Onderzoek | 05 juli 2021
05 juli 2021

Adverteren op groot scherm verbetert overdracht boodschap

DVJ Insights onderzocht in samenwerking met Ad Alliance en Albert Heijn het effect van een video-commercial op verschillende devices. Wat blijkt: adverteren op het grote scherm leidt tot een betere boodschapoverdracht en hogere merkactivatie. Een commercial leidt op alle schermen tot veel effect, waarbij het effect op merkherinnering (top-of-mind, spontaan en geholpen) gelijk is voor...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Waarde van merken naar recordhoogte

De waardevolste merken van de wereld hebben een recordgroei doorgemaakt, volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde is 7,1 miljard dollar, en er is een jaarstijging van gemiddeld 42%. De groei is gebaseerd op een sterk vertrouwen in de toekomst door de beschikbaarheid van vaccins, de economische stimuleringspakketten en verbeterde...
Best practices | 09 juni 2021
09 juni 2021

Startup-branding – 5 tips voor beter resultaat

Al jaren ben ik gefascineerd door merken bouwen. En vooral het bouwen van compleet nieuwe merken. Drie jaar geleden was het zover. Drive Amber kwam voorbij en ik greep mijn kans: zelf een merk ontwikkelen, vormgeven en laten groeien binnen de duurzame mobiliteitsmarkt. Regelmatig sprak ik erover met vakgenoten en ik merkte al snel dat...
Bureaus | 09 juni 2021
09 juni 2021

De zakelijke beslisser blijft een consument

Op dit moment wordt vooral de customer journey van de consument in de B2C-markt gevolgd, bijvoorbeeld om te zien wat de redenen zijn een paar schoenen van merk X te kopen. Maar customer journey-onderzoek wordt ook steeds belangrijker in de B2B-markt. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe een HR-verantwoordelijke binnen een bedrijf...
Onderzoek | 31 mei 2021
31 mei 2021

Wantrouwen duurzaamheidsclaims neemt af

Het aantal consumenten dat bewuster consumeert blijft gestaag stijgen. Tegelijk neemt het wantrouwen ten aanzien van de duurzaamheidsclaims van bedrijven voor het eerst af. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van 2021 van de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. De eerste kwartaalrapportage laat zien dat voor 56% van de consumenten de maatschappelijke...
Actueel | 26 mei 2021
26 mei 2021

Discover M(I)E – Is AI het nieuwe instrument om creatief topwerk te beoordelen?

Stichting Adverteerders Nederland (SAN) en MetrixLab hebben een meta-studie uitgevoerd waarin een selectie ingezonden SAN campagnes werden onderworpen aan een innovatieve, AI-gedreven creatieve evaluatie. De centrale vraag was: in hoeverre kan AI de effectiviteit van reclame-uitingen voorspellen en daarmee winnende SAN-accenten onderscheiden? Heeft de merkenbouwer met artifical intelligence een nieuw instrument in handen om creatief...
Best practices | 24 mei 2021
24 mei 2021

Global Brand Management in zeven stappen

Met zijn interculturele dimensies is ‘Global Brand Management’ niet alleen een van de meest fascinerende onderdelen van hedendaagse marketing, maar ook een van de meest complexe. Door deze op te splitsen in zeven stappen, kun je dit proces versimpelen en een raamwerk bouwen om je internationale merkmanagement te verbeteren en je merkwaarde te vergroten. 1....
Onderzoek | 03 mei 2021
03 mei 2021

Liever tv-reclame dan advertenties op sociale media

Ongeveer eenderde van de consumenten vindt tv-reclame 'vermakelijk' (34%) en 'informatief' (30%) – en dat zijn hogere cijfers dan voor reclame op sociale media (respectievelijk 17% en 19%). Ondanks de groeiende bestedingen aan advertenties worden sociale mediacampagnes door het publiek meestal 'buitensporig' of 'opdringerig' genoemd. De grootverbruikers van digitale media zijn ook het meest bestand...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief

In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen. Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het...
Onderzoek | 13 april 2021
13 april 2021

Waarom marketingmail wordt geopend – of niet

Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Actueel | 13 april 2021
13 april 2021

Wie heeft de duurzaamste supermarkt (of: wat er fout ging in de rankings)?

Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni. Durk Bosma heeft zijn levensgrote twijfels bij twee bekende rankings. De afgelopen weken vlogen de ronkende berichten ons om de oren. Zowel GfK als Sustainable Brand Index maakte bekend welke supermarkt volgens de consument...
Onderzoek | 12 april 2021
12 april 2021

Bol.com weer sterkste merk

In de top 3 van sterkste retailmerken van ons land is HEMA binnengekomen op de derde plaats. De hoogste positie ooit voor het merk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Webwinkel bol.com staat als in voorgaande jaren op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren op de derde...

Ook de laatste bytes ontvangen?