Onderzoek | 16 mei 2023
Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
Uncategorized | 09 mei 2023
‘Frugal flexing’ is een uitdaging voor luxemerken
Jongere consumenten kopen graag nep-luxegoederen tegen een fractie van de prijs van het echte artikel. Uit een enquête van de EU Intellectual Property Office blijkt dat de groep 15-24-jarigen die namaakproducten koopt, sterk is gegroeid, van 14% in 2019 naar 37% in de afgelopen 12 maanden. Vervalsingen worden wijdverspreid geaccepteerd onder jongere consumenten die, geconfronteerd...
Actueel | 04 mei 2023
Online Brand Growth Event 2023 op 11 mei
DVJ Insights organiseert op 11 mei a.s. de zevende editie van het Brand Growth Event. Er is een online programma op die dag van 16.00 tot 18.00 uur. Het event staat in het teken van het jaarthema: maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op het Brand Growth Event delen keynote-sprekers hun visie op MVO in relatie tot...
Actueel | 04 mei 2023
Bol.com weer sterkste merk, Holland & Barrett groeikanon
Webwinkel bol.com is opnieuw het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit de negende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends. Bol.com kwam tot nu toe ieder jaar als winnaar uit de bus. Kruidvat verdringt HEMA van de tweede plek. Op plaats drie staat...
Onderzoek | 02 mei 2023
Dalend enthousiasme over werk en werkgever
Voor het eerst in een paar jaar is het aantal promoters gedaald bij Nederlandse bedrijven: van 31% in 2022 naar 27% in 2023. Minder promoters betekent minder enthousiaste medewerkers die hun werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Opvallend is dat de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse werknemers juist iets is gestegen: 7,5 in 2023 tegenover 7,4 in...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 18 april 2023
2023 GRIT Insights Practice Report – Kwaliteit blijft leidend
Er is weer een nieuw GRIT-rapport: The GRIT Insights Practice. Het geeft een overzicht van de stand van zaken en schetst de trends bij zowel opdrachtgevers als bureaus. Speciale aandacht is er voor de nieuwe rol van insights-teams, de technologische ontwikkelingen en de wijze waarop insights het onderzoekslandschap veranderen. In 2022 gaf de sector blijk...
Actueel | 06 april 2023
Drie trends binnen de schoonheidsindustrie
We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie....
Actueel | 04 april 2023
Daar is het duurzaamste merk weer (en wat er nog steeds fout gaat in de rankings)
De Sustainable Brand Index (SBI) blijft voor verwarring zorgen. Ging het in de editie van 2021 al mis, dit jaar is de situatie niet veel beter. Durk Bosma van Future of Food Institute wist vorig jaar zelfs de Reclame Code Commissie aan zijn zijde te krijgen, toen hij aanhangig maakte dat de vermeende winnaar niet...
Onderzoek | 30 maart 2023
10 trends in consumentenbestedingen
De stijgende kosten van levensonderhoud halen het bestedingspatroon van de consument overhoop. Mensen moeten kiezen tussen uitgaan en genieten van het leven, of uitgaven afremmen vanwege de inflatie. Maar ook bedrijven moeten bezuinigen. Massale tech-ontslagen, een omvallende bank…. Gelukkig gaan er ook nog bestedingen door. Becky Boyle van GWI maakte een lijst van 10 trends....
Onderzoek | 21 maart 2023
TV-reclamemarkt groeit verder naar € 977 miljoen
Na een sterk herstel van de TV-reclamemarkt in 2021, zorgt 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen. Die komen in 2022 uit op € 977 miljoen, voor spot en non-spot. Dat is een groei van 8% ten opzichte van 2021. De kijkersmarkt is bijna terug op het niveau van voor de pandemie. De...
Onderzoek | 21 maart 2023
Apple opnieuw ’s werelds waardevolste merk
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022, met een merkwaarde van 947,1 miljard dollar. Google staat op de tweede plaats en is een van de snelste stijgers in de lijst, met een toename van de merkwaarde van 79% tot 819,6 miljard dollar. De gezamenlijke waarde...
Onderzoek | 16 maart 2023
De impact van crossmedia op merkherinnering
Veel merken kiezen voor een crossmedia-advertentiestrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat veel consumenten meer mediakanalen gebruiken, kan adverteren via verschillende kanalen helpen om niet alleen het bereik, maar ook de bereiksfrequentie van een campagne te maximaliseren. Mark Vroegrijk, senior methodologist bij DVJ Insights,...