Wat vinden we van AI? Enthousiasme gaat gelijk op met argwaan
Vorige week verscheen de Ipsos AI Monitor 2024, met daarin cijfers over de acceptatie van AI, desinformatie, de kennis over AI, en de vraag of we onze banen gaan verliezen. Volgens een derde wel. De belangrijkste bevindingen uit de Ipsos AI Monitor zijn: Wereldwijd zijn mensen net zo enthousiast als afhoudend. 53% is blij met…
AI voor kwalitatief
De Taskforce AI kwalitatief hield vorige maand een digitale bijeenkomst waarin allerlei vragen over de mogelijkheden van AI voor kwalitatief onderzoek aan bod kwamen. Alex Dowdalls, oprichter en partner bij AXVECO dat advies geeft over data en technologie, hield een inleiding en beantwoordde vragen. Niet AI gaat mens vervangen, maar wel gaat AI de mensen…
EU-AI-wet legt verbod op voor gezichtsherkenning
De Europese Unie heeft deze week het meeste gebruik van AI-gestuurde gezichtsherkenningssystemen in openbare ruimtes verboden. Het verbod maakt deel uit van de Artificial Intelligence Act van de Unie, die vorige week is goedgekeurd. De wetgeving zal slechts enkele uitzonderingen maken als het gaat om AI-gestuurde gezichtscodering. Dan gaat het om bestrijding van ernstige misdrijven…
D&IN en overheid moeten regie nemen over gebruik AI in de sector
In april schreef Finn Raben, Community Moderator van de D&IN Taskforce AI, een eerste verhaal over de online AI-community. Tijd voor deel twee, over de vervolgperiode die tot in mei duurde. In die tweede periode kwamen vijf hoofdthema’s aan de orde en de nodige adviezen – ook de rol voor het Data & Insights Network….
Human data in tijden van overload
Big data zorgen al langer voor verandering van het vak, maar met de komst van AI tranformeert het insights-vak verder en wordt de kennis en vaardigheid van insights-deskundigen steeds belangrijker. Dat betoogt Dale Preston, hoofd Global Client Research & Insights Digital Channels bij Standard Chartered Bank. De gemiddelde mens produceert ongeveer 1,7 gigabyte aan gegevens…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Validators lanceert Share of Content voor reclamecodering
Na een ontwikkelperiode van drie jaar lanceert Validators een AI toepassing die reclames op inhoud en vorm codeert. Share of Content wil marketeers een kijkje geven in de boardroom van de concurrenten. Het toont aan welke proposities (of Category Entry Points) worden geladen, welke middelen hiervoor worden ingezet en wat de kenmerken van deze uitingen…
Marketeers willen meer AI-training
De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan automatiseren, inhoud personaliseren en…
De kracht van AI – de visie van Human8
Sinds de lancering van ChatGPT ondergaat de sector grote veranderingen. Organisaties zoals ESOMAR, MRS en D&IN hebben werkgroepen opgericht om de rol van AI in marktonderzoek te verkennen. Ook op MIE 24 in maart stond het onderwerp centraal, met onder andere een bijdrage van Human8. Het bureau schreef er een blog over. Zijn we op…
AI voorspelt waar we naar kijken
Op het MIE demonstreerde Junbi vorige maand hoe YouTube-commercials doeltreffender worden met behulp van voorspellende AI. Volgens oprichter Coen Olde Olthof is dit nog maar het begin. Waar komt jouw interesse in digitale marketing vandaan? ‘Van huis uit ben ik meer iemand uit de technologie dan uit de marketing. Ik was vanaf het ontstaan van…
Een nieuwe horizon met AI
Op 24 april vindt in Amersfoort het Nederlandse AI Congres plaats. Het centrale congresthema dit jaar is ‘De Nieuwe Horizon met AI: Collectief, Mensgericht en Kansrijk’. Op het congres staan de laatste ontwikkelingen rondom o.a. de AI Act, duurzaamheid, zorg, ethiek, onderwijs centraal. Naast plenaire presentaties zijn er zo’n 40 break-out sessies en workshops. Verder…
Google wil AI-zoekmogelijkheid mogelijk achter betaalmuur
Google overweegt zijn voorgenomen AI-gedreven zoekmachine achter een betaalmuur te plaatsen, waardoor het mogelijk een product wordt voor een niche-markt. De komst van kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we omgaan met de informatie op internet. Nu het fundamentele bedrijfsmodel van advertenties rond het zoeken van informatie wordt bedreigd, denkt Google erover om zijn belangrijkste…
US en UK werken samen aan onderzoek naar AI-veiligheid
De regeringen van Engeland en de VS hebben een overeenkomst ondertekend voor samenwerking bij ontwikkeling van tests voor geavanceerde modellen voor kunstmatige intelligentie. De overeenkomst, ondertekend door de Engelse minister van Technologie Michelle Donelan en de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo, moet ervoor zorgen dat de landen gaan samenwerken op het gebied van onderzoek…