In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. In veel organisaties zien marketeers de bomen niet meer door het kpi-bos. Er is vaak meer data beschikbaar dan kan worden verwerkt en alle databronnen lijken even belangrijk. Waar begin je? Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze tweedaagse training geschikt voor marketeers met een aantal jaren ervaring
Deel 1: De juiste vragen stellen
- Kennismaking & waarom deze training
- Quiz (cases die gedurende de training terugkomen)
- De marketing cyclus (diagnose > strategie > executie)
- First principles in marketing
- De meeste klanten kopen weinig, sommige kopen veel (NBD)
- Kleine merken hebben veel minder klanten en deze zijn ook (een beetje) minder loyaal (Double Jeopardy wet)
- Merken concurreren in lijn met marktaandeel (Duplication of Purchase wet)
- Merken bedienen min of meer dezelfde type klanten (Customer bases seldom vary)
- Implicaties
- Voorbeelden
- Drivers van groei: waarde, mentale & fysieke beschikbaarheid
- Wrap up: kernvragen & bijbehorende kpis
Deel 2: De juiste vragen beantwoorden
- Waar komt de data vandaan?
- Bronnen
- Voor & nadelen
- Waar kijken we naar?
- Ruis & vertekening
- Leading vs. lagging indicatoren
- Gedrag vs. brein indicatoren
- Samples vs. non-sample indicatoren
- Effectiviteits- vs. efficiëntie indicatoren
- Hoe kijken we er naar?
- Overeenkomsten vs. verschillen
- Absolute vs. relatieve cijfers
- Causaliteit & selectie-effecten
- Rekening houden met ruis/toeval
Deze training vindt plaats op 30 november van 10:00 – 16:30 en op 04 december van 10:00 – 16:30.
Kosten
MOA-leden* | € 900,– excl. BTW | |
VBO- en VSO-leden | € 900,– excl. BTW | |
Niet-leden | € 1.125,– excl. BTW | |
|
* Onder MOA-leden verstaan we een persoonlijk lidmaatschap, dus niet alleen een bedrijfslidmaatschap.
Samenvattend
Doelgroep
Marketeers die een vertaalslag willen maken van data naar commerciële besluitvorming.
Praktische informatie
Niveau B – Enige ervaring
Deze workshop is bestemd voor professionals die enige ervaring hebben met het onderwerp.
Opbouw workshop
Aantal
Maximaal 15 deelnemers
Locatie
MOA
VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
|
Wil je meer weten over parkeren?
Voorwaarden
Bedenktermijn
Er geldt een bedenktermijn van 14 dagen na inschrijving van de cursus. Dit geldt niet voor in-companytrainingen. Binnen deze tijd kan jouw inschrijving zonder opgaaf van redenen geannuleerd worden. Doe dit schriftelijk door een mail te sturen naar opleidingen@moa.nl.
Annuleringsvoorwaarden
Annulering is niet mogelijk. Indien je verhinderd bent is het uiteraard wel mogelijk een collega als vervanger op te geven via opleidingen@moa.nl.
Softwaregebruik bij MOAcademy workshops
Indien het gebruik van een computer en specifieke software noodzakelijk is dan zal de MOA dit vooraf bij de cursusinformatie aangeven. De cursist en het bedrijf waar de cursist werkzaam is, zijn ervoor verantwoordelijk dat een licentie ook offline buiten het eigen netwerk werkzaam is. Indien licenties op concurrent users gebaseerd zijn, kan dit een probleem opleveren. Neem dan contact op met je eigen ICT-afdeling om dit probleem te verhelpen. Dit probleem speelt wat vaker bij grote bedrijven. Indien er binnen jouw organisatie geen ICT-afdeling aanwezig is kan je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat het gebruik van de software buiten het eigen netwerk geen probleem zal opleveren. Een oplossing om dit probleem te omzeilen is om een privé-laptop te gebruiken met een proefversie van de software, dan weet je zeker dat het programma zal gaan werken voor de duur van de proeftijd.
MOA verwerkt persoonsgegevens voor MOAcademy’s. Op deze gegevensverwerking is het privacystatement van de MOA van toepassing.