Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is Rabobank (foto). Leen Bakker werd tweede. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging naar Leen Bakker. De winnaars werden op 1 december bekendgemaakt. Over de winnaar Rabobank was het oordeel dat de bank een centraal klantbeeld heeft gecreëerd waarin...
Actueel | 01 november 2022
01 november 2022

10 november: SMART Talk over ‘De wondere wereld van innovatie en creatie’

De najaarstalk van SMART vindt dit jaar plaats op 10 november, deze keer in het kantoor van Dynata aan de Coolsingel in Rotterdam. Iedereen is vanaf 15.30 uur welkom. De talk duurt tot circa 18.00 uur, waarna je nog gezellig met je collega’s na kunt praten onder het genot van een hapje en een drankje....
Best practices | 01 november 2022
01 november 2022

Wie zijn de keynote-sprekers op het Data & Analytics Congres?

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres van 15 november delen (inter)nationale topsprekers hun visie en praktijktips over onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Maar wie zijn de keynote-sprekers? We stellen ze voor. Hoe creëer je waarde met Data Science in Marketing? Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei van klantdata,...
Best practices | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Data-marketplaces, de toekomst voor consumer understanding?

In discussies op conferenties en in webinars hoor je steeds vaker dat onderzoeksprojecten sneller en goedkoper moeten verlopen. Daarbij hoort ook: gebruiken wat we al weten. Dat verklaart ook de opkomst van insight engines als Market Logic, Lucy, Sharpr en Stravitom, die uitgaan van externe bronnen. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe je...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Kantar lanceert iLab Innovation Challenge voor klimaatoplossingen

Kantar en Subak bundelen hun krachten in Kantar's iLab Innovation Challenge om met behulp van big data en in samenwerking met andere partijen milieuproblemen aan te pakken. Het bureau richt zich daartoe tot AI-innovators, datawetenschappers, ondernemers en academici. Kantar roept in samenwerking met klimaattechnologiebedrijf Subak innovators, start-ups, scale-ups, datawetenschappers en de academische wereld op om...
Best practices | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Combineer creativiteit met data

Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year

Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...
Best practices | 22 september 2022
22 september 2022

NPSO lezingenmiddag over sensordata en surveys

Op 31 oktober organiseert het NPSO een lezingenmiddag met als thema ‘Sensordata en surveys’. Deelname is gratis voor leden. Lid worden is ook gratis! In toenemende mate worden er data verzameld met behulp van sensoren, bijvoorbeeld via een app op de mobiele telefoon of een wearable. Deze sensoren leggen gegevens vast over onder meer verplaatsingsgedrag,...
Actueel | 20 september 2022
20 september 2022

Tweede editie International Data Science Film Festival

Van 3 tot en met 5 november a.s. vindt de tweede editie plaats van het International Data Science Film Festival (IDSFF), en dat gebeurt bij JADS in 's-Hertogenbosch. Het IDSFF is het eerste filmfestival ter wereld dat zich volledig richt op data science en AI. Naast films zijn er ook colleges en discussies. Het IDSFF...
Best practices | 20 september 2022
20 september 2022

Hogere verwachting van menselijke chatbots

Tegenwoordig zijn chatbots een integraal onderdeel van de digitale klantreis. Als klanten vragen of klachten hebben dan worden ze vaak als eerste te woord gestaan door een chatbot. SWOCC beschrijft in een blog een onderzoek over de menselijke en niet-menselijke kanten van de chatbot. Crolic en collega’s (2022) voerden verschillende experimenten uit waarin ze de menselijke kenmerken van de chatbot...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

Neppe data genereren met AI: privacy-probleem opgelost

Als antwoord op de behoefte aan data-privacy gebruikt Syntho machine learning om neppe datasets aan te maken. Het genereren van synthetische data heeft volgens mede-oprichter Wim Kees Janssen en Younes Moustaghfir (Head Development) veel voordelen boven de klassieke anonimiseertechnieken. Een voorproefje op hun presentatie op het MIE (21 september, 11.15 uur). ‘Synthetische data zijn zo...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

‘Niet alleen verantwoording naar onze klant, maar ook naar de respondent’

Stefan Boom is managing director Benelux & Nordics van Dynata. Op MIE’22 praat hij over automatisering versus mensenwerk, en het belang van de respondentenervaring, en dat doet hij op 20 september om 14.00 uur. Stefan heeft altijd het idee gehad dat er twee ‘soorten’ mensen zijn binnen de industrie: degenen die heel bewust kozen voor...

Ook de laatste bytes ontvangen?