AI-Chatbots verspreiden steeds vaker misinformatie
Met onze jongerenrubriek kijken we naar thema’s die jonge professionals direct raken. Deze keer: de betrouwbaarheid van chatbots. ▼ AI-chatbots worden steeds slimmer, maar ook steeds onbetrouwbaarder. Uit nieuw onderzoek van factcheckorganisatie NewsGuard blijkt dat de kans dat een chatbot verkeerde informatie geeft bijna is verdubbeld: in 2024 ging het om 18% van de antwoorden,…
Microsoft en OpenAI herzien samenwerking
Microsoft en OpenAI beëindigen hun samenwerking niet, maar herstructureren deze. OpenAI wil zich omvormen tot een for-profit structuur en mogelijk naar de beurs gaan, waarmee het miljarden aan kapitaal kan ophalen. Microsoft behoudt toegang tot de modellen voor Azure en Copilot, maar ziet zijn aandeel in de inkomsten dalen van zo’n 20% naar circa 8%…
AI als kern van marketing en sales: HubSpot’s nieuwste zet
Tijdens Inbound 2025 presenteerde HubSpot hun visie op hybride teams van mens en AI. Nieuwe agents voor data, sales en klantenservice worden gekoppeld aan een centrale Data Hub, zodat AI niet als los hulpmiddel opereert maar naadloos verweven raakt in de dagelijkse workflows. ▼ Ook lanceerde HubSpot The Loop, een marketing-framework waarin AI content persoonlijk…
De nieuwe leerkringloop: AI en mens trainen elkaar
Startup Mercor, onlangs opgenomen in de Forbes Cloud 100, heeft zijn verdienmodel gevonden in een opvallende niche: het inzetten en opleiden van mensen om AI-systemen slimmer te maken. Wat ooit begon als een AI-recruiter is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat hoogopgeleide experts koppelt aan AI-labs om modellen te trainen en te verfijnen. Het gaat…
AI AM verdubbelt broedplaats voor toegepaste AI in Amsterdam
AI AM, de hub voor toegepaste kunstmatige intelligentie in het voormalige INIT-gebouw, breidt in samenwerking met Enter Workspace uit van 1.000 naar 2.000 m². Daarmee wordt het de grootste operationele broedplaats voor toegepaste AI in Amsterdam. ▼ Sinds begin 2025 vonden al vijftien bedrijven en teams, van HR-dienstverleners tot creatieve bureaus, hier hun plek om…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
AI ligt op de loer, maar je baan is (nog) veilig
AI verandert het werkveld, maar neemt banen voorlopig niet massaal over. Uit onderzoek van onder meer de Federal Reserve Bank of New York blijkt dat de impact op de arbeidsmarkt tot nu toe beperkt is. Bedrijven zetten AI vooral in om medewerkers te ondersteunen en bij te scholen, niet om ze te vervangen. ▼ Het…
ChatGPT krijgt concurrentie van Nederlandse makelij: GPT-NL
Nederland wil minder afhankelijk zijn van Amerikaanse en Aziatische technologie en ontwikkelt daarom zijn eigen grote taalmodel: GPT-NL. Dit initiatief van TNO, SURF en het Nederlands Forensisch Instituut, gesteund door de overheid, moet uitgroeien tot een betrouwbaar en transparant alternatief voor commerciële modellen zoals ChatGPT. ▼ Waar ChatGPT een krachtig hulpmiddel is maar vaak als…
Kleine AI-bedrijven winnen terrein
In de huidige AI-race draait het niet alleen om de grootste spelers. Steeds vaker zijn het juist de kleinere bedrijven die vooruitgang boeken. Hun kracht zit in snelheid en focus: waar grote techbedrijven zich richten op infrastructuur en schaal, leveren kleine spelers direct toepasbare oplossingen die inspelen op actuele behoeften. ▼ Een goed voorbeeld is Lalaland uit Amsterdam,…
AI in de zorg: proeftuin én spiegel voor de datawereld
De zorgsector is bij uitstek de plek waar de impact van AI zichtbaar wordt. Het is een omgeving waar elke fout directe gevolgen heeft en waar bias, privacy en veiligheid cruciaal zijn. Juist daardoor fungeert de zorg als proeftuin: wat hier werkt, kruipt snel door naar andere sectoren. ▼ In ziekenhuizen zien we hoe AI…
Bijna zes miljoen Nederlanders gebruiken AI
Het gebruik van AI-tools onder werkende Nederlanders is in een jaar tijd explosief gegroeid. Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom blijkt dat inmiddels bijna zes miljoen Nederlanders (18–65 jaar) AI inzetten in hun dagelijks leven. Ook op de werkvloer groeit AI stevig door. ▼ Inmiddels zetten 3,6 miljoen werkenden AI-tools in tijdens hun werk…
Tools! Hoe technologie kwalitatief onderzoek transformeert
Greenbook zette onlangs op haar site een overzicht van AI-tools voor kwalitatief onderzoek; voor alles in te zetten: van AI-interviews tot UX-tests. Bekijk ze hier allemaal. ▼ Iedere marketeer – en elke marktonderzoeker – kent het probleem. Wat zijn de verkoopcijfers, waarom verschuiven marktaandelen, hoe zijn de campagneprestaties? Met enig speurwerk kom je wel achter…
Hoe AI opdrachtgevers én bureaus aan meer waarde helpt
AI geeft de sector de mogelijkheid om de samenwerking tussen bureaus en opdrachtgevers van een nieuwe impuls te voorzien. Daarbij gaan opdrachtgevers niet langer betalen voor wat bureaus doen, maar voor wat ze weten. Dat betoogt Richard Owen, hoofd innovatie van de Firefish Group. ‘Je hebt aan beide kanten moed en verbeeldingskracht nodig om een…