Zevende Data & Analytics Congres focust op waardecreatie voor bedrijven
Op 7 november organiseert het Data & Insights Network de zevende editie van het Data & Analytics Congres (DAC). Het jaarlijkse evenement brengt honderden data-experts uit allerlei sectoren bij elkaar. Hoofdonderwerp dit jaar is waarde creëren met data-analyse, vooral voor marketing en merken. ▼ De opkomst van big data en de toenemende digitalisering hebben een…
AI – de sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico
De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar onlangs verschenen rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. ▼ Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid ligt de komende jaren…
CMO omarmt GenAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis
Uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 90% van de onderzochte organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd zegt 90% van de CMO’s dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. ▼ Het gebrek aan diepgaande kennis van GenAI onder CMO’s…
AI vestigt zich in digitale medialandschap
Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…
CO-efficiënt bestaat 30 jaar
Kwalitatief onderzoeksbureau CO-efficiënt vierde op 5 september 2024 haar 30-jarig bestaan. Maudie Kunst en Nieske Witlox, oprichters en eigenaren van CO-efficiënt, zijn trots op deze mijlpaal en de ontwikkeling die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. ▼ De beide eigenaren van CO-efficiënt zeggen dat er de afgelopen vijf jaar veel is veranderd,…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI
Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…
AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden
AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…
Bijna twee derde werkenden doet nog niets met AI
Bijna twee derde van de werkende Nederlanders gebruikt geen AI-diensten. Een derde is met de meeste gebruikte AI-tools nog niet bekend. ChatGPT is veruit de bekendste AI-tool, gevolgd door Microsoft Copilot en Gemini. Drie op de vier deelnemers geloven dat AI de samenleving blijvend zal veranderen. ▼ Onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf…
AI maakt werknemers vaak minder productief
Uit een onderzoek van Upwork Research Institute, uitgevoerd onder 2500 medewerkers, freelancers en leidinggevenden, blijkt dat 77% van mening is dat AI-tools hun productiviteit heeft verminderd en hun werklast heeft vergroot. Reden: werknemers wordt gevraagd om productiever te zijn én nieuwe vaardigheden te leren met een niet-onfeilbare AI-technologie. ▼ Wat er volgens het onderzoek lijkt…
Miles Research presenteert tien AI-oplossingen
Miles Research ontwikkelt volop AI-oplossingen. Ze doen er verslag van in tien artikelen die je kunt vinden op hun site. Alle oplossingen past Miles toe in de normale onderzoeksmethodieken. Daarom spreken ze ook over ‘integrated AI’. Dit verlaagt de drempel voor gebruik aanzienlijk. ▼ Miles Research past AI toe aan de datacollectiekant, maar ook aan…
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…
Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer
Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…