Actueel | 10 mei 2021
10 mei 2021

Wifitracking beboet

Op 29 april berichtte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat een boete is uitgedeeld aan de gemeente Enschede omdat de stad volgens de AP wifitracking gebruikte in de binnenstad op een manier die niet mag. Het zou daarmee mogelijk zijn om winkelend publiek en mensen die in de binnenstad wonen of werken te volgen en niet...
Personalia | 10 mei 2021
10 mei 2021

Paulien Schieven Chief Client Officer bij Ipsos

Per 1 mei is Paulien Schieven gestart als Chief Client Officer bij Ipsos Nederland. In deze rol richt zij zich op de verdere professionalisering van de commerciële organisatie Paulien Schieven was in 2000 mede-oprichter van SmartAgent dat werkte op het gebied van research en data intelligence. Meer recent werkte zij als Director Sales & Marketing...
Onderzoek | 10 mei 2021
10 mei 2021

Nationale Onderzoeksmonitor – deelnemen kan nog!

Op 29 april kondigden we de Nationale Onderzoeksmonitor van Miles Research aan. Een initiatief om de ontwikkelingen in het vak in kaart te brengen. Zowel bureaus als opdrachtgevers kunnen aan het onderzoek deelnemen en dat kan nog steeds. Eric Landwaart, Miles Research: ‘Wij willen zoveel mogelijk visies bijeenbrengen, de verschillen laten zien, maar ook de...
Interviews | 04 mei 2021
04 mei 2021

Democratizing the data

De genomineerden voor de MOAwards voor Bureau van het jaar zijn Underlined, Validators en I&O Research. We vroegen ze elk om een artikel, over hun werk en over het toekomstperspectief van het vak en hun bureau. Al eerder kwamen Underlined en I&O Research aan bod. Vandaag sluiten we af met Validators. Als we over de...
Best practices | 03 mei 2021
03 mei 2021

Veertien engines voor geautomatiseerde inzichten ontleed

In november vorig jaar kondigde de MOA een softwarereview aan van insight engines. De review werd afgelopen maanden op verzoek van de MOA uitgevoerd door Sjoerd Koornstra die er op het komende Road to MIE ook over gaat vertellen. De MOA biedt haar leden binnenkort de review als rapport aan. Insight engines zijn softwareplatforms die...
Onderzoek | 03 mei 2021
03 mei 2021

Thuiswerkers ontevreden over vergoeding

Een miljoen thuiswerkers is ontevreden over de financiële compensatie die de werkgever biedt voor de kosten die zij maken. Daarnaast is 21% ontevreden over de hulp die geboden wordt bij het creëren van de ideale thuiswerkplek. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor van Multiscope. De compensatie wordt door 42% van de thuiswerkers als (zeer) slecht...
Bureaus | 02 mei 2021
02 mei 2021

Blauw Research als eerste marktonderzoekbureau ISO-27701 Privacy gecertificeerd

Het beveiligen van informatie zal anno 2021 bij elke professionele organisatie bovenaan de prioriteitenlijsten staan. Ook voor marktonderzoekbureaus, die grote hoeveelheden data verwerken, is informatiebeveiliging essentieel. Per 28 april 2021 is Blauw het eerste bureau zijn dat ook de ISO-27701 norm voor privacybescherming behaald heeft! De ISO 27701:2019 toevoeging beschrijft hoe een privacybeschermingsbeleid geïntegreerd kan...
Personalia | 28 april 2021
28 april 2021

Kantar CEO to leave after four months

Alexis Nasard, chief executive of Kantar, has resigned after four months in the post, with the company saying both sides mutually decided he was not the right ‘long-term fit’. A statement from Kantar said that after ‘a period of discussion with the board’, Nasard decided to step down effective immediately. Ian Griffiths, deputy chief executive...
Actueel | 22 april 2021
22 april 2021

Tweede deel ESOMAR-onderzoek onder opdrachtgevers

Deze week heeft de MOA namens ESOMAR een uitnodiging verstuurd aan opdrachtgevers van insights voor deelname aan een onderzoek. Het is het tweede deel van een studie. De eerste, eind vorig jaar werd gepubliceerd, wees onder andere uit dat er een verschuiving op komst is naar onderzoek in eigen huis. In het tweede deel, dat...
Onderzoek | 21 april 2021
21 april 2021

Net Promoter Score (NPS) in B2B licht gedaald

Dat customer experience steeds meer aandacht krijgt binnen veel organisaties in Nederland vertaalt zich nog niet direct naar een stijgende Net Promoter Score (NPS). Die bedroeg in 2020 +11, maar was in 2019 +12 en in 2018 zelfs +14. Hoe hoger het percentage, hoe meer enthousiasme. Bijna een op de drie (29%) klanten is zo...
Actueel | 19 april 2021
19 april 2021

Ipsos koopt Intrasonics

Ipsos heeft het Britse audiotechnologiebedrijf Intrasonics overgenomen. Het in Cambridge gevestigde Intrasonics, opgericht in 2008, richt zich op audio-technologie die kan worden gebruikt bij publieksonderzoek. Het bedrijf was al partner bij de ontwikkeling van MediaCell van Ipsos, dat wordt gebruikt bij het recent aangekondigde Nationaal Media Onderzoek in Nederland. De digitale coderings- en vingerafdruktechnologie van...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Bedrijfsleven zet vol in op digitalisering

COVID-19 was voor één op de drie bedrijven de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Maar liefst 86% van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. De belangrijkste barrière om te...

Ook de laatste bytes ontvangen?