Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

De overeenkomsten en verschillen tussen UGC en influencer posts

Via socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok doen bezoekers regelmatig merkinspiratie op. Een deel van die inspiratie vindt plaats via influencers. Een andere bron is de consument zelf. Steeds vaker deelt die ervaringen met producten via social media. Deze user generated content (UGC) kan grote invloed hebben. Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen tussen beide...
Actueel | 17 januari 2023
17 januari 2023

Consument reageert positief op merkactivisme

Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always' #LikeAGirl-campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia's activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over? SWOCC presenteert er op 2 februari een onderzoek over van Peeter Verlegh. Peeter...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Effecten van merksponsoring in muziekvideo’s

Regelmatig verschijnen er bij SWOCC blogs over sponsorvermeldingen maar nog niet eerder was er eentje over sponsorvermeldingen in muziekvideo’s of clips. Voorbeeld: de clip van Justin Bieber voor What do you mean waarin duidelijk zijn Calvin Klein-onderbroek is te zien. Wat zijn de effecten van sponsoruitingen op jongeren en op hun reclamekennis? Hoe kijken zij...
Actueel | 22 december 2022
22 december 2022

Het brein zegt: de Staatsloterij heeft de beste kerstcommercial

Er is veel om te doen: de kerstcommercials van 2022. Van HEMA’s kwijtgeraakte takkie tot de nostalgische sneeuwpop van Jumbo, en van de tranentrekker van PLUS tot de magische kerst van Albert Heijn. Welke kerstcommercial is nou eigenlijk de beste? Neuromarketingbureau Unravel Research testte er 20 in hun 'huiskamerlab'. De afgelopen week werden in het...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

Sensory Branding versus private labels

Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Actueel, Uncategorized | 06 december 2022
06 december 2022

SWOCC-middag over ‘Medewerkers als Merkdragers’

Op donderdag 15 december organiseert SWOCC het event ‘Medewerkers als Merkdragers’, waarbij tevens de nieuwste en gelijknamige SWOCC-publicatie 86 wordt gelanceerd. Het event en de boeklancering vinden plaats bij CREA aan de Nieuwe Achtergracht 170 in Amsterdam. Tijdens het event presenteert auteur Joost Verhoeven de bevindingen uit zijn publicatie en delen verschillende praktijksprekers hun expertise...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Stevige opmars digitale reclamefolder

Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

RCC ontraadt AH reclame voor duurzaamste supermarkt na klacht over onderzoeksopzet

‘Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee, toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni?’ In april 2021 sprak Durk Bosma van the Future of Food Institute op Foodlog zijn verbazing uit over de rankings van ‘de duurzaamste supermarkten’ door o.a. de Sustainable Brand Index. Waar was Ekoplaza? Ondanks...
Actueel | 24 november 2022
24 november 2022

Metaverses en mixed realities: wat je als bedrijf er nu over moet weten

Data en digitalisering zijn bij veel bedrijven een hot topic. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op het gebied van data en digitalisering doordenderen. En sinds een aantal maanden hoor je nieuwe termen de revue passeren: metaverses en mixed realities. Wat houden die termen in en wat kun je ermee? Job van den Berg schreef...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly

De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim

Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Actueel | 03 november 2022
03 november 2022

Meer diversiteit in tv-reclame maar nog niet voldoende

Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit onderzoek dat de reclame-industrie moeite heeft een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Het onderzoek van Kantar, in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA, laat zien dat er nog veel te winnen valt, vooral op...

Ook de laatste bytes ontvangen?