Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

ESOMAR publiceert Insight250-lijst

Op 20 september jl. maakte ESOMAR bekend wie zich mag rekenen tot de awardwinnaars van Insight250. De lijst bevat een staalkaart aan innovatief talent: pioniers in het vak die allemaal gericht zijn op het verbeteren van marktonderzoek en datagestuurde marketing. ESOMAR vindt het belangrijk om personen in het zonnetje te zetten die bijdragen aan onderzoekstechnologie,...
Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

Dossier Onderzoek – Rol onderzoekbureaus verandert

MarketingTribune publiceerde onlangs in de serie dossiers een uitgebreid verhaal over de marktonderzoekbureaus. Reden is dat de ‘marketingonderzoekswereld voortdurend in beweging is’. Na een daling in omzet lijkt de belangstelling voor marktonderzoek nu weer toe te nemen: de omzet stijgt weer en het aantal bureaus neemt toe. Met de opkomst van internet, de eenvoudige beschikbaarheid...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Nieuwsgierige mensen komen verder bij Ruigrok

Ruigrok NetPanel vond het tijd voor een frissere look en een ‘nieuwe’ naam. Sinds deze week gaat het bureau vol trots door het leven als Ruigrok, en dat is een bekende en sterke naam in de branche. In deze blog vertelt Martijn van der Veen, partner en verantwoordelijk voor marketing, waarom deze beslissing is genomen,...
Onderzoek | 13 september 2022
13 september 2022

Online aankopen en de impact van social media

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...
Onderzoek | 08 september 2022
08 september 2022

Social media 2022 – 10 insights

Op het GWI-platform schrijft medewerker Becky Boyle dat social media nog geen spoor van inzinking vertonen. Sterker nog, er duiken steeds nieuwe apps en kanalen op die aansluiten bij de behoeften en wensen van consumenten. Tien keer data die elke marketeer moet weten. Wat is het populairste socialmediaplatform? Facebook spant de kroon: 60% van de...
Personalia | 08 september 2022
08 september 2022

Jan Callebaut overleden

De Belgische marketingcommunity reageert met verslagenheid op het overlijden van Jan Callebaut. De marktonderzoeker en oprichter van bedrijven als Censydiam, WHY5Research en Callebaut Collective overleed vorige week op 66-jarige leeftijd. Het overlijden van Jan Callebaut laat diepe sporen na in de Belgische marketingwereld. Dat komt door de grote impact die hij als marketingprofessional had, maar...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?

Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
Actueel | 06 september 2022
06 september 2022

Helft marketingsector bereidt zich niet voor op cookieloze toekomst

Hoewel strengere wetgeving en cookiebeleid vanuit webbrowsers marketingactiviteiten steeds meer beperken, verwacht slechts de helft (55%) van de data-driven marketingsector het komende jaar actie te ondernemen om dit probleem het hoofd te bieden. Dat blijkt uit de tweede editie van de DDMA Barometer 2022. Diana Janssen, directeur DDMA, zegt over de onderzoeksresultaten: ‘Met strengere wetgeving...
Actueel | 06 september 2022
06 september 2022

Kantar rondt verkoop Kantar Public aan Trilantic Europe af

Kantar maakte afgelopen week bekend dat de verkoop van Kantar Public aan Trilantic Europe, een pan-Europese participatiemaatschappij die zich richt op transacties in het middensegment van de markt, is afgerond. Met de transactie vestigt Kantar Public zich als een onafhankelijk bedrijf en wordt het het grootste gespecialiseerde wereldwijde adviesbureau voor de overheid en de publieke...
Actueel | 01 september 2022
01 september 2022

Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius leiden Nationaal Media Onderzoek

Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius (foto) gaan vanaf heden het crossmediale Nationaal Media Onderzoek (NMO) leiden. Ton Schoonderbeek heeft meer dan 35 jaar ervaring in nationale en internationale reclame en media. Patricia Sonius komt van Ster waar zij meer dan vier jaar Research & Development Manager was. Ton Schoonderbeek was tot voor kort Global Chief...
Actueel | 01 september 2022
01 september 2022

Meten marketingeffectiviteit steeds belangrijker

Terwijl merken zich proberen staande te houden in tijden van stijgende kosten, laat Marketing Week zien dat de effectiviteit van marketing steeds belangrijker wordt in de zakelijke besluitvorming. Marketing Week wijst erop dat de stijgende kosten, de nog meer stijgende inflatie en het vooruitzicht van een recessie, de marketeer dwingt te kijken naar de impact...
Best practices | 25 augustus 2022
25 augustus 2022

Webinar – Wanneer is humor in reclame effectief?

Vanaf vandaag, 25 augustus, is de nieuwste 'Even Apeldoorn Bellen'-commercial te zien op tv. Zoals te verwachten, is dit er weer eentje met humor, zoals we kennen van Centraal Beheer. De keuze voor het concept van de commercial is gebaseerd op het fMRI-onderzoek van Neurensics dat alle reclame-concepten voor Centraal Beheer test. Niet iedere vorm...

Ook de laatste bytes ontvangen?