";

Insights Experts

Save the Date, binnenkort meer!

Insights Experts – Inclusiviteit en toegankelijkheid

Save the Date, binnenkort meer!

Op donderdag 25 april staat er weer een inspirerende Insights Experts-bijeenkomst op de agenda. Dit keer zijn we welkom bij Norstat.

Inclusiviteit en toegankelijkheid: implicaties voor het insights werkveld
Inclusiviteit is voor steeds meer bedrijven een belangrijk thema, men wil er voor iedereen zijn en niemand in de samenleving uitsluiten. Daarnaast is het belangrijk dat diensten en producten voor iedereen toegankelijk blijven. Door de komst van de European Accessibilty Act, die vanaf juni van kracht gaat, zijn veel bedrijven bezig om de toegankelijkheid van hun dienstverlening te optimaliseren. Hierbij speelt onderzoek en het betrekken van doelgroepen een belangrijke rol.

Tijdens deze meet-up worden aandachtspunten van inclusiviteit en toegankelijkheid in detail besproken.

Locatie

Amsterdam

Cursus Sensorisch Onderzoek A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Sensorisch onderzoek van de Data & Insights Network. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A.

CURSUSDATA 

Cursusdag 1: 8 januari 2025, 10.00 – 16.00 uur

Cursusdag 2: 29 januari 2025, 10.00 – 16.00 uur

Terugkom middag: 26 februari 2025, 12.30 – 16.00 uur

Examen: 5 maart 2025 van 14:00 uur – 16:00 uur

Inhoud

De cursus wordt georganiseerd door de profgroep Sensorisch onderzoek van de Data & Insights Network. Aansluitend zal er een terugkommiddag worden georganiseerd om de besproken stof nogmaals ter herhalen.

De basis vormt het boek Proeven van succes, zesde volledig herziene druk, van Joep Brinkman waarvan zowel de leerstof als de opgaven worden besproken. De cursus bestaat uit het behandelen van een alle relevante hoofdstukken van het studieboek Proeven van succes, het nabespreken van de gemaakte opdrachten en het beantwoorden van vragen.

Cursusinhoud

  • de rol van sensorisch onderzoek bij kwaliteitscontrole, houdbaarheidstesten, procesveranderingen, productontwikkeling en consumentenonderzoek;
  • zintuigen en waarneming, psychologische en sociale aspecten, individuele verschillen per mens;
  • analytisch en hedonisch onderzoek;
  • productgericht en consumentgericht onderzoek:
  • voorbereiden en afnemen van vragenlijsten en testen ((semi-)monadisch, paarsgewijs, verschiltesten, beschrijvende testen, panelselectie-, -trainings- en –monitoringstesten);
  • rapporteren in tabellen en grafieken, gebruikmakend van eenvoudige beschrijvende statistiek;
  • testlocaties en -omstandigheden;
  • respondenten;
  • software voor sensorisch onderzoek:
  • ‘Good Sensory Practice’ (bewaarcondities en (voor)bereiding van producten, aanbiedingsdesigns, testmateriaal, codering, hygiëne)

Leerdoelen

  • Je kunt bij een ontwikkelingsleerdoel het beste toepassingsgebied (oa kwaliteitsonderzoek, houdbaarheidstesten etc) van sensorisch onderzoek selecteren. (TOEPASSEN/ INZIEN)
  • Je kunt de zintuigen en zintuiglijke waarneming van de mens als meetinstrument benoemen. (WETEN en INZIEN)
  • Je kunt het verschil tussen analytisch en hedonisch onderzoek en tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek benoemen. (WETEN)
  • Je kunt de juiste sensorische verschil- en beschrijvende test aanduiden. (INZIEN)
  • Je kent de criteria van panelselectie (grootte panel en eisen panelleden), en beslissen of er een getraind, ongetraind, intern of extern panel wordt gekozen. (ANALYSEREN en INZIEN en TOEPASSEN)
  • Je kunt de regels en methodiek van ‘Good Sensory Practice’ toepassen. (TOEPASSEN)
  • Je kunt een testformulier opstellen voor sensorisch onderzoek door middel van descriptorengeneratie en keuze voor geschikte vraagstelling en schaalgebruik (INZIEN en TOEPASSEN)

Docent

Harry Vogel

Docent Scheikunde Voedingsmiddelentechnologie en lid examencommissie Sensorisch onderzoek

Harry Vogel is docent Scheikunde, Voedingsmiddelentechnologie en Sensorisch Onderzoek bij Hogeschool Inholland Delft/Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de Examencommissie Sensorisch Onderzoek van de MOA op het gebied van het examen sensorisch onderzoeker B NIMA/Data & Insights Network.

Examen

De studie wordt afgerond met een officieel Data & Insights Network-NIMA Examen. Het examen vindt digitaal plaats in Amsterdam bij het Data & Insights Network. Je dient daarvoor een eigen laptop mee te nemen. Na het succesvol beëindigen van het examen ontvangt de cursus een officieel Data & Insights Network-NIMA diploma Sensorisch onderzoeker A. 

Boek Proeven van Succes

Zesde, herziene editie boek Proeven van succes
Proeven van succes is hét boek dat dé methoden en toepassingen van sensorisch onderzoek behandelt.

Bij het boek zijn antwoorden en opdrachten gemaakt zodat studenten zich voor kunnen bereiden op het Examen Sensorisch onderzoek B van de D&IN en NIMA. Download deze PDF’s: Opgaven & Antwoorden

Praktische informatie

Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Studiebelasting
De voorbereiding bedraagt ongeveer 10 uur per studiedag en bestaat uit het bestuderen van het boek Proeven van Succes en het maken van oefenopgaven.
Inclusief
Certificaat
Kosten
De kosten van deelname aan de cursus onderzoeker A bedragen € 1.325,- excl. BTW per persoon.
Dit is inclusief Data & Insights Network/NIMA examen Sensorisch onderzoek A (t.w.v. € 350,-) en een bundeling van de getoonde sheets.

Doel

De cursus omvat de basiskennis voor een sensorisch onderzoeker op mbo-/hbo-niveau.De cursus omvat de basiskennis voor een sensorisch onderzoeker op mbo-/hbo-niveau.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor mensen die werkzaam zijn op het gebied van sensorisch onderzoek, daarvoor (meer) theoretische kennis willen opdoen en dat bekroond willen zien met het erkende NIMA-Data & Insights Network diploma Sensorisch onderzoeker A.

In-company training

Deze cursus kan ook in-company worden gegeven. In-company trainingen zijn maatwerk. De opleider zal in overleg met de betrokken organisatie een inventarisatie maken van de kennisbehoefte van de organisatie. Op grond daarvan zal een cursusprogramma worden opgesteld, dat naadloos aansluit bij de wensen van de opdrachtgever. De in-company training zal in nauw overleg met de organisatie gepland worden. 

De kosten van de training worden bepaald aan de hand van de tijdsinvestering die er voor de trainingsleider mee gemoeid is. Voor meer informatie over de kosten van een incompany training kun je contact opnemen met opleidingen@dinetwork.nl T. 0205810711.

Examencommissie Sensorisch Onderzoek

Vera van Stokkom – Voorzitter, Docent-onderzoeker Food Commerce and Technology, Hogeschool Inholland
Marlou Lasschuijt – Postdoctoral Researcher – Eating behavior, Physiology & Sensory, Wageningen University & Research
Mathijs Sijperda – Docent communicatie – gedrag – onderzoek / opleiding VD, Hanzehogeschool Groningen
Harry Vogel – Docent Food Commerce and Technology, Hogeschool Inholland
Saskia Kamps – Sensory Consultant

Locatie

Kabelweg 57, Amsterdam

Circle Bijeenkomst

**Exclusief voor leden aan Opdrachtgeverszijde**

Op 5 maart staat er weer een inspirerende Circle-bijeenkomst op de agenda. Dit keer zijn we welkom bij Aegon in Den Haag. Meer informatie volgt.

Praktisch

Datum: dinsdag 5 maart
Locatie: Aegon, Aegonplein 50, 2591 TV Den Haag
(op loopafstand van Station Mariahoeve).
Tijdstip: 14.00 uur tot 17.00 uur, met afsluitend een borrel
Kosten: Deze bijeenkomst is kostenloos, maar exclusief voor leden van het Data & Insights Network aan Opdrachtgeverszijde.

Let op! Meld je snel aan, er is plek voor slechts 20 gasten. Mochten er teveel aanmeldingen zijn dan hanteren we de regel: 1 deelnemer per organisatie. Een paar dagen voor de bijeenkomst ontvang je de definitieve bevestiging met de laatste informatie.

Tot ziens op 5 maart! 

Met vriendelijke groet, 

Celesta, Jenneke, Laurine, Marnix en Sandra

Celesta Lücker-Swart, VodafoneZiggo 
Jenneke Smit-Banting, Amsterdam Airport Schiphol 
Laurine van de Wiel, Van Gogh Museum 
Marnix de Bruin, De Volksbank  
Sandra Deckers, Gemeente Utrecht 

Locatie

Aegon, Den Haag

De Toekomst van Self-Service BI: Advanced Data Analysis

Stel je een toekomst voor waarin je complexe data-analyses uitvoert door simpelweg te vragen. Power BI en OpenAI transformeren self-service BI – wees erbij om deze revolutie zelf te ervaren!

Webinar door Get Responsive, Jeroen Heerschop met de kracht van OpenAI.
Schrijf je nu gratis in!

Locatie

Online via WebinarGeek

Marketing Mix Modelling as part of a new data-driven business model

Leer hoe je elke euro optimaal investeert met de finesse van Marketing Mix Modelling. Begrijp de drijfveren achter verkoop en consumentengedrag met geavanceerde datastrategieën.

Webinar door FrieslandCampina & Stefan Hulsbos, Digital Power onthult!
Schrijf je nu gratis in!

Locatie

Online via WebinarGeek

How to build bulletproof data teams

Volg bol.’s indrukwekkende reis van 500 naar 3000 werknemers en leer hoe een robuust data team wordt opgebouwd in de huidige dynamische markt.

Webinar door bol. Maaike Siegel
Schrijf je nu gratis in!

Locatie

Online via WebinarGeek

Mastering Marketing Mix Modelling: Incorporating brand KPI’s and longterm effectiveness

Duik in de kern van marketingmixmodellering en ontdek hoe u merk KPI’s en langdurige effectiviteit kunt koppelen. Laat machine learning uw merkstrategie naar nieuwe hoogtes stuwen.

Webinar door Annalect, Marijke Wiersma.
Schrijf je nu gratis in!

Locatie

Online via WebinarGeek

Education Day – Duurzaam-ondernemen

Op 28 september staat er een digitale NIMA Education Day op het programma. Dit keer gaat het over Duurzaam Ondernemen met een focus op circulair innoveren en de nieuwe economie. Je krijgt inzicht in hoe de veranderingen binnen de economie het marketing-vak beïnvloedt en je krijgt voorbeelden vanuit de praktijk.

Inhoud
‘Circulair innoveren en duurzaam ondernemen’ door prof. Bart Bossink

Het is cruciaal om een hernieuwde balans te vinden tussen de grootheden mens, planeet en economie, ook wel aangeduid als people-planet-profit. Daar waar lange tijd de financiële prestaties werden gezien als hét criterium op basis waarvan organisaties wel of niet als succesvol konden worden beschouwd, groeit de laatste decennia het besef dat waardecreatie voor mens en aarde en alles wat daarop bestaat en leeft, centraal staat en hoort te staan bij het beoordelen van het succes en bestaansrecht van organisaties. Het stichten, inrichten en bouwen van organisaties waarin wordt gestreefd naar een her-balans die ten goede komt aan people en planet, zonder profit te veronachtzamen, staat centraal in de presentatie. Vanuit een integrale visie op circulaire innovatie en duurzame vernieuwing gaat de presentatie in op belangrijke aspecten, methodes en concepten die kunnen worden ingezet om op duurzame en maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen, te innoveren, te produceren en te organiseren.

‘Marketing in de Nieuwe Economie’ door Marco Kuijten

Vraag jij jezelf weleens af hoe opvattingen over de economie het werk van de marketeer beïnvloeden? Wie in de maatschappij en de politiek rondkijkt, ziet iets opvallends: onze honderd jaar oude ideeën over de economie zijn aan het veranderen. Aannames over de economie worden ter discussie gesteld en een nieuw economisch perspectief is aan het ontstaan.

In deze presentatie neemt Marco Kuijten je mee in hoe de veranderende economie het werk van de marketeer gaat veranderen en wat dat vraagt van de marketingdiscipline.

Een paradigmaverschuiving van de marketingdiscipline lijkt namelijk onvermijdelijk. Maatschappelijk bezien maar ook voor marketing zelf om haar relevantie en meerwaarde aan te tonen binnen én buiten de organisatie.

Bekijk het volledige programma en meld je aan!

Locatie

Digitaal via MS Teams

Esomar AI Forum

Navigating Insights in the Age of AI

It’s no secret that the marvels of Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning have captivated our collective imaginations. We now find ourselves at the precipice of a technological revolution with the potential to reshape the world as we know it, forever.

Will these new tools drive the industry into a new golden age? Or will the art of interpretation and the finesse of understanding nuanced data be lost in the cold calculations of algorithms? 

ESOMAR has gathered the industry’s top experts and thought leaders to take part in this crucial discussion for an event like no other. With a laser focus on AI and its impact for insights and data community, we are calling on industry heavyweights, visionaries, and trendsetters to come together and begin to unravel the mysteries of AI.

Reserve your spot now – space is limited!

Locatie

Heineken Experience, Amsterdam

Webinar: tekstanalyse met ChatGPT

Leer van de beste en ontdek hoe DPD Zwitserland ChatGPT gebruikt voor de analyse van open antwoorden in vragenlijsten. 

In deze webinar presenteren Christian Hyka en Leander Pas het met “EUROCC”-bekroonde CEM-programma (Customer Experience Management) van DPD Zwitserland en laten ze zien hoe DPD Zwitserland Survalyzer gebruikt voor het analyseren van open antwoorden middels kunstmatige intelligentie. DPD Switzerland (onderdeel van de Geopost Group) is een toonaangevende logistieke dienstverlener en is al geruime tijd klant bij Survalyzer. Klanttevredenheid en constante ontwikkeling staan centraal in de strategie van DPD.

Survalyzer organseert deze webinar in samenwerking met het Data & Insights Network (voorheen MOA). Deze webinar zal het startpunt zijn voor vele interessante online kennissessies, georganiseerd door vooraanstaande onderzoeksbureaus en toeleveranciers. 

Mis het niet en registreer je nu voor de eerste Webinar over tekstanalyse met ChatGPT.

Over de sprekers

Christian Hyka | In 2011 werd Christian eigenaar en partner van Survalyzer AG waar hij sindsdien de strategische productontwikkeling van de DIY White Label enquête software leidt en key accounts begeleidt bij de strategie en implementatie van DIY-onderzoek concepten.
Leander Pas | Leander heeft een afgeronde studie in Commerciële economie en werkt sinds oktober 2022 voor Survalyzer. Samen met het Nederlandse team streeft hij ernaar klantvragen om te zetten naar waardevolle oplossingen. 

Locatie

Digitaal via WebinarGeek

ChatGPT Ontcijferd: Van Basiskennis tot Geavanceerde Inzichten

ChatGPT, een tool die steeds meer aan populariteit wint maar vaak niet volledig wordt begrepen of optimaal wordt benut door professionals. Deze training richt zich op het demystificeren van ChatGPT.

Inhoud

  • Wat is ChatGPT?
  • Verschillende toepassingen
  • Hoe werkt ChatGPT? (Achterliggende model)
  • Prompt-engineering: hoe haal je het maximale uit ChatGPT?
  • Wat zijn de kansen, en de valkuilen.
  • De dark side of ChatGPT. Wat zijn de beperkingen en risico’s?
  • Doorontwikkeling: Wat zijn de verwachtingen?
  • Hoe verandert ChatGPT de rol van de professional?

Docent

Charida Dorder

Academy workshopleider

Charida Dorder is 10+ jaar werkzaam in het marketingvak en oprichtster van het platform aiformarketingacademy.com, dat marketingprofessionals ondersteunt bij het begrijpen en toepassen van Artificial Intelligence. Als spreker voor o.a. het AI-program aan de Ivy League Colombia University in New York focust Charida zich op het toegankelijk maken van AI. Daarnaast is ze member van de Nederlandse AI Coalitie, partner van het Responsible Applied AI programma aan de Hogeschool Rotterdam, docent aan Erasmus Universiteit, Beeckestijn Business School, Frankwatching en begeleidt ze AI-trajecten voor mkb’ers en corporates.

Praktische informatie

Niveau
Voor elk niveau geschikt – geen voorkennis vereist
Opbouw
30% Theorie
70% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee & Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid€ 450,- excl. BTW
Niet-leden € 650,- excl. BTW

Locatie

Kabelweg 57, Amsterdam

Ook de laatste bytes ontvangen?