Interviews | 09 november 2021
‘Machine learning is geen magische gehaktmolen’
Levensmiddelenfabrikanten die niet meekomen in de machine learning-transitie kunnen binnen tien jaar niet meer concurreren. Dat is de voorspelling van Aigora’s John Ennis. Samen met zijn collega Tian Yu demonstreert hij op het Sensory Symposium van 25 november a.s. hoe waardevol machine learning kan zijn. Jullie presentatie heet How Machine Learning Helps Predict Consumer Response...
Interviews | 28 september 2021
Op zoek naar patronen in het consumentenbrein
Afgelopen zomer wonnen Ale Smidts en Maarten Boksem de MOAward voor Insights Scientist van het jaar met een publicatie over neuromarketing (‘Neuromarketing – wat is het en wat kunnen we ermee’). Daarin beschrijven ze de resultaten van een aantal onderzoeken, waarin ze machine learning-technieken hebben gecombineerd met neuro-imaging-methoden. We spraken met Maarten Boksem. ‘Neuromarketing gaat...
Interviews | 15 juni 2021
Young Talents deel 2 – Leuk houden, een stem geven en af en toe afremmen
Ze zijn jong en veelbelovend, klinkt het in het enthousiaste juryrapport van de MOAwards voor Young Talents: ze zijn gedreven, hebben oog voor detail én voor de strategische lijnen, onbevangen, zijn in bezit van een visie en overtuigingskracht, innovatief, praktisch en digitaal. Niet verwonderlijk voor een juryrapport natuurlijk, maar het blijft indrukwekkend als er zo...
Interviews | 08 juni 2021
Young Talents – deep dives, vooroordelen en grote vraagstukken
Ze zijn jong en veelbelovend, zo blijkt uit de ronkende kwalificatie uit het juryrapport voor de MOAward voor Young Talent 2021. Een kleine greep: gedreven, oog voor detail én voor de strategische lijnen, onbevangen, in bezit van een visie en overtuigingskracht, innovatief, praktisch en digitaal. Niet verwonderlijk voor een juryrapport natuurlijk, maar het blijft indrukwekkend...
Interviews | 01 juni 2021
‘Webanalytics is steeds meer onderdeel van data-analyse’
Na jaren als cro-specialist te hebben gewerkt, stapte Thijs van der Wal twee jaar geleden over naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Omdat hij houdt van complexe IT-vraagstukken. En bij de overheid kans ziet een brug te slaan tussen techniek en analyse. Hij was genomineerd voor de MOAward Digital & Webanalist 2021. Hoe sla je...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Interviews | 20 mei 2021
‘Een goede analist weet wanneer hij moet stoppen’
Analist en conversie optimalisatie-specialist Anouk Erens (30) is winnares van de MOAward Digital & Webanalist 2021. Bij Online Dialogue is ze gespecialiseerd in het vertalen van data naar inzichten. Het vertalen van data naar inzichten, daar word je om geroemd door je klanten. ‘Dat blijkt ja. Ik ben eigenlijk psycholoog, dus onderzoek doen naar klantgedrag...
Interviews | 11 mei 2021
CityTraffic brengt de drukte in kaart
De massale opkomst bij het Black Lives Matter-protest in Amsterdam, vorig jaar, was minder onverwacht geweest als CityTraffic was ingezet. Deze tool telt passanten voor zowel retail als overheden. Directeur/oprichter Bureau RMC, Huib Lubbers legt uit hoe dat werkt, en waarom het steeds belangrijker wordt. CityTraffic vloeide voort uit een persoonlijke vraag. Huib Lubbers, destijds...
Interviews | 04 mei 2021
Democratizing the data
De genomineerden voor de MOAwards voor Bureau van het jaar zijn Underlined, Validators en I&O Research. We vroegen ze elk om een artikel, over hun werk en over het toekomstperspectief van het vak en hun bureau. Al eerder kwamen Underlined en I&O Research aan bod. Vandaag sluiten we af met Validators. Als we over de...
Interviews | 29 april 2021
‘Begrijpen wat er bij de mensen leeft…, daar komen wij in beeld’
De genomineerden voor de MOAwards voor Bureau van het jaar zijn Underlined, Validators en I&O Research. We vroegen ze elk om een artikel, over hun werk en over het toekomstperspectief. Afgelopen maandag begonnen we de serie van drie met Underlined. Vandaag is het de beurt aan I&O Research en volgende week dinsdag sluiten we af...
Interviews | 26 april 2021
AI verandert customer experience voor altijd
De genomineerden voor de MOAwards voor Bureau van het jaar zijn Underlined, Validators en I&O Research. We vroegen ze elk om een artikel, over hun werk en vooral over het toekomstperspectief, van henzelf en van het vak. De eerste bijdragen komt van Theo van der Steen van Underlined. Met de pandemie als versneller zijn we...
Interviews | 06 april 2021
Michelle Gansle, Mars Wrigley: ‘Samenwerking is de nieuwe concurrentie’
Michelle Gansle, senior director consumer insights bij Mars Wrigley, vertelt in het komende webinar tijdens Road to MIE over het transformatieproces binnen haar organisatie. Maar we vroegen haar ook naar de wereldwijde opmars van inhouse-onderzoek en de toekomst van analytics. Met ruim twee decennia ervaring in marketing-insights, heeft Michelle Gansle de nodige trends zien komen...
Interviews | 25 maart 2021
‘AI-ethiek is voorkomen van schade en promoten van goed doen’
Met haar 37 jaar staat Emma Beauxis-Aussalet op de internationale lijst van 100 briljante vrouwen in AI-ethiek. Als assistant professor ‘ethical computing’ aan de VU is ze gespecialiseerd in classificatiefouten. ‘Je kunt het mechanisme van de impact van AI niet begrijpen zonder de context.’ Sommige mensen vinden technologie weerzinwekkend, net als wiskunde. ‘Ik zie het...