Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt

Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe Sustainable Brand Index. Net als vorige jaren wordt Tony Chocolonely gezien als duurzaamste merk. De ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten, wat de Sustainable Brand Insights (SBI) onderzoekt…

Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%

De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Reclame gedijt goed in huiselijke sferen

Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren

Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…

Onderzoek | 12 maart 2024
12 maart 2024

Meer mensen beschermden online data in 2023

In 2023 zei 89% van de bevolking van 12 jaar of ouder maatregelen te treffen om hun persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In 2021 was dat 82%. Vooral het beperken van toegang tot profielgegevens en berichten op social media is toegenomen. Nederland loopt voorop in Europa in het beschermen van persoonlijke informatie op internet….

Onderzoek | 12 maart 2024
12 maart 2024

Het leven is duur, maar er zijn handige trucjes om te besparen

Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas. We halen graag het onderste uit de kan en…

Onderzoek | 22 februari 2024
22 februari 2024

De hartslag van Nederland – wat maakt ons blij?

De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media ons brengt zijn verdeeld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar…

Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0

Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….

Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Zorgen over de gezondheidsrisico’s sterk bewerkt voedsel

De nieuwste bevindingen van de EIT Food Consumer Observatory laten de complexiteit zien van voedselkeuzes van consumenten en de rol van sterk bewerkt voedsel. Onder wetenschappers en voedingsdeskundigen is er al jaren discussie over de gevaren van dit soort voedsel. Het perspectief van de consument ontbrak nog. Durk Bosma schreef er een artikel over. Sterk…

Onderzoek | 15 februari 2024
15 februari 2024

FD Mediagroep deelt key drivers voor inzicht in audio-advertising

FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op livestream, radio en podcast. Het onderzoek levert vijf key drivers op waarmee adverteerders en merken diepgaande inzichten kunnen vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio…

Onderzoek | 08 februari 2024
08 februari 2024

Podiumkunsten Limburg: minder podia en stoelen, meer pop

Volgens het laatste advies van de Raad voor Cultuur hebben mensen in Nederland geen gelijke toegang tot cultuur. Het aanbod van cultuur en culturele voorzieningen verschilt sterk per regio. Deze vaststelling bracht Bureau Lahaut uit Maastricht ertoe om de professionele podiumkunsten in Limburg in kaart te brengen en te vergelijken met de situatie in andere…

Onderzoek | 06 februari 2024
06 februari 2024

Podcast razend populair onder tieners en studenten

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…

Ook de laatste bytes ontvangen?