Actueel | 02 december 2020
02 december 2020

ANWB wint DDMA Customer Data Award

Op 1 december jl. werd ANWB uitgeroepen tot winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020. De vereniging won uiteindelijk van DPG Media en Jumbo Supermarkten. Om de dienstverlening aan haar 4,7 miljoen leden te verbeteren en 24/7 te bedienen heeft ANWB gekozen voor een centrale personalisatie-aanpak. Inmiddels bedient ANWB leden gericht vanuit zeven centraal...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

Philips stapt top-3 BrandZ binnen

Op 26 november presenteerde Kantar voor het derde jaar op rij de BrandZ Top-30 van waardevolste Nederlandse merken. De transformatie van topbedrijf in consumenten-elektronica naar een leider op het gebied van gezondheidstechnologie heeft Philips geen windeieren gelegd. Voor het eerst staat Philips in de top 3 van de BrandZ. Het bedrijf loopt in op Shell...
Best practices | 01 december 2020
01 december 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
Onderzoek | 18 november 2020
18 november 2020

Consument waardeert duurzaamheid merken

Steeds meer consumenten vertrouwen merken als die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was. Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en...
Best practices | 18 november 2020
18 november 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 1)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. Deel 1 bespreekt de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen). Hoe deze...
Onderzoek | 04 november 2020
04 november 2020

Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties

In opdracht van bvA onderzochten de hoogleraren cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en NL-Lab KNAW) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) een a-selecte steekproef van 15.000 reclames die tussen 1900 en 1995 in Algemeen Handelsblad/NRC Handelsblad en de Telegraaf zijn gepubliceerd, evenals discussies in naoorlogse reclamevaktijdschriften. Om de wetenschappelijke resultaten te koppelen aan het...
Interviews | 27 oktober 2020
27 oktober 2020

Hang-Yee Chan: ‘Neuromarketing is een goudmijn’

De vanwege corona ingestelde intelligente lockdown was net afgekondigd, maar Hang-Yee Chan kon op 13 maart gelukkig nog live zijn proefschrift verdedigen in de Senaatszaal van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. En met succes, zijn dissertatie Decoding the consumer’s brain: Neural representations of consumer experience werd beloond met een cum laude. Hang-Yee Chan, geboren in Hong...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

SWOCC lanceert ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ op symposium

Al eerder berichtten wij over het SWOCC Symposium van 5 november a.s. en de mogelijkheid om daar (digitaal) bij te zijn. Tijdens deze middag vindt onder andere de lancering van het vernieuwde SWOCC Modellenboek plaats. Wat zijn anno 2020 dé modellen op het gebied van marketing, merken en communicatie? ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ is een...

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Bureaus | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Markteffect bij 250 snelstgroeiende bedrijven

Markteffect (MOA-bureau van het jaar 2020) staat in de Top 250 Groeibedrijven van Nederland, een lijst die is opgesteld door het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en nlgroeit. De Top 250 Groeibedrijven bestaat uit Nederlandse bedrijven die de meeste groei hebben laten zien in de periode van 2015 tot en met 2019. De bedrijven kenden...
Bureaus | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Brand Growth Event DVJ

Op 1 oktober jl. presenteerde DVJ Insights tijdens het eigen Brand Growth Event de resultaten van de Brand Growth Study 2020. Lucas Hulsebos bracht de kersverse resultaten van de Brand Growth Study naar buiten, het onderzoek dat nu voor het 4de jaar is gehouden door DVJ Insights. Het bestaat uit honderden visiegesprekken met CMO’s en...
Actueel | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

SWOCC Symposium voor iedereen toegankelijk!

Op donderdag 5 november 2020 vindt het tiende SWOCC Symposium plaats dat ook in het teken staat van het 25-jarige jubileum. Het is deze keer een online bijeenkomst die voor een breed publiek toegankelijk is, ook voor de lezers van Daily Data Bytes. Kijk voor het programma en aanmelding op deze pagina. Masterclass Nog meer...
Actueel | 15 september 2020
15 september 2020

De waarde van online content

Sinds 2019 bepaalt het bureau Return on Content wat de waarde is van online content voor het merk en hoe dat kan worden geoptimaliseerd. Intussen zijn er 12.000 respondenten die content van websites, online magazines, productpagina’s, how-to content en online video hebben beoordeeld. De database bevat data van ruim 60 merken uit 10 branches. Hierdoor...