Onderzoek | 16 april 2024
16 april 2024

Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten

Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….

Advertentie | 09 april 2024
09 april 2024

Hoe UWV de gebruikerservaring verbetert dankzij Norstat

Het UWV wil mensen die op zoek zijn naar werk, langdurig ziek zijn, of arbeidsongeschikt, op een zo prettig mogelijke wijze ondersteunen op het gebied van werk en inkomen. Een heldere en toegankelijke website speelt daarbij een sleutelrol. Norstat helpt hen daarbij. Britta van Roon (foto), Client Success Manager bij Norstat, vertelt in deze blog…

Onderzoek | 12 maart 2024
12 maart 2024

Het leven is duur, maar er zijn handige trucjes om te besparen

Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas. We halen graag het onderste uit de kan en…

Onderzoek | 22 februari 2024
22 februari 2024

De hartslag van Nederland – wat maakt ons blij?

De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media ons brengt zijn verdeeld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar…

Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Zorgen over de gezondheidsrisico’s sterk bewerkt voedsel

De nieuwste bevindingen van de EIT Food Consumer Observatory laten de complexiteit zien van voedselkeuzes van consumenten en de rol van sterk bewerkt voedsel. Onder wetenschappers en voedingsdeskundigen is er al jaren discussie over de gevaren van dit soort voedsel. Het perspectief van de consument ontbrak nog. Durk Bosma schreef er een artikel over. Sterk…

Onderzoek | 06 februari 2024
06 februari 2024

Podcast razend populair onder tieners en studenten

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…

Onderzoek | 30 januari 2024
30 januari 2024

Meer X, minder Threads, en ook minder gelukkig door social media

Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom research & consultancy blijkt dat X niet is gedaald in gebruik, maar op dagelijkse basis zelfs is gegroeid. Threads lijkt geen bedreiging te vormen. Het had binnen korte tijd bijna een miljoen gebruikers, maar een groot deel is ook alweer afgehaakt. Maar…, echt gelukkig worden we…

Onderzoek | 25 januari 2024
25 januari 2024

Inflatie zorgt voor financieel bewustzijn

Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’. De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76%…

Actueel | 25 januari 2024
25 januari 2024

Gen Z (deel 3) – hoe ziet deze generatie zichzelf?

In deel 1 en deel 2 van dit drieluik wierp jongerenonderzoeker Rutger van den Berg de vraag op of het wel zin heeft om deze generatie als een afgebakende groep te beschouwen. Als het aan jongeren zelf ligt wel. Zij profileren zich als Gen Z en zetten zich af tegen andere generaties. Waarom? De overtuigingen,…

Actueel | 18 januari 2024
18 januari 2024

Generatie Z (deel 2) – de meest diverse generatie ooit

Als we de mediakoppen moeten geloven is Generatie Z onder andere woke, burnt-out, telefoonverslaafd en werkschuw. Allemaal prikkelende, maar vaak misleidende labels. Wat Gen Z namelijk vooral kenmerkt is haar diversiteit. Jongerenonderzoeker Rutger van den Berg schreef een drieluik over deze generatie. Vorige keer ging het over ontwikkeling en de tijdgeest. Deze keer over de…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

Kijkcijfers 2023

In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag). De kijkcijfers van SKO zijn…

Actueel | 11 januari 2024
11 januari 2024

Is Gen Z echt anders? – deel 1

Gen Z kun je kenmerken als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker verbonden aan Youngworks, schreef er een drieluik over. Vandaag deel 1 – over ontwikkeling, de tijdgeest en Gen Z als seismograaf van de samenleving. Naast alle…

Ook de laatste bytes ontvangen?