari 2022

Facebook, Google en Amazon profiteren meest van einde third party cookies

Marketingfacts meldt dat onderzoek onder marketingbeslissers in de VS laat zien dat bijna 9 van de 10 voor hun marketing of advertenties afhankelijk zijn van third party cookies. Maar nu dat tijdperk eindigt, willen zij hun advertentiecampagnes aanpassen. En dat betekent voor 62% dat zij meer geld gaan uitgeven aan Facebook, Instagram, Amazon en Google....
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+

Het Media Loket schetst in het onlangs uitgekomen rapport Media 2030 een beeld van de mediaconsumptie in 2030. De lineaire kijk- en luistertijd zal verder afnemen, tv- en radiozenders gaan verdwijnen, vermindert het aantal printtitels en wordt de mediaconsument belangrijker als financier van de content. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de...
Bureaus | 13 december 2021
13 december 2021

Traffic Builders Beste agency bij Dutch Search Awards

Traffic Builders is flink in de prijzen gevallen bij de Dutch Search Awards die afgelopen donderdag werden bekendgemaakt. De digital agency sleepte twee prijzen in de wacht. Daarnaast won het bureau de prestigieuze 'excellence award’ voor Beste agency (large) gewonnen. De Dutch Search Awards is een jaarlijks evenement waarbij prijzen worden uitgereikt aan agencies en...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Think Forward 2022 – 5 trends in sociale media

Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit. Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

DPG Media, Mediahuis & Hearst bereiken met online video 8,1 miljoen mensen

Uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM (van GfK) blijkt dat – de van-oorsprong-print publishers - een sterke positie hebben als het gaat om online video. In totaal bereiken de uitgevers DPG Media, Mediahuis en Hearst met hun content 8,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder, oftewel 55% van de bevolking. Online video...
Actueel | 30 november 2021
30 november 2021

‘De strategie van de kreeft’ wint PIM Marketing Literatuur Prijs

Het boek De strategie van de kreeft is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2021. Auteurs Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout gebruiken in hun boek de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. De prijs...
Onderzoek | 29 november 2021
29 november 2021

Branding en data brengen marketing naar hoger niveau

In ‘Blik op Marketing’ deden DPG Media en DVJ Insights samen onderzoek naar de uitdagingen van marketeers en ondernemers. Tweehonderd marketeers en 240 ondernemers van Nederland vertelden waar ze wakker van liggen en waar ze inspiratie van krijgen. Er blijkt vooral behoefte te zijn aan meer strategisch langetermijndenken en aan datatoepassingen voor het maken van...

Ook de laatste bytes ontvangen?