Thom Bremer: ‘We moeten een soort menselijke AI-centaurs worden’
Cultural Strategist Thom Bremer (30) van Crowd DNA is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. ‘Wat Thom bijzonder maakt is zijn vermogen om abstracte toekomstscenario’s te vertalen naar bruikbare strategieën’, zegt de jury. Eind juni wordt bekend wie de awards gaat winnen. ▼ Wat vind je zelf het…
Booking.com in Top 100 waardevolste merken
Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…
Eva van Glasenap: ‘Mijn generatie moet de snel veranderende wereld naar binnen brengen’
Eva van Glasenap (26) is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. De kwalitatief onderzoeker bij Ipsos heeft pas 2,5 jaarwerkervaring, maar toont volgens de jury lef, en ze challenget de traditionele onderzoeksmethoden bij Ipsos I&O. Eind juni wordt bekend wie de awards gaan winnen. ▼ ‘Origineel en…
Q8 kiest Blauw Research als partner voor marktonderzoek en consumer insights
Q8 heeft – voor zijn merken Q8 en Tango – Blauw Research geselecteerd als exclusieve partner voor marktonderzoek en consumer insights. Vanaf 1 april 2025 zijn beide partijen een strategische samenwerking aangegaan voor een periode van minimaal drie jaar. ▼ Mark Buissink, Marketing Manager bij Q8, zegt over de samenwerking: ‘We zijn blij dat we…
Datadonatie voor wetenschappelijk onderzoek
Met behulp van de 65.000 inwoners van Nederland die deelnemen aan StemPunt-panel van Motivaction, kunnen universiteiten aan deelnemers komen voor datadonatie-onderzoeken. Dat houdt in dat deelnemers hun gebruiksdata van apps of apparaten delen met onderzoekers. ▼ Deelnemers aan de universitaire onderzoeken delen bijvoorbeeld gegevens over (video-)content die ze gezien hebben, of spraakcommando’s die ze gegeven…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Trendrapport 2024 – marktonderzoekbranche groeit verder
Het jaarlijkse Trendrapport over de marktonderzoek-, data- en insightssector is weer verschenen. Voornaamste wapenfeit: de sector groeide ook in 2024 verder door. De omzet ging van 516 miljoen euro in 2023 naar 533 miljoen euro in 2024 en dat betekende een toename van iets meer dan 3%. ▼ Bij groeicijfers hoort ook een optimistische toekomstblik:…
Bilendi Discuss: dé AI-gedreven oplossing voor kwalitatief marktonderzoek
Bilendi Discuss wil dé end-to-end solution zijn op het gebied van kwalitatief marktonderzoek. Op MIE’25 demonstreert het bedrijf meer hierover, maar country director Luigi Casula (foto) vertelt hier vast over de toenemende mogelijkheden van het AI-gestuurde platform. ‘Het draait uiteindelijk om een één-op-één connectie met de respondent in een vertrouwde omgeving.’ ▼ Dankzij de automatisering…
Gouden standaard voor datakwaliteit nodig
Marktonderzoek heeft te maken met problemen rond datakwaliteit, maar Bob Fawson, CEO van Data Quality Co-Op, stelt een aanpak voor die de sector vooruit moet helpen. Is het tijd voor een gouden standaard voor first-party dataverzameling? ▼ De marktonderzoekindustrie worstelt al geruime tijd met de erosie van datakwaliteit. Dit probleem, zoals JD Deitch verwoordt in…
En wat vindt de nieuwe generatie van AI?
De jeugd is de beroepsbevolking van het volgende decennium. En die zal volop gebruik maken van technologie, en uiteraard ook van AI. Maar wat vinden ze van AI? Uit onderzoek van Pew blijkt dat de acceptatie flink toeneemt maar dat er ook wat nuancering van het beeld nodig is. ▼ Vóór het jaar 2000 zouden…
Bilendi & respondi lanceert Amerikaans panel
Na de overname van Netquest in december heeft het in Parijs gevestigde technologie- en panelplatform Bilendi & respondi nu een eigen panel gelanceerd in de VS. ▼ De nieuwe ontwikkeling houdt een Amerikaanse panel in dat antwoord moet geven op de groeiende vraag van opdrachtgevers naar panels van hoge kwaliteit met een diverse en betrouwbare…
Pieken en dalen in de winkelstraat
Het jaar 2024 stond in het teken van pieken en dalen in de winkelstraatdrukte. De fluctuaties in bezoekersaantallen en de impact van economische onzekerheid maakten het tot een uitdagend jaar voor veel retailers. RMC, onderdeel van Motivaction en gespecialiseerd in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, zet de belangrijkste inzichten op een rij. ▼ De eerste maanden…
DPG Media en Brand Metrics starten realtime metingen voor connected tv
DPG Media en Brand Metrics introduceren een realtime metingsysteem voor connected tv-reclames op het (gratis) Vlaamse streamingplatform VTM Go. Met een uitbreiding binnen VAST (een systeem voor reclame insertion) wordt de frequentie en tijdstip van blootstelling aan een campagne gemeten, waarna het systeem een vraag stuurt naar de tv-kijker, die kan reageren via de afstandsbediening….