Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI
Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…
AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden
AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…
Bijna twee derde werkenden doet nog niets met AI
Bijna twee derde van de werkende Nederlanders gebruikt geen AI-diensten. Een derde is met de meeste gebruikte AI-tools nog niet bekend. ChatGPT is veruit de bekendste AI-tool, gevolgd door Microsoft Copilot en Gemini. Drie op de vier deelnemers geloven dat AI de samenleving blijvend zal veranderen. ▼ Onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf…
AI maakt werknemers vaak minder productief
Uit een onderzoek van Upwork Research Institute, uitgevoerd onder 2500 medewerkers, freelancers en leidinggevenden, blijkt dat 77% van mening is dat AI-tools hun productiviteit heeft verminderd en hun werklast heeft vergroot. Reden: werknemers wordt gevraagd om productiever te zijn én nieuwe vaardigheden te leren met een niet-onfeilbare AI-technologie. ▼ Wat er volgens het onderzoek lijkt…
Miles Research presenteert tien AI-oplossingen
Miles Research ontwikkelt volop AI-oplossingen. Ze doen er verslag van in tien artikelen die je kunt vinden op hun site. Alle oplossingen past Miles toe in de normale onderzoeksmethodieken. Daarom spreken ze ook over ‘integrated AI’. Dit verlaagt de drempel voor gebruik aanzienlijk. ▼ Miles Research past AI toe aan de datacollectiekant, maar ook aan…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…
Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer
Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…
‘Alsjeblieft, dankjewel, chatbot!’
Er is iets eigenaardigs aan de hand: mensen gaan relaties aan met AI-systemen. Althans, dat zeggen onderzoekers van het MIT. Wordt AI onze nieuwe metgezel? ▼ Toen de GenAI-boom eind 2022 begon met ChatGPT, werd ons verteld dat AI-tools alles weten, dat ze het saaie werk overnemen en de productiviteit en economische voordelen kunnen vergroten….
AI is afknapper voor consumenten
Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën. ▼ Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te…
Gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalekken
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de afgelopen tijd meerdere meldingen binnengekregen van datalekken doordat medewerkers persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of klanten deelden met een chatbot die gebruikmaakt van AI. Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens. ▼ De AP ziet dat veel…
NWO-beurs voor onderzoek gevolgen AI voor kenniswerk
Marleen Huysman, hoogleraar Kennis en Organisatie aan VU School of Business and Economics, heeft een beurs ontvangen van NWO in het kader van de NWO Open Competitie. Huysman zal onderzoek doen naar de invloed van GenAI op werkomgevingen. ▼ Met het project ‘GenAI@Work: Studying the Impacts of Generative AI on Knowledge Work, Management and Organizations’ wil Huysman,…
Kantar introduceert ConceptEvaluate AI
Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….