AI in de zorg strandt te vaak – tijd voor regie en doorbraken
Pilots zijn er genoeg, maar er zijn veel te weinig AI-innovaties die de drie zogenoemde ‘valleys of death’ overleven. Hoe veelbelovend deze innovaties ook zijn, ze bereiken vaak de markt niet en krijgen daardoor niet de kans om zich te bewijzen. Pieter Jeekel, voorzitter van de werkgroep Gezondheid en Zorg bij de AI Coalitie, en…
Een 9 voor de impact van GenAI op marketing
Kantar concludeert uit onderzoek dat de meeste marketeers niet voorbereid zijn op implementatie en integratie van GenAI, waardoor er aanzienlijke kansen blijven liggen. Hoge kosten en gebrek aan rol-specifieke training behoren tot de obstakels die een bredere adoptie van GenAI belemmeren. ▼ De bevindingen komen uit GenAI for marketing: Fear or FOMO, een kwalitatief onderzoek…
Chatbots waarmee je wél in gesprek wil
Hoe kunnen chatbots menselijker en coöperatiever worden? Met niet alleen een vrolijke naam en guitige avatar, maar ook met de juiste bagage om complexe klantvragen effectief en persoonlijk te beantwoorden. Het platform Smooth Operators onderzoekt deze en andere vragen over chatbots. ▼ Het gebruiksvriendelijker maken van chatbots, je zou het een van de kampioensvragen in…
En wat vindt de nieuwe generatie van AI?
De jeugd is de beroepsbevolking van het volgende decennium. En die zal volop gebruik maken van technologie, en uiteraard ook van AI. Maar wat vinden ze van AI? Uit onderzoek van Pew blijkt dat de acceptatie flink toeneemt maar dat er ook wat nuancering van het beeld nodig is. ▼ Vóór het jaar 2000 zouden…
Embedded AI – Nieuwe kansen voor marktonderzoek en analytics
Steeds meer worden ChatGPT en andere AI-toepassingen naadloos verwerkt in apps en apparaten die mensen dagelijks gebruiken. Daarmee opent deze ‘embedded’ AI veel nieuwe mogelijkheden voor marktonderzoek en analytics. ▼ Embedded (‘ingebedde’) AI is kunstmatige intelligentie die direct wordt geïntegreerd in apparaten, systemen of software. Deze AI-modellen en algoritmen draaien op lokale hardware om specifieke…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
In 2030 doet AI twee derde van de menselijke arbeid
Door AI en robotisering zal in 2030 nog slechts een derde van alle werkzaamheden door menselijke arbeid worden uitgevoerd. Dat is een van de conclusies uit het Future of Jobs Report 2025, uitgevoerd door het World Economic Forum. UvA-hoogleraar Henk Volberda (Amsterdam Business School) is verantwoordelijk voor de Nederlandse dataverzameling voor het wereldwijde onderzoek. ▼…
AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out
AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika. ▼ Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en…
Een duik in de wiskunde voor meer nauwkeurige AI
Deep learning-netwerken liggen aan de basis van veel hedendaagse AI-toepassingen, zoals beeldherkenning. Die netwerken kunnen nog flink de mist in gaan als ze een object, zoals een dier, moeten benoemen. Volgens UvA-onderzoeker Pascal Mettes (foto) kunnen wiskundige principes uit de hyperbolische geometrie helpen om de netwerken beter te laten presteren. ▼ Dat computers zo goed…
Wat brengt 2025? AI als fundament, datatransparantie, open source en governance
Wat kunnen bedrijven in 2025 verwachten op het gebied van technologie en innovatie? Volgens softwarebedrijf SAP staat het komende jaar in het teken van de doorbraak van AI, cloud-first-strategieën en datatransparantie. 10 trends gaan het gezicht van de komende 12 maanden bepalen. ▼ 1. AI als fundament voor supplychain en bedrijfsprocessen In 2025 zetten bedrijven…
AI in 2025 – agents, commodities en de opkomst van de AI-generatie
De verwachtingen en plannen die zakelijke beslissers hebben op het gebied van AI zijn belangrijke graadmeters voor de ontwikkeling van AI. Driekwart van de beslissers is overtuigd van de toegevoegde waarde van AI als het gaat om meer efficiency, lagere kosten en hogere klanttevredenheid binnen organisaties. 92% verwacht de komende vijf jaar meer AI te…
Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering
Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…
KLM en Google werken samen in data en Gen AI
Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren. ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…