Actueel | 06 juni 2023
De valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek
Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: ‘De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.’ Martijn van der Veen van Ruigrok beschrijft de risico’s van die te hoog gespannen verwachtingen. Wat zijn de valkuilen van ChatGPT in marktonderzoek? ‘Fact...
Actueel | 30 mei 2023
Onderzoeksbureau Lahaut verhuisd naar Maastricht
Bureau Lahaut is per 1 mei 2023 verhuisd naar de Avenue Céramique 222 in Maastricht en is nu gevestigd in de Wiebengahal, een voormalige fabriekshal. Bureau Lahaut is een onderzoeksbureau voor de kunst- en cultuursector. Het bureau verzamelt data ten behoeve van inzicht in de cultuursector. Voor Maastricht als nieuwe vestigingsplaats is gekozen omdat het...
Actueel | 25 mei 2023
Topic of the Year-symposium op 1 juni
Op 1 juni a.s. vindt in het House of Watt in Amsterdam Topic of the Year-symposium plaats. Op het symposium spreken de genomineerden voor de Data & Insights-award voor Insights Scientist van het jaar. De jury van de prijs bepaalt na het symposium wie winnaar wordt van de award. Deelname aan het congres is gratis....
Actueel | 23 mei 2023
Licht optimisme in de Europese marktonderzoeksector
In het tweede kwartaal van dit jaar heeft de Europese onderzoeksfederatie EFAMRO een nieuwe Moodindicator uitgevoerd. Onderzoeksbureaus, die lid zijn van hun nationale branchevereniging, werd gevraagd naar de hun verwachtingen voor de eigen organisatie en voor de binnenlandse markt. In het tweede kwartaal van 2023 hebben 287 bureau gereageerd, en dat aantal zal nog hoger...
Uncategorized | 09 mei 2023
‘Frugal flexing’ is een uitdaging voor luxemerken
Jongere consumenten kopen graag nep-luxegoederen tegen een fractie van de prijs van het echte artikel. Uit een enquête van de EU Intellectual Property Office blijkt dat de groep 15-24-jarigen die namaakproducten koopt, sterk is gegroeid, van 14% in 2019 naar 37% in de afgelopen 12 maanden. Vervalsingen worden wijdverspreid geaccepteerd onder jongere consumenten die, geconfronteerd...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 18 april 2023
AI en samensmelting fysieke en digitale wereld verandert bedrijfsleven ingrijpend
De toenemende inzet van generatieve AI en andere technologieën legt de basis voor een nieuwe realiteit waarin de fysieke en digitale werelden naadloos in elkaar overgaan. Dat is de belangrijkste conclusie van ‘When Atoms Meet Bits: The Foundations of Our New Reality’, een rapport van Accenture. Daarin staan vier trends die de geïntegreerde wereld mogelijk...
Onderzoek | 18 april 2023
Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan
Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in...
Onderzoek | 11 april 2023
Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl
Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Actueel | 06 april 2023
Onduidelijkheid over datalek duurt voort – vandaag uitspraak kort geding
Afgelopen dinsdag diende voor de Rechtbank Rotterdam het kort geding van Blauw Research tegen NEBU. Inzet was meer duidelijkheid over het datalek dat veel opdrachtgevers van Blauw en Blauw zelf heeft getroffen. De zitting bracht niet aan het licht welke gegevens zijn gelekt. Vandaag volgt de uitspraak. Zoals eerder is bericht is de kans is...
Actueel | 06 april 2023
Drie trends binnen de schoonheidsindustrie
We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie....
Actueel | 04 april 2023
Vandaag kort geding Blauw tegen NEBU over datalek
Vorige week ontstond tumult rond datalekken in dienstverleningsonderzoek voor bedrijven. Blauw was het eerste – maar niet het enige - bureau dat slachtoffer werd van een softwareprobleem van een toeleverancier. En grote opdrachtgevers werden er in meegesleept. Vandaag, dinsdag 4 april, dient een kort geding dat Blauw heeft aangespannen tegen NEBU, de leverancier van de...
Actueel | 28 maart 2023
DDMA publiceert visierapport over marketingteam van de toekomst
Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van het tempo van verandering en het afstemmen van je marketingteam daarop. Welke veranderingen gaan de komende jaren van invloed zijn op je marketingteam? Om organisaties hierbij te ondersteunen publiceerde DDMA afgelopen week het visierapport: ‘Het marketingteam van de toekomst’, met negen...