Bureaus | 01 maart 2021
01 maart 2021

MarketResponse neemt Wonder Insights over

MarketResponse versterkt zijn positie op het gebied van multidisciplinaire data, insights en consultancy met de overname van boutiquebureaus Wonder Insights. Wonder Insights is gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek op basis van gedragswetenschap en beschikt over een toolkit voor strategieontwikkeling. Deze specifieke expertise moet het kwalitatief onderzoek bij MarketResponse verder versterken en verdiepen, zegt managing director Manon...
Actueel | 22 februari 2021
22 februari 2021

Onderzoek voor de overheid – wat er misgaat

Eind vorig jaar schreven we over het proces dat de MOA aanspant tegen het Ministerie van Economische Zaken over de commerciële opdrachten die het CBS uitvoert voor de overheid. De opdrachten gaan ten koste van het werk van reguliere marktonderzoekbureaus. Ook de Kamer van Koophandel en het Kadaster bewegen zich steeds meer op terreinen waar...
Interviews | 17 februari 2021
17 februari 2021

‘Het winnen van de Talent Award heeft me interne rust gegeven’

‘Onderzoek mag wel wat kleurrijker en minder stoffig’, zei Niels Bouwman bij het winnen van de MOAward van Young Talent in 2018. Wat is er van Bouwman geworden? En wat heeft het winnen van de Talentprijs hem opgeleverd? Wat is er van je geworden na het winnen van de Young Talent Award in 2018? ‘Jeetje,...
Actueel | 17 februari 2021
17 februari 2021

Digitaliseringsles voor politici

Acht brancheorganisaties uit de digitale sector gaan politici kennis bijbrengen over de werking van de digitale samenwerking en economie. Daartoe starten ze, samen met ECP en iPoort, de Digitale Binnenhof Academy. Politici krijgen kennis en achtergronden mee over onder andere cyberveiligheid, ontwikkelingen op het gebied van de cloud, dataverzameling en bescherming en ontwikkelingen op het...
Actueel | 08 februari 2021
08 februari 2021

Buitenstebinnen

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Deze keer Kees van Duyn die het idee bestrijdt dat je de wereld kunt...
Bureaus | 08 februari 2021
08 februari 2021

Mobiel Centre Marktonderzoek breidt uit naar België

Mobiel Centre Marktonderzoek (MCM), het grootste onafhankelijke veldwerkbureau van Nederland, breidt uit naar België. Hierdoor kan MCM als enige in de Benelux grootschalig face-to-face marktonderzoek uitvoeren. Inmiddels hebben ruim 130 interviewers in België toegezegd zich bij MCM aan te sluiten. De lokale betrokkenheid wordt in België gegarandeerd dankzij een optimale spreiding van de interviewers over...
Bureaus | 04 februari 2021
04 februari 2021

De stand van het vak – De opmars van inhouse-onderzoek (1)

We vroegen vier bureaudirecteuren of zij last hebben van de inhouse-trend, nu steeds meer klanten hun eigen onderzoek lijken te doen. We kregen gevarieerde en genuanceerde reacties. Deze week Bram van Schaik van Kantar en Pieter van der Gouwe van MetrixLab. Volgende week – in deel 2 - Dirk Huisman van SKIM en Niels Schillewaert...
Personalia | 03 februari 2021
03 februari 2021

Panel en Community MWM2 breiden uit

MWM2 breidt de teams Panel en Community uit met drie nieuwe medewerkers. Katie Treuren is gestart als junior research consultant bij Team Community. Team Panel heeft zich versterkt met Lisanne Huisman en Nicole Brakeboer als junior project manager. Met de uitbreiding van de teams Panel en Community wil MWM2 opdrachtgevers helpen om meer uit hun...
Bureaus | 01 februari 2021
01 februari 2021

Bureaus in coronatijd (4) – ‘Kleine veranderingen, grote effecten’

Toen in het voorjaar van 2020 de crisis uitbrak vroegen we bureaudirecties hoe ze standhielden, wat er in hun werk veranderde en hoe ze de toekomst zagen. Dat waren soms niet al te vrolijke verhalen, maar je kon ook wel merken dat er geen tijd was om bij de pakken neer te zitten. Hup, de...
Actueel | 01 februari 2021
01 februari 2021

AI bij bedrijfsleven nog in kinderschoenen

De inzet van AI in het Nederlandse bedrijfsleven is nog niet erg groot. Slechts 10% heeft AI-toepassingen live staan. Dat blijkt uit de DDMA AI Maturity Test, een initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie AI, waaraan ruim 70 Nederlandse organisaties hebben deelgenomen. Een relatief groot deel van de ondervraagde organisaties (67%) zegt bezig...
Onderzoek | 01 februari 2021
01 februari 2021

Diversiteit belangrijk voor reputatie

Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Bureaus | 27 januari 2021
27 januari 2021

MeMo² lanceert Crossmedia Analytics Platform THX in België

MeMo² lanceert het Crossmedia Analytics Platform THX in België. Al eerder werd het platform succesvol geïntroduceerd op de Nederlandse markt met 1300 gemeten campagnes in 2020. MeMo2 verwacht dat de adoptie van het crossmedia meetplatform THX in België zich vergelijkbaar snel zal ontwikkelen als in Nederland. Niet alleen willen steeds meer merken zelf de regie...

Ook de laatste bytes ontvangen?