Onderzoek | 09 maart 2023
Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man
De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 09 maart 2023
Trends in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten
Merken in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten krijgen, zoals alle merken, ook regelmatig de vraag wat zij ondernemen om de uitdagingen in onze wereld van een goed antwoord te voorzien. In ‘What Matters to People in 2023’ van InSites Consulting worden 12 trends belicht die merken houvast bieden bij het creëren van een relevant...
Onderzoek | 02 maart 2023
Europa bezuinigt op levensonderhoud
Consumenten in verschillende Europese landen verwachten de komende drie maanden te bezuinigen op de kosten van levensonderhoud volgens een enquête uitgevoerd door Savanta. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Een op de vijf heeft de uitgaven al verlaagd. Een minderheid van 15% zegt zich niet te laten beïnvloeden door de...
Onderzoek | 28 februari 2023
Slechts 17% van 18-29-jarigen bezit nog televisietoestel
Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht...
Actueel | 23 februari 2023
EFAMRO Moodindicator 2022 Q4: revenues either higher or the same in 2023
In Q4 of 2022 EFAMRO conducted a new wave of the EFAMRO Moodindicator. Research agencies, that are members of their national trade association, were asked about the business outlook from the perspective of both their own organisation and their domestic market. In this wave, respondents from 11 European countries participated. The top line results are:...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 07 februari 2023
PIM Trendrapport 2022 – Gelijkwaardigheid is meer dan zetten van diversiteitsvinkjes
Het jaarlijkse Trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing stelt dat diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid noodzakelijk zijn, maar dat veel bedrijven blijven steken in het ‘zetten van diversiteitsvinkjes’. Het onderzoek was in handen van onafhankelijk creatief strateeg Nadine Ridder: ‘Het gaat niet alleen over een nieuwe vorm van communiceren. Het gaat over de hele...
Onderzoek | 07 februari 2023
SKO Jaarrapport 2022 – minder live TV-kijken en meer uitgesteld
De Stichting Kijkonderzoek zet in het onlangs verschenen Jaarrapport 2022 de belangrijkste cijfers over het TV-kijkgedrag van het afgelopen jaar op een rij. De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten) en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Maar het percentage uitgesteld kijken binnen...
Onderzoek | 02 februari 2023
Twitter op zijn retour, groei TikTok en Snapchat
Steeds meer Nederlanders keren Twitter de rug toe. Het gebruik nam in een jaar tijd met 13% af. Relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en jongeren zijn gestopt met Twitter. Ook Facebook scoort minder. Dat blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen...
Onderzoek | 26 januari 2023
InSites Consulting noemt 12 trends voor een betekenisvolle wereld
Een nieuw consumentenonderzoek van InSites Consulting identificeert 12 trends die weerspiegelen wat voor mensen belangrijk is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken. Het rapport stelt dat 2023 het moment is voor culturele en ecologische transitie, en het gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen. Het rapport is...
Actueel | 22 december 2022
Albert Heijn scoort met emotionele commercial
Kerst is heel nabij. En dat-ie eraan kwam hebben we kunnen merken aan de commercials op tv. De supermarkten waren er snel bij. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn en bedelven die in kerstsfeer. Validators testte dit jaar niet alleen de emotionele effectpotentie, maar nam als ‘piek op de kerstboom’ ook de...
Onderzoek | 22 december 2022
Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig
Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Onderzoek | 13 december 2022
De energietoeslag gaat naar het kerstdiner
Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...