Onderzoek | 01 december 2020
01 december 2020

Kabinet reageert op onderzoek algoritmen

Het kabinet heeft onderzoek laten doen naar de vraag of beleid en regelgeving rondom algoritmen voldoet. De conclusies die het kabinet uit de verschillende onderzoeken trekt, zijn vastgelegd in een Kamerbrief. Highlights: In het onderzoek ‘Onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen’ zijn de onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen in kaart gebracht die zouden moeten worden voorkomen....
Actueel | 23 november 2020
23 november 2020

UvA opent nieuw Data Science Centre

De Universiteit van Amsterdam lanceert een nieuw Data Science Centre (DSC) om de innovatie, verspreiding en kruisbestuiving van data science over alle faculteiten te helpen vergroten. Het centrum zal worden ‘verspreid’ over de universiteit door in elke UvA-faculteit data scientists en ingenieurs te stationeren. Het DSC wordt geleid door Paul Groth, hoogleraar Algorithmic Data Science....
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Phebi’s stemtechnologie en emotie-AI geeft nieuw inzicht

De gezondheidszorg is een datagedreven business. Daarom hebben gezondheidsonderzoekers, die patiënten en zorgverleners bestuderen en op een dieper niveau willen begrijpen, Phebi sinds het ontstaan omarmd. Met de Phebi-plug-in maken ze enquêtes spraakgestuurd, waardoor de UX wordt gestroomlijnd en op natuurlijke wijze langere en rijkere antwoorden genereert. Met de Phebi Portal verkennen ze stem-, emotie-...
Interviews | 11 november 2020
11 november 2020

‘3,5 miljard kilometer per dag – datagedreven door TomTom’

Als ‘locatiespecialist’ verzamelt TomTom iedere dag een gigantische hoeveelheid geanonimiseerde data. Datawetenschapper Zeinab Bakhtiarinoodeh vertelt aan de hand van drie cases hoe TomTom die data gebruikt. Dagelijks krijgt TomTom gps-informatie binnen van voertuigen van over de hele wereld – bij elkaar bedraagt die data meer dan 70 miljoen rij-uren per dag. ‘Dat is dagelijks 3,5...
Onderzoek | 10 november 2020
10 november 2020

Insight-engines – informatieplatforms onder de loep

Om de juiste beslissingen te nemen hebben bedrijven informatie nodig over de consument. Die informatie is niet alleen snel nodig, maar is ook steeds sneller voorhanden – door allerlei onderzoeks- en datatechnieken. Veel bedrijven kijken ook naar wat er al bekend is over consumenten. Die ontwikkeling is niet zo vreemd want door het coronavirus en...
Onderzoek | 04 november 2020
04 november 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 3)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. Dit keer het derde en laatste deel: de topzware organisatie. Marktonderzoekbureaus...
Actueel | 03 november 2020
03 november 2020

EmotionAI

Wat heeft emotie te maken met data en AI? Kunnen emoties op schaal gemeten worden? Hierover sprak Mike Stevens tijdens de Data Insights-week namens de Digital Analytics-profgroep. In een presentatie eerder dit jaar gaf hij een overzicht van verschillende AI-toepassingen in research & analytics. Om emoties te meten zijn verschillende tools beschikbaar binnen consumer insights,...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Data-science verbetert aanrijtijden ambulances

Uit onderzoek blijkt dat in een aantal regio’s de responstijden van de ambulances fors stijgen en dat is een zorgelijke ontwikkeling. CbusineZ, de innovatie- en investeringsmaatschappij van CZ, gaat participeren in een onderneming die met behulp van data-science helpt die aanrijtijden te verbeteren. Met een nieuw systeem kan op basis van historische data een betere...

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Phebi voice-enablement – standaardtool bij web-surveys

Phebi is een nieuwe softwaretoepassing die zich richt op voice-enablement, onder ander voor de marktonderzoekwereld. Het gaat om een tool die in februari 2020, tijdens het Greenbook IIex 2020-event in de Beurs van Berlage in Amsterdam, werd gelanceerd én meteen werd beloond met een award voor succesvolste nieuwe toepassing. Plug-in en portal De overkoepelende Phebi-softwareparaplu...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

Versnelling digitale transformatie nationale overheden

Op 5 oktober vond de startbijeenkomst plaats van de Coalition of the Willing, onder leiding van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De coalitie is een initiatief van acht Europese landen (België, Duitsland, Denemarken, Estland, Frankrijk, Finland, Portugal en Nederland) om gezamenlijk resultaten te boeken én van elkaar te leren op het vlak...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

Data Insights Week – 26 t/m 30 oktober

Van 26 t/m 30 oktober 2020 vindt de Data Insights Week plaats, een week lang live en on-demand interactieve webinars van een breed scala aan data-experts. Zestig minuten lang krijg je toegang tot de laatste data-inzichten, informatie en ideeën op het gebied van big data en data science. De DA-Profgroep van de MOA biedt in...