Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Flitsbezorging vooral populair onder jongeren

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Onstuimige groei flitsbezorging

Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. In het eerste halfjaar van 2021 waren het nog 200.000. Dat blijkt uit onderzoek dat Kantar november jl. uitvoerde. Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat...
Onderzoek | 10 januari 2022
10 januari 2022

Merendeel ouders ziet voordelen in videogaming door kinderen

87% van de ouders voordelen ziet in het videogamegedrag van hun kind. Dit zien zij vooral terug in de Engelse taalvaardigheid van kinderen, maar ook andere voordelen zoals het bevorderen van de creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden worden genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van VGFN. Ouder blijken ten opzichte van...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

70% werknemers heeft thuiswerkplek nog niet op orde

Zo’n 70% van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis, zo blijkt uit de eerste Monitor Hybride Werken van KPN, uitgevoerd door Blauw Research. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

Lichte stijging luisteraars podcasts

Markteffect voerde afgelopen december de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Daaruit blijkt dat het aanbod aan podcasts razendsnel blijft stijgen, en dat past natuurlijk bij de stijgende populariteit van het medium. Het onderzoek laat veranderingen zien rond het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars in...
Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

De verzwaring van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Kunnen merken een rol spelen in het bevorderen van beweging en sportief gedrag? Validators en VU zochten het uit aan de hand van data in...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Betalen met biometrics?

Nederlanders maken in winkels en horecagelegenheden veel gebruik van traditionele betaalmethoden, zoals een pinpas en contant geld. Nieuwe betaalmethoden zijn in opkomst, maar betalen met biometrics lijkt nu nog een brug te ver. Dat blijkt uit het financiële trendonderzoek ‘What’s Happening Finance’ van Ruigrok NetPanel. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Zeven procent van Nederland heeft goede kennis van bitcoin

Hoewel inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders in bitcoin investeert, blijft het kennisniveau fors achter. Dat blijkt uit de meest recente meting van de Markteffect Bitcoin Monitor. Van de Nederlandse investeerders zegt 70% (heel) slecht of niet geïnformeerd te zijn en slechts 7% geeft aan goede kennis te hebben. En dat terwijl 9 op de...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Maaltijdbezorging in 2021 het populairst in de platformeconomie

Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. De afgelopen jaren nemen online...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Meerderheid jongeren bezorgd over klimaat

Een ruime meerderheid van de jongeren in Nederland is bezorgd over klimaat en leefomgeving. De bezorgdheid vertaalt zich op grote schaal in de bereidheid om zelf bij te dragen en nadrukkelijker mee te praten in de klimaatdiscussie. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Energie Beheer Nederland. 80% van de jongeren in Nederland...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Duurzaamheid verlangd van merken

Binnen niet al te lange tijd overweegt drie op de vijf mensen een boycot van merken die niet actief reageren op klimaatverandering. Maar het effect van eigen mediagebruik op koolstofemissie is tot nu toe grotendeels aan de publieke aandacht ontsnapt. Dat blijkt uit wereldwijd mediabedrijf dentsu international en Microsoft Advertising. Belangrijkste uitkomsten: 91% wil dat...

Ook de laatste bytes ontvangen?