ESOMAR – ‘Vakgenoten ontmoeten – en om helemaal bij te zijn’
Twee weken geleden vond in Athene het jaarcongres van ESOMAR plaats. Een van de sprekers was Sylvie Verbiest, die – altijd nieuwsgierig – meteen maar een aantal bezoekers vroeg naar de reden van hun komst. ‘ESOMAR 2024 leed ook wel een beetje aan AI-itis.’ ▼ Sylvie legde wat vragen voor aan Fenny Léautier (Consumer…
Drie data-sciencebedrijven verder onder de naam Cmotions
The Digital Neighborhood, een groep Europese techbedrijven die gespecialiseerd zijn in Microsoft AI en Cloud, maakt bekend dat haar drie data-sciencebedrijven, 2Foqus, Active Professionals en Cmotions, samen verder gaan onder de naam van het laatste bedrijf. ▼ Het nieuwe Cmotions richt zich op het leveren van complete end-to-end-oplossingen voor de waardeketen van data met behulp…
Zevende Data & Analytics Congres focust op waardecreatie voor bedrijven
Op 7 november organiseert het Data & Insights Network de zevende editie van het Data & Analytics Congres (DAC). Het jaarlijkse evenement brengt honderden data-experts uit allerlei sectoren bij elkaar. Hoofdonderwerp dit jaar is waarde creëren met data-analyse, vooral voor marketing en merken. ▼ De opkomst van big data en de toenemende digitalisering hebben een…
AI – de sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico
De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar onlangs verschenen rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. ▼ Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid ligt de komende jaren…
CMO omarmt GenAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis
Uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 90% van de onderzochte organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd zegt 90% van de CMO’s dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. ▼ Het gebrek aan diepgaande kennis van GenAI onder CMO’s…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
AI vestigt zich in digitale medialandschap
Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…
CO-efficiënt bestaat 30 jaar
Kwalitatief onderzoeksbureau CO-efficiënt vierde op 5 september 2024 haar 30-jarig bestaan. Maudie Kunst en Nieske Witlox, oprichters en eigenaren van CO-efficiënt, zijn trots op deze mijlpaal en de ontwikkeling die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. ▼ De beide eigenaren van CO-efficiënt zeggen dat er de afgelopen vijf jaar veel is veranderd,…
Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI
Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…
AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden
AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…
Bijna twee derde werkenden doet nog niets met AI
Bijna twee derde van de werkende Nederlanders gebruikt geen AI-diensten. Een derde is met de meeste gebruikte AI-tools nog niet bekend. ChatGPT is veruit de bekendste AI-tool, gevolgd door Microsoft Copilot en Gemini. Drie op de vier deelnemers geloven dat AI de samenleving blijvend zal veranderen. ▼ Onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf…
AI maakt werknemers vaak minder productief
Uit een onderzoek van Upwork Research Institute, uitgevoerd onder 2500 medewerkers, freelancers en leidinggevenden, blijkt dat 77% van mening is dat AI-tools hun productiviteit heeft verminderd en hun werklast heeft vergroot. Reden: werknemers wordt gevraagd om productiever te zijn én nieuwe vaardigheden te leren met een niet-onfeilbare AI-technologie. ▼ Wat er volgens het onderzoek lijkt…
Miles Research presenteert tien AI-oplossingen
Miles Research ontwikkelt volop AI-oplossingen. Ze doen er verslag van in tien artikelen die je kunt vinden op hun site. Alle oplossingen past Miles toe in de normale onderzoeksmethodieken. Daarom spreken ze ook over ‘integrated AI’. Dit verlaagt de drempel voor gebruik aanzienlijk. ▼ Miles Research past AI toe aan de datacollectiekant, maar ook aan…