Get your bytes of learning
Agenda.DailyDataBytes
De MOA organiseert door het jaar heen events voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen in het vak of doelgericht zoekt naar tools & tricks. In workshops en trainingen spijker je je praktische kennis en vaardigheid bij. Op congressen verdiep je het inzicht in data, analytics en insights – en leer je collega’s kennen.
Wil je hier ook jouw event promoten en bij de doelgroep van Daily Data Bytes onder de aandacht brengen? Neem contact op met Tjitske Buurman.
MOA – Succesvol Duurzaam Onderhandelen
In de training Succesvol Duurzaam Onderhandelen leer je alles over verbindend onderhandelen: stevig onderhandelen op de inhoud, terwijl je tegelijkertijd de relatie verstevigt.
MOA – Krachtige presentaties maken
Vele uren werk zijn er in je analyse gaan zitten. De uitkomst is een prachtig inzicht. De volgende stap is het overtuigen van de gebruiker, klant of collega. Snel zet je een presentatie in elkaar. Slides vol bulletpoints worden gecombineerd met de grafieken uit de analyse. De zaal wordt geboekt en dan is de grote dag.
Maar… de grote dag valt tegen. Geen applaus aan het eind, geen collega’s die doorpakken. Sterker nog, ze zaten tijdens de presentatie verveeld naar hun telefoon te staren en leken niet geraakt door de prachtige inzichten die je deelde. Als er al een reactie uit de zaal gaf, was dat een kritische vraag of dit niet korter gekund had.
Klinkt bovenstaand scenario bekend? Wil je dat dit soort presentaties tot het verleden behoort? Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
MOA – Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten
‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!
MOA – Van cijfers naar inzicht
Cijfers spreken nooit voor zich; pas als we ze in context plaatsen onstaat er inzicht.
In deze training leer je onderzoekresultaten beter te interpreteren door ze te spiegelen aan een aantal terugkerende patronen in koopgedrag.
Aan de hand van echte cases maken we een vertaalslag naar cijfers naar commercieel relevante informatie.
MOA – Insight Engines, wat kun je ermee?
Insight engines zijn softwareplatforms die geautomatiseerd inzichten kunnen leveren. Ze leveren bruikbare inzichten op die zijn afgeleid van het volledige spectrum van inhoud en gegevens die binnen en buiten een bedrijf toegankelijk en dus bekend zijn. Ze kunnen worden ingezet om onderzoeksprojecten efficiënter te laten verlopen en worden toegepast om in een vroeg stadium trends te signaleren en het bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Ontdek hoe je Insight Engines succesvol kunt implementeren binnen jouw bedrijf!
MOA – Haal meer uit je analyses, een praktijktraining m.b.v. SPSS
SPSS-analyses in de praktijk! In deze workshop werken we door een groot deel van de analysemogelijkheden van SPSS. Vaak wordt er te weinig uit de mogelijkheden die SPSS ons biedt gehaald. Er zijn veel instellingen per analysetechniek, maar ook valkuilen en last but not least, de interpretatie.
MOA – Bureauperformance
Betere (verkoop)gesprekken, meer succes en meer plezier!
Hoe overtuig je een klant om voor jullie bureau te kiezen? Bestaat er een perfecte salespitch? Niet ieder klant is hetzelfde en wil je je succes maximaliseren, zul je moeten weten wanneer je welke verkoopstrategie moet inzetten. En heb je de eerste barrière overwonnen, dan moet je nog een contract onderhandelen. Hoe kom je tot een commerciële afspraak die “win- win” is voor de klant en bureau.
MOA/NIMA – Mastercourse Marktonderzoek
Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek.
MOA – AVG in de praktijk – Overheidssector
[speciale sessie voor overheidsopdrachtgevers en daarvoor werkende onderzoeksorganisaties]
Als overheidsopdrachtgever ben je minder vrij dan een opdrachtgever uit de particuliere sector. En als daarvoor werkende onderzoeksorganisatie dus ook. Tijdens deze informatieve sessie voor zowel opdrachtgever als bureau kijken we naar de AVG in de praktijk.
MOA – Diversiteit in onderzoekstechnieken
Hoe maak je de juiste keuze uit een breed pallet aan nieuwe technieken?
Het moderne marktonderzoek geeft je een keuze uit een breed scala van nieuwe onderzoektechnieken. De verscheidenheid is enorm, er is zo veel meer dan traditionele enquêtes, interviews en groepsdiscussies. Denk aan big data, design thinking, neuro-onderzoekstechnieken etc. Hoe maak je een afgewogen keuze kan maken tussen al deze technieken? Dezetraining leert je gestructureerd, creatief en logischeen onderzoeksdesign ontwerpen met de juiste techniek(en).
MOA – Design Thinking = Design Doing
Steeds meer organisaties omarmen de principes van Design Thinking. Design Thinking is een mindset die je helpt om op een andere manier naar problemen te kijken. En die leidt tot impactvolle en duurzame innovaties, verbeteringen en oplossingen. Met een sterke nadruk op empathie voor de eindgebruiker, co-creatie, teamwork en het lef om te experimenten en te durven falen.
Maar hoe vertaalt deze mindset zich naar de praktijk? Hoe pas je de principes toe? Welke stappen doorloop je? Hoe gebruik je de canvassen? Hoe begeleid je een team? Mede omdat Design Thinking geen vaststaand proces is, zien we dat men er soms moeite mee heeft om het toe te passen in het dagelijks werk. En dat is zonde, want er zijn heel veel tools die je direct kan inzetten.
Inholland / MOA – Cursus Sensorisch onderzoek en productontwikkeling
Een veel voorkomende wens vanuit de voedingsmiddelenindustrie is om kennis, inzichten en vaardigheden te vergroten over hoe personeel aan de productielijnen om moet gaan met de sensorische kwaliteitsbeoordeling van de geproduceerde producten. In het kader hiervan biedt de Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek) de cursus ‘Sensorisch Onderzoeker en Productontwikkeling’ aan.
MOA – Wat is de vraag achter de vraag?
Pas wanneer het antwoord geeft op de juiste vraag, is marktonderzoek echt succesvol. Maar hoe kom je achter de échte vraag? Durk Bosma leert je in deze workshop via herkenbare cases de echte vraag te achterhalen en te bepalen welke onderzoeksmethode je het best kunt gebruiken voor het beantwoorden van die vraag.
MOA – AVG in de praktijk – Particuliere sector
[speciale sessie voor particuliere opdrachtgevers en daarvoor werkende onderzoeksorganisaties]
De AVG geeft regels en houvast hoe statistisch onderzoek dient te worden uitgevoerd, maar wat is nu ieders verantwoordelijkheid? Tijdens deze informatieve sessie voor zowel opdrachtgever als bureau kijken we naar de AVG in de praktijk.
MOA – Haal het maximale uit (groeps)interviews!
Het beheersen van interviewtechnieken is essentieel voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek. Maar hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een (groeps)gesprek? En waar moet je opletten wanneer je de interviews digitaal afneemt? Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten! Uiteraard is er ook aandacht voor het daadwerkelijk oefenen van de technieken.
MOA – Advanced Customer Journey en Persona’s
De klantreis: veel organisaties hebben er een, maar het actief gebruiken op de werkvloer kan nog wel eens een uitdaging zijn. Hoe pas je een customer journey optimaal toe in je organisatie?
Als de organisatie waarvoor je werkt een klantreis heeft, maar je vindt het lastig om aan (echte) klantdata te komen en/of er haalbare verbeteringen uit te halen, dan past deze training bij jou.
MOA – Basistraining Customer Journey en Persona’s
Elke onderneming heeft ermee te maken: de klantreis. Dit is een gevisualiseerd proces waarin je kunt zien wat een persoon doormaakt om een doel te bereiken, van begin tot eind. Wil jij de klantbeleving verbeteren van een organisatie, product, dienst, website of app, maar je weet niet waar je moet beginnen? Dan past deze training bij jou.
De training geeft je inzicht in fases die een (potentiële) klant doorloopt en wat in elke fase o.a. hun behoeftes, vragen en frustraties zijn. Dit levert gegarandeerd waardevolle inzichten op die kansen naar boven haalt om de klantbeleving te verbeteren.
In deze training leer je niet alleen zo’n klantreis opstellen, maar ook een helder beeld te krijgen van de persoon die deze klantreis doorloopt: de persona’s. Je ontvangt kennis en handvatten waarmee je direct na de training zelf aan de slag kunt!
MOA – Effectief communiceren
Goed communiceren zorgt voor prettig en effectief samenwerken en goede relaties. Maar wat als deze communicatie niet lekker loopt? Ervaar je wel eens dat je boodschap niet overkomt zoals jij het bedoelde, of merk je dat je het lastig vindt om met kritiek om te gaan? Of heb je wel eens te maken met gestreste, ontevreden of dominante opdrachtgevers? En hoe behoud je een goede en professionele relatie wanneer je het niet met elkaar eens bent?
MOA – Basistraining kwantitatief (online) onderzoek
Het zelf uitvoeren van een (online) kwantitatief onderzoek is een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt kiezen uit tientallen enquêtetools, online een steekproef bestellen en de resultaten in gestandaardiseerde grafieken uitdraaien. Maar heb je dan gedegen onderzoek, waarop je kunt vertrouwen? Het antwoord is vaak nee. Als je een hamer koopt, ben je nog geen timmerman. Telkens blijkt dat er verraderlijke valkuilen zijn. Tijdens deze praktische training, worden beginners op het gebied van kwantitatief marktonderzoek snel op weg geholpen. Een cruciale workshop boordevol vol tips & tricks, do’s en don’ts.
MOA / Inholland – Cursus sensorisch onderzoek B
Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je in!
Beoordeeld met een 8,5!
“Nog nooit eerder zo’n leuke en leerzame cursus gevolgd!”
“Ik heb er veel aan gehad en een erg leuke tijd gehad. Bedankt!”
“Ik vond de cursus zeer leerzaam, informatief en gebruik het geleerde direct in de praktijk.”
MOA – De perfecte vragenlijst
Een vragenlijst maken lijkt zo eenvoudig. Maar schijn bedriegt. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen in de vraagstelling kunnen een grote invloed hebben op datakwaliteit. In deze workshop leer je alle theoretische én praktische ins en outs om dé perfecte vragenlijst te kunnen opstellen.
MOA – Praktische methodologie & het analysepalet
Opfristraining voor onderzoekers! Over surveyonderzoek bestaan tal van misverstanden, want de praktijk lijkt lang niet altijd op de ideale situaties die in de studieboeken worden geschetst. Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.
MOA – Segmenteren, hoe doe je dat?
Segmentatie is de meest gebruikte marketingtool, er is geen merk die zijn markt niet segmenteert. Segmentatie is echter veel meer dan een analyse; het is een proces waarin vele keuzes gemaakt moeten worden, over o.a. doelgroepen, positionering, communicatie etc… In deze interactieve workshop staan we stil bij al deze keuzes en de consequenties hiervan. Met behulp van een overzichtelijk stappenplan, voorbeelden en oefeningen krijg je een helder beeld wat je met segmentatie wel en niet kan bereiken.
MOA – Basistraining SPSS
SPSS is sinds jaar en dag een standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Helaas sluiten de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek alleen niet altijd aan bij de theorie uit de studieboeken. In deze workshop stomen we je klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.
MOA – Analyse-valkuilen: trap er niet in!
In deze training kijken we kritisch naar hoe we cijfers interpreteren en hoe we daarbij makkelijk in valkuilen trappen. We stappen uit de productie-modus en de deadlines en nemen even de tijd om de motorkap open te trekken en te zien wat er in zit en hoe de onderdelen met elkaar in verbinding staan. Word een onderzoeker met een scherpe blik in deze training geschikt voor marktonderzoekers met een aantal jaren ervaring.
MOA – Effectief leiderschap
Iedereen is een leider, echter niet iedereen is een goede leider. Leiderschap zit in je, maar leiderschap kun je ook leren en verbeteren. In deze workshop gaan we in op de ins en outs van leiderschap. Wat is belangrijk en hoe kun je jouw leidinggevende capaciteiten optimaal benutten om zelf en als team optimaal te presteren.
MOA – Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt pas het verschil als je deze goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken: effectieve communicatie naar je opdrachtgever en stakeholders.
MOA – Liever Assertiever
Zou je willen leren hoe je beter voor jezelf op kunt komen? Of hoe je geaccepteerd nee kunt zeggen en hoe je je eigen grenzen kunt bewaken?
MOA – Van cijfers naar inzicht
Cijfers spreken nooit voor zich; pas als we ze in context plaatsen onstaat er inzicht.
In deze training leer je onderzoekresultaten beter te interpreteren door ze te spiegelen aan een aantal terugkerende patronen in koopgedrag.
Aan de hand van echte cases maken we een vertaalslag naar cijfers naar commercieel relevante informatie.
MOA – Inspireren met infographics
Infographics zijn dé manier om de resultaten van je analyse of onderzoek op een impactvolle wijze te delen met je collega’s of klanten. Een combinatie van data, afbeeldingen en storytelling die samen een helder, inspirerend en overzichtelijk beeld geven. Snel en prettig te lezen en te delen.
MOA – Van data naar commerciële besluitvorming
In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. In veel organisaties zien marketeers de bomen niet meer door het kpi-bos. Er is vaak meer data beschikbaar dan kan worden verwerkt en alle databronnen lijken even belangrijk. Waar begin je? Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze tweedaagse training geschikt voor marketeers met een aantal jaren ervaring
MOA – Krachtige presentaties maken
Vele uren werk zijn er in je analyse gaan zitten. De uitkomst is een prachtig inzicht. De volgende stap is het overtuigen van de gebruiker, klant of collega. Snel zet je een presentatie in elkaar. Slides vol bulletpoints worden gecombineerd met de grafieken uit de analyse. De zaal wordt geboekt en dan is de grote dag.
Maar… de grote dag valt tegen. Geen applaus aan het eind, geen collega’s die doorpakken. Sterker nog, ze zaten tijdens de presentatie verveeld naar hun telefoon te staren en leken niet geraakt door de prachtige inzichten die je deelde. Als er al een reactie uit de zaal gaf, was dat een kritische vraag of dit niet korter gekund had.
Klinkt bovenstaand scenario bekend? Wil je dat dit soort presentaties tot het verleden behoort? Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
MOA – Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten
‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!
MOA – Modellen voor Marketing Insights
Een marketingvraag kun je pas echt beantwoorden als je hierbij gebruik maakt van de juiste onderzoeksmethode en het juiste model. Ze zorgen dat je snel tot de kern van een probleem kunt komen om slagvaardig advies te geven of gericht onderzoek kunt opzetten voor de ontwikkeling van effectief marketingbeleid.
In deze workshop leer je via herkenbare cases en/of je eigen concrete vraag hoe je uit het beschikbare aanbod bij iedere marketingvraag het juiste model kiest en welke onderzoeksmethode je daarbij het best kunt gebruiken om die vraag ook expliciet, systematisch en onderbouwd te kunnen beantwoorden.
MOA – Datavisualisatie, van inzicht naar impact
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het visualiseren van je data bij het delen van je analyseresultaten met collega’s en klanten is dus een logische keuze. Ook tijdens de analyse zal data visualisatie je helpen om sneller inzichten te vinden.
In deze training leer je wanneer je welke grafiek moet kiezen en welke grafiek je beter niet kunt gebruiken. Verder ontdek je het ideale design voor een grafiek, waardoor hij een brug gaat slaan tussen de informatie in de data, en de lezer die daar wat mee moet gaan doen.
Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience. Met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen, voor rapportages, presentaties en infographics.
MOA – De kracht van creatief denken
Data en creativiteit gaan hand in hand, data is een must-have om merken te laten groeien. Het geeft je inzichten in iemands leven, gevoelens, motivaties en drijfveren en hoe jouw product of dienst daaraan bijdraagt. Met creativiteit kun je deze inzichten vertalen naar nieuwe producten, diensten, services, processen. Het kunnen combineren van data en creativiteit is een gouden combinatie!