Actueel | 22 mei 2024
22 mei 2024

Duurzaamheid telt steeds meer mee in marktonderzoek

Steeds meer opdrachtgevers beoordelen niet alleen onderzoeksvoorstellen, maar ook de duurzaamheid ervan. Volgens Annabelle Truscott, directeur van het Engelse Red C Research, gaat het om meer dan het compenseren van koolstofuitstoot. Duurzaamheid in het inkoopproces is wereldwijd een hot topic. Wanneer opdrachtgevers beslissen aan wie ze onderzoekscontracten gunnen, worden bureaus beoordeeld op hun ‘groene’ houding,…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Miles Research ontwikkelt samen met NHG de Woonlastenmonitor

De Woonlastenmonitor is een onderzoek naar de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. Het onderzoek wordt door Miles Research elk kwartaal uitgevoerd onder 2.400 woningeigenaren met een hypotheek. Het onderzoek bestaat uit vier thema’s: inkomsten en uitgaven, betalingsproblemen, financiële buffer en financiële zorgen, aangevuld met een hoofdstuk betalingsachterstanden, gebaseerd op gegevens…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Marktonderzoek next level: digitaal experimenteren

‘Wat ik nu ga zeggen is niets nieuws of radicaals. Het is de olifant in de kamer waarover onze branche het niet wil hebben: er is een groeiende twijfel over onderzoek op basis van enquêtes. Sterker: de sector weet die crisis niet in te dammen.’ Het zijn de woorden van Kate Bunton, Director of Operations…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek

Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag.   Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…

Onderzoek | 23 april 2024
23 april 2024

Ipsos publiceert 4de editie Earth Day report

Ipsos presenteerde gisteren een nieuwe editie van het Earth Day report. Deze vierde editie is gebaseerd op een enquête in 33 landen die Ipsos heeft uitgevoerd op zijn Global Advisor-platform. Voornaamste conclusie: er is minder bereidheid om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. In het onderzoek komen de volgende onderwerpen aan bod: De overtuiging dat je…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?

Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

DVJ Insights ontvangt tweede FD Gazelle Internationaal

DVJ Insights heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de FD Gazelle International ontvangen. Deze prijs is bedoeld voor bedrijven die een consistente internationale groei laten zien, en die een jaarlijkse groei hebben van minimaal 25% in het buitenland. Verder dien je ook een FD Gazelle voor de binnenlandse markt te hebben behaald. De nominatielijst bevatte…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

Paid for Your Say ondermijnt het vertrouwen in research

Een commercieel online trainingsprogramma dat mensen leert hoe ze het onderzoeksysteem moeten bespelen… en er geld uit kunnen halen. Het is een bedreiging voor de integriteit van onderzoek. En het heet Paid for Your Say. Catherine Hill en Desirae Cox schreven er voor Greenbook een artikel over. Als recruiters en onderzoekers in kwalitatief onderzoek willen…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…

Onderzoek | 19 maart 2024
19 maart 2024

Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%

De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!

ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…

Onderzoek | 14 maart 2024
14 maart 2024

Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren

Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…

Ook de laatste bytes ontvangen?