Actueel | 22 september 2020
22 september 2020

Facebook nu ook via je bril

Brillenproducent EsillorLuxottica ontwikkelt samen met Facebook een slimme bril die volgend jaar onder het merk Ray-Ban op de markt komt. De slimme bril krijgt dus een modieus tintje maar wil vooral door middel van innovatieve technologie de dragers nog beter in contact houden met hun Facebook-vrienden. De naam, functies, prijs en andere details van de...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Digital Excellence Monitor 2020

In de 2020-editie van de dinsdag verschenen Digital Excellence Monitor van onderzoeksbureau WUA leveren ANWB, ING, bol.com, Coolblue, RACQ en SKY de beste digitale klantervaring op desktop en smartphone, in zes branches, in 10 landen. Ook Gaslicht, hollandsnieuwe en Greenchoice zijn CX-leiders. Voor de Digital Excellence Monitor werd de digitale klantervaring onderzocht in 86 customer...
Actueel | 16 september 2020
16 september 2020

Column Eveline van Zeeland: Waanzinnig goed onderzoek

Nog voor de coronatijd was ik bij een lezing van de Spaanse wetenschapper Oriol Iglesias. Hij deelde zijn 'Triple R' - formule voor een goede onderzoekspublicatie: Relevance × Rigor × Rhetoric. Natuurlijk begint alles met relevantie. Toch zie ik vreselijk veel onderzoeksrapporten voorbijkomen waarbij ik me afvraag ‘waarom al deze moeite?’. Bij onderzoeken voor praktische...
Actueel | 10 september 2020
10 september 2020

Personalisatie …, en hoe zit het met privacy en ethiek?

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. In Clou magazine leverden ze zeer regelmatig bijdragen. We gaan er op dit platform mee door. Deze keer een artikel over marketingcommunicatie. Er is tegenwoordig een breed spectrum aan gegevens over consumenten beschikbaar voor marketingdoeleinden. De data kun...
Personalia | 26 augustus 2020
26 augustus 2020

Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation

Per 1 augustus 2020 is dr. Yvonne van Everdingen benoemd tot hoogleraar Marketing & Innovation aan de Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus Universiteit. De leerstoel heeft tot doel het bevorderen van onderzoek en onderwijs op het gebied van de marketing van nieuwe producten en het gebruik van nieuwe technologieën voor marketingdoeleinden.

Onderzoek | 24 juni 2020
24 juni 2020

Grote verschuivingen in mediatrends door coronacrisis

Sinds 2016 voert MediaTest, in samenwerking met het Nederlands MediaNetwerk, jaarlijks het Media-trendonderzoek uit onder professionals in de mediabranche.

Onderzoek | 17 juni 2020
17 juni 2020

Nederlanders positief tegenover heropstarten collectes

Nederlanders staan positief tegenover heropstarten van straatcollectes en huis-aan-huiswerving. Dat blijkt uit de donatiemonitor van neuromarketing onderzoeksbureau Bloakes.

Bureaus | 10 juni 2020
10 juni 2020

NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

Onlangs hebben Nederlandse Publieke Omroep en Motivaction een overeenkomst gesloten voor uitvoering van het Media Appreciatie Panel (MAP). Het MAP is één van de grootste continue mediaonderzoeken in Nederland.

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Actueel | 09 juni 2020
09 juni 2020

DDMA barometer toont omzetdalingen en digitalisering door coronacrisis

44% van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector heeft de omzet sinds het begin van de coronacrisis zien dalen, bij 41% is de omzet gelijk gebleven. Dat blijkt uit de DDMA Barometer, waarvoor 70 leden van branchevereniging DDMA zijn ondervraagd.

Actueel | 28 mei 2020
28 mei 2020

Speciaal Effie Awards seizoen 2020 gaat van start

Het nieuwe Effie Awards seizoen is officieel geopend. Adverteerders en bureaus kunnen alle cases die buitengewone resultaten laten zien inzenden om de effectiviteit van het vakgebied te eren en vieren, juist in deze tijd. VEA en BvA geven hoge kortingen in het coronajaar; leden kunnen zelfs kosteloos inzenden. 

Onderzoek | 08 april 2020
08 april 2020

Moeten adverteerders hun advertenties aanpassen?

DVJ testte meer dan honderd tv-commercials en online videoadvertenties in drie markten. Ze hebben gekeken naar nieuwe advertenties die de Corona-crisis adresseren in vergelijking met “normale” advertenties.

Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2019

In december 2019 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 28% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2019, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag in Nederland wordt onderzocht.