KLM en Google werken samen in data en Gen AI
Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren. ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…
CMO moet data omzetten in effectieve strategie
CMO’s moeten kloven overbruggen, impact op de onderneming vergroten en het marketingrendement opstuwen. Dat is volgens consultancy en onderzoeksbureau Gartner de missie voor 2025. Data, goed gebruik van AI en een beter gevoel voor de klant, moeten daarbij helpen. ▼ Gartner vat de taken van de CMO in het komende jaar samen in drie speerpunten:…
Twee jaar op weg met AI, en nu?
In november 2022 ging ChatGPT van start, hét voorbeeld van AI. Het werd meteen een hype en die duurt tot op de dag van vandaag voort, met telkens aanpassingen in het programma en met nog meer mogelijkheden. En daaromheen een hausse aan AI-tools en vele, vele artikelen over de kansen en bedreigingen. De vraag is…
AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!
Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….
Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’
University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Eindadvies toezicht op AI
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Persoonsgegevens hebben op 7 november het eindadvies ‘Toezicht op AI’ gepresenteerd. In dit advies wordt beschreven hoe met een geïntegreerde aanpak effectief toezicht gehouden kan worden op het gebruik van AI. ▼ Samenwerking, coördinatie en het optimaal benutten van expertise op gebied van grondrechten en veiligheid. Die elementen vormen de…
Sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI
Uit de Consumer Privacy Survey 2024 van Cisco blijkt dat bewustzijn van het recht op privacy cruciaal is voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals AI. ▼ Volgens het onderzoek is 53% van de consumenten zich bewust van de nationale privacywetten, wat een stijging van 17% betekent ten opzichte van 2019….
AI smeedt kwalitatief en kwantitatief onderzoek aaneen
AI fungeert als een katalysator voor het samensmelten van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zegt Jake Gammon van YouGov, met als voorspelling dat we er over een paar jaar waarschijnlijk geen onderscheid meer tussen zullen maken. ▼ Inzichten zijn niet alleen sneller geworden, zegt Gammon, hun nauwkeurigheid is ook verbeterd. Tien jaar geleden betekende het analyseren…
Hoe fraude in online onderzoek terechtkwam (en hoe je ‘t moet tegengaan)
Toen de ChatGPT-hype begon, zo’n twee jaar geleden, groeide de bezorgdheid over fraude in online enquêtes binnen de sector. In april 2023 lanceerden organisaties als de Insights Association en ESOMAR het Global Data Quality Initiative, een wereldwijde campagne gericht op het handhaven van kwaliteit van enquêtes, en het tegengaan van fraude. Sebastian Berger (Head of…
CX – de juiste data op het goede moment
Van datagebruik tot consumententechnologie, er zijn grote veranderingen op komst voor CX in 2025, aldus CX Network. Het lijdt geen twijfel dat AI hét onderwerp zal blijven in 2025, maar de focus op chatbots en automatisering zal verschuiven naar veel bredere en meer strategische toepassingen. ▼ Hoewel hyperpersonalisatie in 2024 een hot topic is geworden,…
Focus op AI bij de rijksoverheid
De rijksoverheid weet van veel AI niet of die naar behoren werkt. Voor meer dan de helft van de AI-systemen die het Rijk gebruikt, zeggen overheidsorganisaties dat de kansen nog niet zijn afgewogen tegen eventuele risico’s. Dat blijkt uit een focusonderzoek van de Algemene Rekenkamer. ▼ Zeventig overheidsorganisaties hebben bij elkaar 433 AI-systemen opgegeven voor…
‘Er moet altijd iemand overzicht hebben over wat jouw AI-tool doet’
Op het Data & Analytics Congres van 7 november gaat het ook over de regels en afspraken rond AI Wat mag wel en niet, en wat is er ethisch verantwoord? En wat betekent dat voor de branche? Het zijn onderwerpen waar ESOMAR op wereldwijd niveau mee bezig is. Jules van Vlokhoven, Advocacy and Standards Project…