Onderzoek | 03 mei 2021
03 mei 2021

Liever tv-reclame dan advertenties op sociale media

Ongeveer eenderde van de consumenten vindt tv-reclame 'vermakelijk' (34%) en 'informatief' (30%) – en dat zijn hogere cijfers dan voor reclame op sociale media (respectievelijk 17% en 19%). Ondanks de groeiende bestedingen aan advertenties worden sociale mediacampagnes door het publiek meestal 'buitensporig' of 'opdringerig' genoemd. De grootverbruikers van digitale media zijn ook het meest bestand...
Onderzoek | 27 april 2021
27 april 2021

Snapchat telt bijna 300 miljoen gebruikers

Sociaal platform Snapchat kreeg er in de eerste drie maanden van het jaar dagelijks 15 miljoen gebruikers bij, waardoor het totaal op 280 miljoen komt. Amerika droeg een miljoen dagelijkse gebruikers bij (totaal 93 miljoen), Europa voegde drie miljoen toe (totaal 77 miljoen) en de rest van de wereld 12 miljoen (totaal 111 miljoen). Zo’n...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief

In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen. Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het...
Actueel | 15 april 2021
15 april 2021

Creatief met Real-Time Marketing

Dat marketing al lang niet meer om transacties maar om het bouwen van relaties draait, lijken we ten tijde van de ‘booming business’ van de e-commerce en online marketing nog wel eens te vergeten. De gemiddelde consument die zich blootstelt aan de online verleidingstechnieken van giganten als Booking.com zal niet het gevoel hebben dat hij...
Onderzoek | 13 april 2021
13 april 2021

Waarom marketingmail wordt geopend – of niet

Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Actueel | 31 maart 2021
31 maart 2021

Drie nieuwe Effie-categorieën

De organisatie achter Effie brancheplatformen VIA en bvA, heeft bekend gemaakt dat Effie gaat verbreden. Er komen drie nieuwe categorieën bij: Branded Customer Experience, Succesvolle Introductie en Impactvolle Propositie. En (eind)verantwoordelijken uit de marketing-, communicatie- en creatieve sector kunnen zich weer aanmelden voor de Effie-vakjury’s. De verbreding naar het marketingspeelveld en het introduceren van drie...
Onderzoek | 22 maart 2021
22 maart 2021

Voice-assistent in opmars

De Nationale Voice Monitor, uitgevoerd door Direct Research, biedt ieder jaar inzicht in de houding en het gedrag van Nederlanders omtrent de voice-assistent. De nieuwste uitkomsten laten zien dat driekwart van de Nederlanders bekend is met het begrip voice-assistent, en inmiddels maakt 30% daar ook zelf gebruik van. De bekendheid met voice-assistents is sinds vorig...
Onderzoek | 22 maart 2021
22 maart 2021

Helft online aankopen via marktplaatsen

Meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaatsvindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%)...
Onderzoek | 10 maart 2021
10 maart 2021

Media die lezers een positief gevoel geven, zijn succesvoller

Media die lezers een positief gevoel geven, zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in die media effectiever, maar zetten ze ook aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen, kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands. In...
Actueel | 08 maart 2021
08 maart 2021

‘Krijg nou de digitalisering’

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen buigt zich in dit blog over digitalisering en hoe je ermee...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Meer dan een miljoen op Clubhouse

Clubhouse is al bijna een begrip. Op dit moment gebruiken 1.052.000 Nederlanders de app, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8% zijn vooral de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse-adoptie. Het audioplatform Clubhouse geldt als dé nieuwe socialmediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app moeten geloven. Overigens...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven

Ruigrok NetPanel deed eind 2020 in Nederland en België onderzoek naar e-commerce-aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat bijna eenderde van de Nederlanders (31%) meer vertrouwen heeft in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame...

Ook de laatste bytes ontvangen?