Get your bytes of learning
Agenda.DailyDataBytes
De MOA organiseert door het jaar heen events voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen in het vak of doelgericht zoekt naar tools & tricks. In workshops en trainingen spijker je je praktische kennis en vaardigheid bij. Op congressen verdiep je het inzicht in data, analytics en insights – en leer je collega’s kennen.
Wil je hier ook jouw event promoten en bij de doelgroep van Daily Data Bytes onder de aandacht brengen? Neem contact op met Tjitske Buurman.
MOA – Steering Data Science Projects
Data Science is booming, de behoefte aan data-analyse neemt steeds meer toe! Doordat deze data vaak uit verschillende databases komt, met verschillende structuren en andere technische complexiteiten, wordt vaak geworsteld met het aan elkaar koppelen van diverse databronnen. Maar met een creatieve en pragmatische mind set en met technieken uit de data science-discipline kan dit worden opgelost!
Inholland / MOA – Leer hoe Sensorisch onderzoek kan leiden tot marketingsucces
In de voedingsmiddelenindustrie is marketing belangrijk. Immers, hoe onderscheiden concurrerende producten zich van elkaar? Hoe bepaal je de juiste marketingmix? Sensorisch onderzoek kan een belangrijke bijdrage leveren als het gaat om ontwikkeling en bepaling van product, plaats, promotie en prijs. Je weet waarschijnlijk al hoe belangrijk smaak en textuur is voor het succes van het product. Natuurlijk komt dit aan bod, maar tijdens deze cursus gaan we verder.
MOA – Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt geen verschil als je deze niet goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken: effectieve communicatie.
MOA – Van cijfers naar inzicht
Deze (online) workshop is voor ervaren insights professionals (>3 jr.) die een volgende stap willen maken. Eerst gaan we kijken naar veelgemaakte fouten bij het interpreteren van marketing metrics. Vervolgens bestuderen we patronen in consumentengedrag die er eigenlijk altijd zijn en je helpen meer chocola te maken van je cijfers.
MOA – Wat is de vraag achter de vraag?
Marktonderzoek is pas succesvol, als het antwoord geeft op de juiste vraag. Maar hoe kom je achter de échte vraag van de opdrachtgever? In deze workshop leer je via herkenbare cases de echte vraag te achterhalen en welke onderzoeksmethode je het best kunt gebruiken om hem te beantwoorden.
MOA – Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)interviews
Het beheersen van interviewtechnieken is essentieel voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek. Maar hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een (groeps)gesprek? Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten! Uiteraard is er ook aandacht voor het daadwerkelijk oefenen van de technieken.
MOA – Datavisualisatie, van inzicht naar impact
Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in beweging kunt krijgen. Na afloop weet je welke grafiek je moeten kiezen en hoe je deze kunt vormgeven om de gewenste reactie bij de lezer te krijgen.
MOA – De perfecte vragenlijst
Een vragenlijst maken lijkt zo eenvoudig. Maar schijn bedriegt. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen in de vraagstelling kunnen een grote invloed hebben op datakwaliteit. In deze workshop leer je alle theoretische én praktische ins en outs om de juiste keuzes te kunnen maken voor jouw vragenlijst.
MOA – Daar is een model voor!
Marktonderzoek is pas succesvol als het een wezenlijke bijdrage levert aan het aanpakken van het beleidsvraagstuk, het probleem. Hoe weet je of je, ondanks een goede probleemanalyse, ook de juiste variabelen en de verbanden tussen die variabelen onderzoekt? Baseer je hiervoor op een bewezen model en je weet het zeker! Dankzij deze modellen komen we bij complexe marketingvraagstukken snel tot de kern van een probleem en kunnen we slagvaardig advies geven of gericht onderzoek opzetten voor de ontwikkeling van effectief marketingbeleid.
MOA – Een introductie in R
Binnen marketing research en analytics wordt de taal R steeds meer gebruikt als aanvulling op of in plaats van standaardtools als SPSS. Groot voordeel is dat R open source is en nieuwe tools voor analytics al beschikbaar zijn in R ruim voordat deze worden opgenomen in de standaardtools. Tijdens deze introductie-workshop laten we je zien wat R is, hoe je R kunt gebruiken en hoe je R-scripts schrijft. Meld je aan en ontdek of R ook iets voor jou is!
MOA – SPSS (basics) Leer de basisbeginselen voor het verwerken van je data met SPSS
SPSS is sinds jaar en dag een standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Helaas sluiten de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek alleen niet altijd aan bij de theorie uit de studieboeken. In deze workshop stomen we je klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.
MOA – Steering Data Science Projects
Data Science is booming, de behoefte aan data-analyse neemt steeds meer toe! Doordat deze data vaak uit verschillende databases komt, met verschillende structuren en andere technische complexiteiten, wordt vaak geworsteld met het aan elkaar koppelen van diverse databronnen. Maar met een creatieve en pragmatische mind set en met technieken uit de data science-discipline kan dit worden opgelost!
MOA – SPSS Advanced datamanagement
In deze workshop leer je de tips en tricks om sneller en slimmer te werken met SPSS. Alles over tekstmanipulaties, loopconstructies en SPSS-macro’s. Weinig theorie vooral heel veel doen en uitproberen.
MOA – De segmentatie Toolkit
Segmentatie is de meest gebruikte marketingtool, er is geen merk die zijn markt niet segmenteert. Segmentatie is echter veel meer dan een analyse; het is een proces waarin vele keuzes gemaakt moeten worden. In deze interactieve workshop staan we stil bij al deze keuzes en de consequenties hiervan. Met behulp van een overzichtelijk stappenplan, voorbeelden en oefeningen krijg je een helder beeld wat je met segmentatie wel en niet kan bereiken.
MOA – Praktische methodologie & het analysepalet
Over surveyonderzoek bestaan tal van misverstanden, want de praktijk lijkt lang niet altijd op de ideale situaties die in de studieboeken worden geschetst. Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.
MOA – SPSS survey analysepalet
SPSS in de praktijk! In deze workshop gaan we een groot deel van de analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie.
MOA – Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt geen verschil als je deze niet goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken: effectieve communicatie.
MOA – Van cijfers naar inzicht
Deze (online) workshop is voor ervaren insights professionals (>3 jr.) die een volgende stap willen maken. Eerst gaan we kijken naar veelgemaakte fouten bij het interpreteren van marketing metrics. Vervolgens bestuderen we patronen in consumentengedrag die er eigenlijk altijd zijn en je helpen meer chocola te maken van je cijfers.