Best practices | 01 december 2022
01 december 2022

Moeten we onderzoeksvragen automatisch laten vertalen?

Tools voor automatische vertaling zijn steeds meer in opmars. Marie Hense, vice-president data quality van Toluna vroeg zich af of je die tools moet gebruiken in enquêtes. Ja, maar formuleringen luisteren nauw en let op dat je geen mensen uitsluit. Landen tellen steeds meer mensen met verschillende achtergronden en verschillende talen. Een van de oorzaken...
Best practices | 01 december 2022
01 december 2022

The Insight Community Playbook

InSites Consulting heeft een bookzine uitgebracht met als titel The Insight Community Playbook. Daarin neemt het bureau een duik in research communities. Zo worden onderwerpen behandeld als: hoe kies je de juiste mensen voor de juiste opdracht, hoe combineer je onderzoeksactiviteiten ten behoeve van insights en hoe vind je de beste community voor je onderzoeksvraag....
Best practices | 24 november 2022
24 november 2022

5 tips voor inclusief onderzoek

Inclusief onderzoek kan bijdragen aan producten, diensten en communicatie-uitingen die voor iedereen toegankelijk en aansprekend zijn. Jesca Dembinski van Ruigrok schreef er een blog over en ze geeft vijf concrete tips. Twee miljoen mensen in Nederland leven met een lichamelijke of mentale beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, slechthorend, afhankelijk van een rolstoel, hebben een taalachterstand...
Best practices | 01 november 2022
01 november 2022

Wie zijn de keynote-sprekers op het Data & Analytics Congres?

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres van 15 november delen (inter)nationale topsprekers hun visie en praktijktips over onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Maar wie zijn de keynote-sprekers? We stellen ze voor. Hoe creëer je waarde met Data Science in Marketing? Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei van klantdata,...
Best practices | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

Update Data & Analytics Congres 15 november

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres op 15 november delen (inter)nationale topsprekers graag hun visie en praktijktips op het gebied van onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Vandaag stellen wij weer drie sprekers voor. Hoe creëer je waarde met data-science in marketing? [keynote] Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei...
Best practices | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Data-marketplaces, de toekomst voor consumer understanding?

In discussies op conferenties en in webinars hoor je steeds vaker dat onderzoeksprojecten sneller en goedkoper moeten verlopen. Daarbij hoort ook: gebruiken wat we al weten. Dat verklaart ook de opkomst van insight engines als Market Logic, Lucy, Sharpr en Stravitom, die uitgaan van externe bronnen. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe je...
Best practices | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Combineer creativiteit met data

Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...
Best practices | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

Hoe bereiken we jongeren voor onderzoek?

Kinderen van nu groeien op met moderne technologie. Telefooncellen zijn hun onbekend en een kind van twee jaar dat al feilloos een iPad weet te bedienen, is voor niemand meer vreemd. Sterker nog, waarschijnlijk weet de tweejarige de iPad beter te bedienen dan een 60-plusser. Maar hoe bereik je de jongeren voor onderzoek? MWM2 schreef...
Best practices | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

ESOMAR komt met aanbeveling voor leeftijdsvraag in onderzoek

ESOMAR heeft een aanbeveling ontwikkeld over hoe je de leeftijdsvraag stelt in internationaale onderzoek. De vraag moet voor alle onderzoeksprojecten gelden, en rekening houden met privacy en het belang van deelnemers aan onderzoek. Onderzoekspopulaties definiëren kent vele variaties. De methoden verschillen per marktonderzoekbureau en onderzoeksrespondenten geven niet altijd een goed antwoord op demografische vragen, en...
Best practices | 22 september 2022
22 september 2022

NPSO lezingenmiddag over sensordata en surveys

Op 31 oktober organiseert het NPSO een lezingenmiddag met als thema ‘Sensordata en surveys’. Deelname is gratis voor leden. Lid worden is ook gratis! In toenemende mate worden er data verzameld met behulp van sensoren, bijvoorbeeld via een app op de mobiele telefoon of een wearable. Deze sensoren leggen gegevens vast over onder meer verplaatsingsgedrag,...
Best practices | 20 september 2022
20 september 2022

Hogere verwachting van menselijke chatbots

Tegenwoordig zijn chatbots een integraal onderdeel van de digitale klantreis. Als klanten vragen of klachten hebben dan worden ze vaak als eerste te woord gestaan door een chatbot. SWOCC beschrijft in een blog een onderzoek over de menselijke en niet-menselijke kanten van de chatbot. Crolic en collega’s (2022) voerden verschillende experimenten uit waarin ze de menselijke kenmerken van de chatbot...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?

Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
";

Ook de laatste bytes ontvangen?