AiNed roept mkb op samen AI-kennis te vergroten
Eind februari ging de call for proposals AiNed Learning Communities 2024 van start. Met deze oproep nodigt AiNed Nederlandse mkb-ondernemingen en maatschappelijke organisaties uit hun AI-kennis en kunde te vergroten. Voor deze call is 28,4 miljoen euro beschikbaar gesteld, wat in twee rondes zal worden toegekend. AiNed Learning Communities zijn strategische meerjarige samenwerkingen die een…
‘Validators herdefinieert spelregels marketing’
Op MIE’24 maak je alles live mee. Ook de presentatie van Validators dat op woensdag 13 maart, om 11.15 uur, in de Ipsos I&O- zaal, een revolutionair product wil onthullen dat ‘de spelregels van marketing herdefinieert’. Validators verklapt nog weinig over de onthulling. ‘Stel je voor dat je real time inzicht hebt in de strategieën…
Bootcamp Generatieve AI voor Professionals
De Jheronimus Academy of Data Science (JADS) kondigt de tweede editie aan van de bootcamp ‘Generatieve AI voor Professionals’. De bootcamp omvat zes sessies en is ontworpen om professionals in staat te stellen een diepgaand inzicht te verwerven in de wereld van generatieve (AI), met een sterke focus op zowel academische kennis als praktische toepassingen….
MIE’24 – Diptish Dey helpt bedrijven bij het naleven van de EU AI Act
Diptish Dey is onderzoeker en docent aan de Hogeschool van Amsterdam en deskundige op het gebied van AI en data-science. Zijn MIE- lezing gaat over de EU AI Act en een strategisch model voor bedrijven om aan de eisen van de AI Act voldoen. ‘Als je een AI-systeem gebruikt, is de kans groot dat de…
Stefan Boom – Dynata: ‘Onderzoekers moeten steeds meer aan andere kwaliteiten en skillsets voldoen’
De aanwezigheid van Dynata als hoofdsponsor op het MIE is groter dan ooit, maar de focus ligt dit jaar minder op het promoten van producten en oplossingen, vertelt Stefan Boom, managing director Benelux & Nordics. ‘In plaats daarvan willen we onze positie als inspirator, thought leader, marktleider en cruciale schakel in de onderzoeksketen benadrukken. Dit…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
De revolutie van CreativAI in Out-Of-Home advertising
De Gen AI-hulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ze zijn steeds meer in gebruik voor content-creatie. Een recente reclamevorm die de branche omarmt, gebruikt AI in de vorm van Computer Generated Imagery (CGI). Paul Ketelaar en Joyce Massop schreven er voor SWOCC een artikel over (en klik vooral ook de filmpjes aan). Een recent…
MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio
Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…
AI-detectietools filteren te streng
Data van mindere kwaliteit vormen een risico, en ze leiden tot minder effectieve zakelijke beslissingen. Logisch dat er dus veel tijd en middelen worden besteed aan het opschonen van kwantitatieve data, en aan de kwaliteit van open antwoorden. En wat is de – soms twijfelachtige – rol van AI in dat geheel? Over dat laatste…
Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0
Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….
Nieuw! Sarah, uw 24/7 AI-marketingmedewerker
Het moest er een keer van komen: de eerste digitale AI-marketingmedewerker. Ze heet Sarah en ze is door AI-startup Typetone opgeleid tot content marketeer. Ze kan al van A tot Z contentstrategieën bedenken, maken en uitvoeren. Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te maken voor de komende drie maanden. Vervolgens kan…
VU en UvA bundelen krachten in AI Taskforce
Sinds eind vorig jaar bestaat binnen de VU en de UvA een gezamenlijke AI Taskforce, een groep van acht experts van beide universiteiten die de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie verkent. Wat doet de taskforce? In de taskforce komen diverse disciplines samen, van het bèta-domein tot filosofie, en van rechten tot onderwijswetenschappen. In hun rol als…
Kunnen LLM’s inzichten voorspellen?
Voorspellen van inzichten, dat is een vak… en een gave. Nu werpen ook grote taalmodellen zich op als krachtige instrumenten voor bedrijven om juist die inzichten te generen. Helpen ze? Phillip Sewell, chief executive officer bij Predyktable, schreef er een artikel over. Slimme data-professionals weten dat begrip van consumentengedrag en voorspellen wat consumenten gaan doen,…