Actueel | 23 augustus 2022
23 augustus 2022

Aanscherping algoritme verandert zoekresultaat Google

Telecompaper meldt veranderingen in Google Search. Google zegt in een blog dat er aanpassingen komen in het algoritme zodat mensen betere informatie kunnen vinden. In de praktijk houdt dat in dat Google een selectie maakt van meer en minder relevante sites en content. En dat vertaalt zich in de positie van advertenties en de voorgestelde...
Best practices | 16 augustus 2022
16 augustus 2022

The not-so dark art of semiotics

Op 21 september spreken Kees van Duyn en Rob Drent op het MIE over de Power of Semiotics voor marketing en merkstrategie. Engeland kent een autoriteit op het gebied van semiotiek, en dan vooral het commerciële gebruik daarvan: Chris Arning (foto). Reden voor Kees van Duyn om hem eens te vragen naar zijn visie en...
Actueel | 09 augustus 2022
09 augustus 2022

Nielsen voert cross-media monitoring uit voor het Nationaal Media Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen kondigden afgelopen week een vijfjarige overeenkomst aan waarbij Nielsen de exclusieve leverancier wordt van de cross-media monitoring voor TV, radio en digital. Vanaf 1 januari 2023 zal Nielsen producten en diensten inzetten om inzicht te geven in de cross-mediale content en...
Onderzoek | 02 augustus 2022
02 augustus 2022

Steeds groter gebrek aan data- en analyticstalent

Bijna de helft (48%) van alle adverteerders en marketing- en en reclamebureaus denkt dat de sector te maken heeft met een crisis als nooit tevoren als het gaat om talent, vooral op het gebied van data en analytics. Dat blijkt uit onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) en media-adviseur MediaSense. Belangrijkste resultaten van...
Actueel | 14 juli 2022
14 juli 2022

NMO start tender voor NMO Cross Media

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om de diverse onderdelen bij elkaar te brengen, zodat er één cross-mediale dataset ontstaat waarmee de markt op strategisch niveau kan plannen. Voor het integreren van alle relevante datasets is een...
Actueel | 14 juli 2022
14 juli 2022

Data & Marketing Association pleit voor continue scholing

De Engelse Data & Marketing Association (DMA) pleit voor een cultuurverandering in de marketing- en de creatieve industrie met als doel om meer werknemers via continu en gestructureerd leren betere digitale en data-vaardigheden bij te brengen en talent tot ontwikkeling te laten komen. De DMA is voorstander van zogenaamde 'micro-upskilling', waarbij werknemers op regelmatige basis...
Actueel | 12 juli 2022
12 juli 2022

Gebruiker profiteert van nieuwe regels voor digitale platforms

Het Europees Parlement stemde afgelopen week in met de Digital Markets Act (DMA), waarvan Nederland een van de aanjagers is. De DMA is vanaf 2023 van kracht. Ook de Digital Services Act (DSA) kreeg groen licht, en die gaat in 2024 in. Eind 2023 treedt bovendien de Data Governance Act (DGA) in werking. De DMA...
Best practices | 12 juli 2022
12 juli 2022

Is aandacht voor je advertentie echt belangrijk?

Een van de grootste zorgen van marketeers is of mensen wel aandacht besteden aan de advertenties. De aandachtsspanne wordt steeds korter en mensen proberen ads soms gewoon helemaal te vermijden. In deze bijdrage legt Neurensics uit dat er goed nieuws is: een effectieve advertentie hoeft niet per se bovengemiddeld sterk de aandacht te trekken. Het...
Actueel | 12 juli 2022
12 juli 2022

Kantar en equitybedrijf kopen StepUp RGM

Kantar en private equity-firma SilverTree Equity hebben StepUp RGM, leverancier van revenue growth management-software en big data-oplossingen, overgenomen. Voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt. StepUp RGM, opgericht in 2010 telt meer dan 65 werknemers en heeft ook kantoren in New York en Miami. SetUp RGM biedt een scala aan diensten, variërend van het meten...
Redactie | 07 juli 2022
07 juli 2022

Lotte Willemsen nieuwe directeur SWOCC

Per 1 september a.s. is Lotte Willemsen de nieuwe directeur van SWOCC. Zij volgt Guda van Noort op. Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het gebied van communicatie en technologie en is derhalve geen onbekend gezicht voor SWOCC. Naast het schrijven van blogartikelen werkte ze mee aan diverse publicaties voor SWOCC, waaronder Merk als Mens...
Onderzoek | 07 juli 2022
07 juli 2022

Bi-culturele Nederlanders ondervertegenwoordigd in hoge posities mkb

Onderzoek van Motivaction laat zien dat bi-culturele Nederlanders nog steeds ondervertegenwoordigd zijn op management- en directieniveau in het mkb. Gemiddeld genomen blijkt het medewerkersbestand in het mkb een afspiegeling te zijn van de samenleving, maar dit is niet het geval op het niveau waar beslissingen genomen worden. Kleine(re) organisaties (met minder dan 50 werknemers) zijn...
Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest over jongerenmarketing

In Dossier The Young Ones van MarketingTribune vertellen Yvonne van Sark van Youngworks en Sylvie Verbiest van Small Kids & Youth over jongerenmarketing. Moeten jongeren beschermd worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf, of regelen ze het zelf wel? Lees het hele artikel hier.

Ook de laatste bytes ontvangen?