Actueel | 02 december 2020
02 december 2020

ANWB wint DDMA Customer Data Award

Op 1 december jl. werd ANWB uitgeroepen tot winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020. De vereniging won uiteindelijk van DPG Media en Jumbo Supermarkten. Om de dienstverlening aan haar 4,7 miljoen leden te verbeteren en 24/7 te bedienen heeft ANWB gekozen voor een centrale personalisatie-aanpak. Inmiddels bedient ANWB leden gericht vanuit zeven centraal...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

Nieuw: MOA Expert Network

De Research Keurmerk Groep (RKG) en de Bedrijfsgroep kleine Bureaus (BkB) bundelen hun krachten en gaan samen verder als één sectie binnen de branchevereniging MOA. Er is geen onderscheid meer naar groot of klein bureau, de sectie is er voor alle bureaus. Regelmatig in contact komen met vakgenoten is een van de speerpunten van de...
Bureaus | 25 november 2020
25 november 2020

Een kwestie van kiezen

Amerika heeft gekozen en nog steeds is het afwachten wanneer Trump zijn nederlaag gaat toegeven. Zoals altijd waren de verkiezingen weer hot en de ‘talk of the town’. Maar zoals we in het nieuwe normaal al gewend zijn, heeft inmiddels Covid weer de hoofdaandacht. Inmiddels ook met positief nieuws. De cijfers gaan langzaam de goede...
Actueel | 25 november 2020
25 november 2020

MOA naar rechter om concurrentie door CBS

De MOA is een gerechtelijke procedure begonnen tegen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitleg van de Wet op het CBS. Inzet is hoeveelheid commerciële opdrachten die het CBS buiten een vast pakket aan onderzoeken mag verrichten. Wettelijk is dat 10%, maar volgens de MOA ligt dat percentage ruim boven de 20%...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

Discriminatie in marktonderzoeksector UK

In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti. Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien. De meest voorkomende ervaring...
Bureaus | 17 november 2020
17 november 2020

Validators krijgt FD Gazelle

Naast DVJ Insights en Markteffect is Validators het derde researchbedrijf dat dit jaar een FD Gazelle binnenhaalt, de prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Martin Leeflang, CEO en founder van Validators: ‘Onze aanpak is een tegenwicht van de standaardisatie in de branche. Het developmentteam ontwikkelde unieke online ‘validatie’-softwaretools, wat ons een voorsprong geeft in...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Leren en ontwikkelen – meer online

Een kwart van de HR-professionals zegt dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in het bedrijf. De tijdens de coronacrisis gemaakte ommezwaai van klassikaal naar online leren zet zich naar verwachting ook na de crisis door. Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van...
Personalia | 17 november 2020
17 november 2020

Neurensics integreert neurotechnieken en kwalitatief onderzoek

Waldo Swijnenburg (oud-directeur onderzoeksbureau MARE) tekent bij Neurensics als directeur kwalitatief onderzoek. Hij wordt verantwoordelijk voor de integratie van neurotechnieken en kwalitatief onderzoek. De afgelopen jaren heeft Neurensics zich steeds meer gericht op een integrale benadering van marktonderzoek. De gecombineerde aanpak wordt door de aanstelling van Waldo Swijnenburg ‘naar een hoger plan getrokken’. Neurodata zullen...

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Personalia | 11 november 2020
11 november 2020

Metrixlab benoemt nieuwe managing director USA

MetrixLab heeft Aaron Peck benoemt als managing director voor Noord-Amerika. Peck trad in 2016 in dienst bij MetrixLab en heeft de afgelopen 18 maanden leiding gegeven aan de commerciële en klantstrategie van het bedrijf. Hij zal alle activiteiten in Noord-Amerika leiden in zijn nieuwe rol. Kevin Moran, die de functie sinds juli 2019 bekleedde, is...
Bureaus | 04 november 2020
04 november 2020

DVJ Insights en Markteffect winnen FD Gazelle

DVJ Insights is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot FD Gazelle en Markteffect won de prijs zelfs voor de zevende keer. De FD Gazellen Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die in de voorgaande drie jaar minimaal 20% in omzet zijn gegroeid én het laatste jaar winstgevend afsluiten. Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights:...
Actueel | 04 november 2020
04 november 2020

Motie voor onderzoek data-diensten rijksoverheid

Eind oktober heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen van VVD-kamerlid Middendorp waarin de regering wordt verzocht om te onderzoeken hoe bestaande kennis (zowel van CBS als de markt), kunde en infrastructuur op het terrein van data- en clouddiensten ingezet kan worden bij het ontwikkelen van cloud- en datadiensten van de overheid. De motie stelt...
Bureaus | 04 november 2020
04 november 2020

Nielsen brengt consumentenonderzoek onder in NielsenIQ

Nielsen zal vanaf begin volgend jaar de naam NielsenIQ gebruiken voor consumentenonderzoek. Al eerder besloot Nielsen om het bedrijf op te splitsen in twee afzonderlijke entiteiten. Het deel Nielsen Global Consumer Business wordt per januari 2021 een zelfstandig bedrijf en draagt dan de naam NielsenIQ. Nielsen Global Media zal zich richten op mediamarktgegevens, terwijl NielsenIQ...