Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

D&IN stelt Taskforce Ethisch Kompas in

Het bestuur van het Data & Insights Network wil een Taskforce Ethisch Kompas instellen om daarin te bespreken wat er moet gebeuren met het verzamelen en bewerken van data en insights (waaronder marktonderzoek) binnen de sectoren die veel discussie oproepen, zoals tabak, olie en vlees. Het bestuur van het D&IN meent dat bureaus hun eigen…

Actueel | 07 november 2023
07 november 2023

Nederland ontwikkelt eigen AI-taalmodel

Nederland bouwt aan een eigen taalmodel: GPT-NL. Dit model is nodig voor het ontwikkelen, versterken en bestendigen van de digitale soevereiniteit, zeggen TNO, NFI en SURF, die samen het model gaan ontwikkelen. De organisaties willen zo een stap zetten naar een transparant, eerlijk en toetsbaar gebruik van AI naar Nederlandse en Europese waarden. Financiering van…

Actueel | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Nederlandse volkstelling al 40 jaar digitaal

In 2021 organiseerde het CBS op verzoek van het Europese statistiekbureau Eurostat een volkstelling. Zo’n telling gebeurt één keer in de tien jaar. Daar merken de Nederlander weinig van, want de telling is al meer dan 40 jaar digitaal. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de Volkstelling 2021 bekend. Aan het tweede deel – deadline…

Onderzoek | 29 juni 2023
29 juni 2023

‘AI neemt op termijn plaats in van data-analytics’

Meer dan een derde van de marktonderzoekers gelooft dat AI data-analytics en datavisualisatie volledig zal overnemen, zo blijkt uit een onderzoek van SurveyMonkey. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart de afgelopen drie maanden dagelijks of wekelijks AI heeft gebruikt, voornamelijk voor data-analytics, datavisualisatie en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen. Een derde van de marktonderzoekers...
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

Gezamenlijke afspraken nodig voor succesvolle integratie AI in marktonderzoek

In een recente uitgave van Research World van ESOMAR schrijft Michael Campbell (PhD Candidate op Carleton University) over AI en de insightssector. Campbell signaleert ontwikkelingen die de sector verregaand beïnvloeden, maar die op dit moment lijden aan gebrek aan samenhang. En die samenhang is wel nodig wil de marktonderzoekbranche op een succesvolle manier AI integreren....
Actueel | 23 maart 2023
23 maart 2023

Adviescommissie Analytics bij Overheidsdiensten van start

De ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Adviescommissie Analytics. Deze commissie gaat het ministerie van Financiën, de Belastingdienst, de Douane en Dienst Toeslagen adviseren hoe om te gaan met risicomodellen en algoritmen. De adviescommissie heeft tot taak gevraagd en ongevraagd stil te staan bij actuele analytics-vraagstukken binnen de diensten. De adviescommissie staat onder...
Actueel | 25 augustus 2021
25 augustus 2021

Michiel Dullaert en Tim Zuidgeest bijten spits Best of MIE af

Met hun inspirerende en bestbeoordeelde sessies over datavisualisatie en neuromarketing openen zij Best of MIE ’21 op 22 en 23 september Live in de Jaarbeurs. Ontdek alles over de manier om impact te maken in presentaties, of kruip in het brein van je (website) bezoeker en neem de onbewuste hobbels in je customer journey weg....
Actueel | 15 augustus 2021
15 augustus 2021

Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in...
Actueel | 11 mei 2020
11 mei 2020

Heb elkaar lief, zowel kwanti- als kwalitatief

Ben jij gespecialiseerd in kwantitatief gebruikersonderzoek? En twijfel je aan de waarde van kwalitatief gebruikersonderzoek? Of juist andersom? Dat is geen vreemde gedachte, aangezien het om twee tegenovergestelde manieren van denken en werken gaat. Daardoor is het soms lastig de waarde van elkaars werk in te zien.

Actueel | 25 februari 2020
25 februari 2020

Europese Commissie presenteert strategie voor data en Artificial Intelligence

De Europese Commissie heeft onlangs haar ideëen en acties over de digitale transformatie in Europa gepubliceerd. De Europese Commissie hoopt hiermee een strategie gevonden te hebben die voor heel Europa gaat werken.

Best practices | 20 januari 2020
20 januari 2020

Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

De MOA publiceert een software-review van data-integratie-tools voor data-analytics, visualisatie en dashboarding. Het is een evaluatie van 13 softwareplatforms; een selectie van leveranciers die je vaak aantreft bij pitches rond insights- en marketinginformatiesystemen. En… Sjoerd Koornstra vertelde erover vertellen op het MIE 2019.

Best practices | 16 januari 2019
16 januari 2019

Data visualization: Data is beautiful

Great and beautiful data visualization requires graphic design and storytelling skills in addition to great analysis skills. MIE is welcoming some great data visualization experts to explain their successful approach. 

Ook de laatste bytes ontvangen?