Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

AP zoekt organisaties die algoritmes verantwoord inzetten

Gebruikt jouw organisatie algoritmes om persoonsgegevens van klanten, medewerkers of relaties te verwerken? Weet je om wat voor algoritmes het gaat en wat de regels daarvoor zijn? Jouw kennis en ervaring kan andere organisaties helpen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt dan ook graag met je in contact. ▼ Uit een enquête van de AP onder 1600…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

Marketingfunctie steeds meer beïnvloed door AI

De opkomst van AI verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier waarop marketingafdelingen functioneren, krijgt een fundamentele herijking. Dat stelt het Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van branchevereniging DDMA.  ▼ AI is bezig aan een snelle opmars: 62% van de organisaties in…

Onderzoek | 19 juni 2025
19 juni 2025

Ipsos AI-monitor 2025 – we vertrouwen AI meer dan mensen

In het vierde jaarlijkse onderzoek naar de houding ten opzichte van AI zet Ipsos de schijnwerpers op hoe bedrijven en merken AI in de toekomst kunnen gebruiken – en hoe AI het vertrouwen van het publiek kan beïnvloeden. Het onderzoek – gehouden in 30 landen wereldwijd – kijkt ook naar wat we verwachten van AI:…

Actueel | 19 juni 2025
19 juni 2025

AI kan nog wel wat leren van het menselijk brein

Waarom weet je intuïtief dat je over een pad kunt lopen, maar in een meer kan zwemmen? Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam leggen voor het eerst de unieke hersenpatronen bloot waarmee mensen razendsnel inschatten hoe ze zich in een omgeving kunnen bewegen. De studie werpt niet alleen nieuw licht op hoe het menselijke brein…

Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede

Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen

Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur

Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…

Onderzoek | 01 mei 2025
01 mei 2025

Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie

AI bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in het dagelijkse werk. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de organisaties geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer? ▼ De adoptie…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

DNB draagt bij aan Nederlands taalmodel GPT-NL

DNB stelt publieke informatie ter beschikking voor de opbouw van een nieuw AI-taalmodel, GPT-NL. Het project is een initiatief van non-profitorganisaties TNO, NFI en SURF en biedt een alternatief op bestaande taalmodellen. Het model wordt ontwikkeld voor de Nederlandse taal en cultuur, op basis van kwalitatieve Nederlandse data die rechtmatig is verkregen. DNB is een…

Onderzoek | 17 april 2025
17 april 2025

AI – twijfel over nut maar ook groot geloof in de toekomst

Sinds 2022 onderzoekt Stanford’s AI Index de ontwikkeling van AI en de manier waarop we tegen AI aankijken. In dat laatste zit ook wat tweeslachtigheid: niet overal wordt het nut van AI gezien, maar tegelijkertijd is er een groot geloof in de toekomstige kracht van AI. ▼ De Stanford’s AI Index is gebaseerd op een…

Actueel | 15 april 2025
15 april 2025

Praktische toepassingen op het Nederlandse AI Congres 2025

Op woensdag 23 april a.s. vindt het Nederlandse AI Congres 2025 plaats, in DeFabrique in Maarssen, georganiseerd door de AI Coalitie 4 NL. Het congres wil de ontmoetingsplek zijn voor beleidsmakers, ondernemers, onderzoekers en professionals die werken aan de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in Nederland. ▼ Onder het thema ‘Aan de slag met…

Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk

De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…

Ook de laatste bytes ontvangen?