Bureaus | 19 januari 2022
19 januari 2022

Quantilope publishes guide for automated pricing research

Quantilope publishes a new practice guide for professional, automated pricing research. The guide explains techniques that brands can use to set the right price point to accommodate rising costs, and protect their business from losing market share. The guide explains advanced, automated pricing research methods for optimal, informed pricing of products and services as well...
Onderzoek | 19 januari 2022
19 januari 2022

Regio-onderzoek: Noord-Holland kiest voor mode, Utrecht voor duurzaamheid

Al eerder schreef DPG Grow over regionale kenmerken in advertenties. Nu verschijnt er een artikel over de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Wat blijkt? Een meerderheid kiest het liefst lokale producten en diensten. Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen...
Actueel | 17 januari 2022
17 januari 2022

Aanklacht Google over misleiding adverteerders en uitgevers

Het FD bericht dat Google jarenlang adverteerders en uitgevers heeft misleid over het prijsmechanisme en de veiling van advertenties. Ook zouden Google en Facebook een niet toegestane deal hebben gesloten over advertenties. In december 2020 klaagden tien Amerikaanse staten het bedrijf aan vanwege zijn macht op de advertentiemarkt. Nu een Amerikaanse rechter meer informatie over...
Best practices | 06 januari 2022
06 januari 2022

De kracht van muziek in merkbeleving

Muziek speelt - bewust en onbewust - een grote rol in ons leven. Om de invloed van muziek in creatie te achterhalen, voerden Validators en VodafoneZiggo een experiment uit. Met behulp van facial coding en AI werden de verschillen in kaart gebracht in merkbeleving bij verschillende soorten muziek. Een artikel van Hilde Doting van Validators....
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

Regionale kenmerken in advertenties: zinvol of niet?

DPG Media, Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences hebben een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de invloed van regionale kenmerken op reclamewerking. Er is gekeken naar de rol die de regio speelt in het dagelijks leven en naar de werking van regionale kenmerken in reclame. Uitkomst is dat men wel degelijk verbonden is met de eigen regio,...
Onderzoek | 23 december 2021
23 december 2021

Verhalen en emoties – Lidl, Jumbo en AH top 3 kerstcommercials

Overmorgen is het kerstmis en, dus kijken we nog even naar de kerstcommercials. Vorig jaar had corona nog een belangrijke plek in de reclames, dit jaar staan verhalen en emoties voorop. DVJ Insights testte de commercials uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In Nederland bezetten de grote supermarktketens de hoogste posities. Net als twee...
Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

De beste kerstcommercial? Het brein oordeelt!

Welke kerstcommercial is de beste van 2021? Uiteraard kun je dan kijken naar de mening van het publiek (welk rapportcijfer geven ze?), maar neuromarketingbureau Unravel Research vroeg zich af welke commercial het beste scoort als je naar het objectieve onbewuste brein kijkt. In totaal werden 20 kerstcommercials (gerandomiseerd) voorgelegd aan 20 consumenten die een medical...
Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

Verschuiving businessfocus door corona

Zes op de tien besluitvormers zeggen dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor, uitgevoerd door Markteffect. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren. Bijna de helft (48%) van...
Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

De verzwaring van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Kunnen merken een rol spelen in het bevorderen van beweging en sportief gedrag? Validators en VU zochten het uit aan de hand van data in...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Nieuw SWOCC-onderzoek over sensory branding-technieken

Sensory branding - het toevoegen van sensorische stimuli zoals geur, smaak en tast aan merkcommunicatie - wordt door veel marketingprofessionals gezien als een aantrekkelijke optie om het palet aan communicatiemogelijkheden te vergroten. In SWOCC publicatie 84 ‘Sensory branding’ onderzoekt Ivar Vermeulen hoe je sensory branding kunt inzetten voor een sterker merk. De publicatie beantwoordt de...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+

Het Media Loket schetst in het onlangs uitgekomen rapport Media 2030 een beeld van de mediaconsumptie in 2030. De lineaire kijk- en luistertijd zal verder afnemen, tv- en radiozenders gaan verdwijnen, vermindert het aantal printtitels en wordt de mediaconsument belangrijker als financier van de content. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de...
Onderzoek | 02 december 2021
02 december 2021

Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als...

Ook de laatste bytes ontvangen?