De D&IN Awards, Snackbar Henkie en meer oerwoudgebrul
Column: Jan Roekens, hoofdredacteur Daily Data Bytes ▼ Weet u waar u was op 5 juni 2008? Ik wel, want ik stond op het strand van Zandvoort, in Beachclub Riche, en maakte daar de eerste uitreiking van de MOAwards mee. Vanavond is het de 18de keer, maar dan nu onder de naam Data & Insights…
Nederlandse Loterij en Blauw Sponsorship Impact winnen SponsorRing
Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse SponsorRingen – de vakprijs voor de beste sponsorcases van Nederland – hebben Nederlandse Loterij en Blauw Sponsorship Impact de SponsorRing voor Data & Insights gewonnen. De uitreiking vond afgelopen week plaats in de Sugar Factory in Halfweg. ▼ In 2022 tekende NLO het langste sponsorcontract in de Nederlandse geschiedenis…
Norstat neemt Sample Solutions over
Norstat heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Sample Solutions, specialist in hoogwaardige B2B- en moeilijk bereikbare B2C-steekproeven. Met de overname wil Norstat de mogelijkheid verbeteren om hoogwaardige, geverifieerde B2B-respondenten in heel Europa te leveren. Tegelijkertijd breidt Norstat zijn dienstenaanbod uit voor zowel publieke als private klanten. ▼ Sample Solutions, opgericht in 2010 en…
GRIT Insights Practice Report – het is tijd voor de Strategic Insight Consultant
De 34ste editie van het Greenbook Research Industry Trends Report is verschenen. We berichtten er vorige week al over. Toen ging het vooral over de highlights van het rapport. Deze keer lichten we er de rol van de insights-professional aan bedrijfszijde uit. ‘De echte race is niet langer die naar insights – het is de…
Column – ‘De marktonderzoeker moet zo nodig belangrijker worden’
De meeste branchegenoten verbazen zich er niet eens meer over dat de ontwikkelingen in het vak mekaar al pootje lichten voordat ze tot wasdom zijn gekomen. Synthetische data vechten met AI om de Grote Aandachtsprijs, AI slaat de gemiddelde onderzoeker buiten de ring, de terugmeppende onderzoeker laat AI eerst maar eens de eenvoudige klusjes opknappen,…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘Als je belangrijke stappen in de data-cleaning overslaat, dan klopt je output simpelweg niet’
Consultant Data Scientist Annemijn de Vries geeft begin juni een training in CRISP-DM (cross-industry standard process for data mining). In dit interview vertelt zij waarom deze methodologie essentieel is om data-science-projecten effectief te plannen en uit te voeren. ‘Dataspecialisten weten hoe ze moeten modelleren of programmeren, maar missen soms het overzicht.’ ▼ Waar veel mensen hun scriptie als…
Beautiful Lives sluit zich aan bij The Relevance Group
Beautiful Lives voegt zich bij The Relevance Group. In de Benelux is Beautiful Lives het vierde bureau dat zich bij The Relevance Group aansluit, naast Markteffect, Techonomy en TDA Group. Door de aansluiting wil Beautiful Lives haar positie versterken als expert in kwalitatief onderzoek en propositieontwikkeling, gebaseerd op de principes van design thinking. ▼ De…
Arjan Pomper vertrekt alweer bij NMO
Per 1 juli zal Algemeen Directeur Arjan Pomper vertrekken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Tot die tijd blijft hij actief voor de organisatie. Hij werd in november 2024 aangesteld als nieuwe Algemeen Directeur van de Stichting Nationaal Media Onderzoek als opvolger van Ton Schoonderbeek. ▼ Het bestuur van NMO zegt Arjan Pomper erkentelijk te…
Daan Versteeg nieuwe Director Research Panel Inzicht en DPG Media
Per 1 mei 2025 is Daan Versteeg (47) werkzaam als Director Research bij Panel Inzicht en DPG Media. Hij heeft ruime ervaring in strategie, marketing en onderzoek bij bedrijven als Shell, Heineken, Google, Netquest, Dentsu en Ipsos I&O. Bij Ipsos I&O was hij Country Manager Nederland. Daarnaast is hij de voorzitter van het Data &…
‘De werkelijkheid is anders dan je eigen bubbel’
Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen. Vandaag: Carla de Bakker (59), werkzaam voor de RVO – Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Carla de Bakker…
Verrijk je kennis op de Data & Insights Academy
Het Academy-aanbod van het Data & Insights Network is gericht op het verrijken van kennis en op persoonlijke ontwikkeling. Het gros van onze trainingen vindt plaats in de cursusruimte te Amsterdam. In de komende periode staan er weer inspirerende trainingen op het programma. We doen een greep uit het aanbod tot eind juni. ▼ Krachtige…
‘Hoe zorgen we ervoor dat we er voor klanten zijn op momenten dat het echt nodig is?’
Bij a.s.r. staat een extreem makkelijke en persoonlijke dienstverlening voor klanten en adviseurs centraal. Desirée van der Veen (foto), Senior Customer Experience Manager, zet zich dagelijks in om de klantervaring verder te verbeteren. ‘Je mag je elke dag opnieuw bezighouden met de uitdaging om klanten nóg een beetje blijer te maken.’ ▼ De loopbaan van…