CMO omarmt GenAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis
Uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 90% van de onderzochte organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd zegt 90% van de CMO’s dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. ▼ Het gebrek aan diepgaande kennis van GenAI onder CMO’s…
AI vestigt zich in digitale medialandschap
Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…
Werkgevers kiezen niet voor kantoorplicht
Nederlandse werkgevers zijn niet van plan hun medewerkers te verplichten vaker naar kantoor te komen. Zij zijn overwegend tevreden met de huidige verhouding tussen werken thuis en op kantoor. Dat concludeert werkgeversvereniging AWVN op basis van haar vierde onderzoek naar de stand van zaken rond hybride werken. ▼ Bij 94% van de werkgevers wordt thuisgewerkt….
Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI
Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…
Gesponsorde evenementen nummer 1 mediakanaal
Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland. ▼ Wereldwijd ziet de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Meer titels in NMO Decision Makers Survey 2024
NMO Decision Makers Survey levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Nieuw aan het onderzoek is de toevoeging van regionale dagbladen, zowel de papieren versies als de digitale replica’s. ▼ Naast print/digitale replica’s van dagbladen en magazines gaat het in de survey om 21 websites, 13…
Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims
Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen. ▼ Uit…
Bijna twee derde werkenden doet nog niets met AI
Bijna twee derde van de werkende Nederlanders gebruikt geen AI-diensten. Een derde is met de meeste gebruikte AI-tools nog niet bekend. ChatGPT is veruit de bekendste AI-tool, gevolgd door Microsoft Copilot en Gemini. Drie op de vier deelnemers geloven dat AI de samenleving blijvend zal veranderen. ▼ Onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf…
AI maakt werknemers vaak minder productief
Uit een onderzoek van Upwork Research Institute, uitgevoerd onder 2500 medewerkers, freelancers en leidinggevenden, blijkt dat 77% van mening is dat AI-tools hun productiviteit heeft verminderd en hun werklast heeft vergroot. Reden: werknemers wordt gevraagd om productiever te zijn én nieuwe vaardigheden te leren met een niet-onfeilbare AI-technologie. ▼ Wat er volgens het onderzoek lijkt…
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…
Kosten datalekken stijgen naar nieuwe hoogten
Uit onderzoek van IBM blijkt dat de wereldwijde gemiddelde kosten van een datalek nu €4,44 miljoen bedragen, terwijl inbreuken steeds ingrijpender worden en de eisen voor security teams verder toenemen. De kosten van inbreuken stegen met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. ▼ Zeventig procent van de getroffen organisaties meldde dat de inbreuk een…
2024 is gezonder: minder vlees, minder bezuinigen
Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van 2024 toont aan dat het streven naar een gezonder levenspatroon wederom in beperkte mate toeneemt. Het aantal vleesminderaars en vleesmijders is terug op het niveau van 2022. De extreme fixatie op bezuinigen bij het kopen van voedingsmiddelen zwakt af. Daar is de consument inmiddels…