Google wil AI-zoekmogelijkheid mogelijk achter betaalmuur
Google overweegt zijn voorgenomen AI-gedreven zoekmachine achter een betaalmuur te plaatsen, waardoor het mogelijk een product wordt voor een niche-markt. De komst van kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we omgaan met de informatie op internet. Nu het fundamentele bedrijfsmodel van advertenties rond het zoeken van informatie wordt bedreigd, denkt Google erover om zijn belangrijkste…
US en UK werken samen aan onderzoek naar AI-veiligheid
De regeringen van Engeland en de VS hebben een overeenkomst ondertekend voor samenwerking bij ontwikkeling van tests voor geavanceerde modellen voor kunstmatige intelligentie. De overeenkomst, ondertekend door de Engelse minister van Technologie Michelle Donelan en de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo, moet ervoor zorgen dat de landen gaan samenwerken op het gebied van onderzoek…
Nieuw personeelsbeleid door verbinding van AI met HR
Recentelijk organiseerde de werkgroep piHuman Catal van het NLAIC een webinar over de integratie van AI met human resources. Vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijfsleven deelden samen met AI-specialisaties inzichten over de impact en mogelijkheden van AI voor HR. Tijdens de bijeenkomst gingen twee sprekers in op AI en HR: Hans van der Spek, Manager…
Customer experience-benchmark: klanten B2B iets enthousiaster
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ telt daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. Dit blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland…
Ladies of Data viert vijfjarig bestaan met evenement
Op 16 april 2024 vindt de vijfde editie plaats van het evenement ‘Ladies of Data’. Plaats van handeling: JADS Mariënburg, ‘s-Hertogenbosch. Ladies of Data heeft zich sinds de lancering opgeworpen als een platform dat vrouwen in de data-science-sector samenbrengt en ondersteunt. Ladies of Data is een jaarlijks evenement dat vrouwen in data-science samenbrengt voor kennisuitwisseling…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Liever iemand aan de telefoon dan een stuntelende chatbot
Telefonie is nog altijd hét voorkeurskanaal van de Nederlandse consument als het gaat om contact met organisaties. Consumenten zijn tegelijkertijd kritisch over geautomatiseerd klantcontact; vooral de stuntelende chatbot moet het ontgelden. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van Y.digital en DirectResearch. De tevredenheid van de Nederlandse consument over contact met organisaties liet…
Afspraken nodig bij aansturen medewerkers via Al
Binnen bedrijven en organisaties moeten werkgevers en werknemers in gesprek over de inzet van AI en data bij het aansturen van medewerkers. Dat is de conclusie van het rapport ‘Eigen ritme of algoritme’ van TNO en het Rathenau Instituut. Algoritmisch management is een fenomeen dat vooral bekend is in de platformeconomie waar werknemers vaak worden…
OpenAI wil dit jaar GPT-5-lanceren
ChatGPT-maker OpenAI is van plan om dit jaar nog de nieuwste versie GPT te lanceren, versie 5. De gratis versie van ChatGPT draait op GPT-3.5 en zou zijn getraind op ongeveer 175 miljard parameters, GPT-4 op 100 biljoen. ChatGPT-5 zou rond de zomer live moeten gaan, hoewel veiligheidstests de lancering kunnen vertragen. Waarschijnlijk wil…
Hoe AI de reclamebureaus onder druk zet
Bijna twee derde (63%) van de chief marketing officers (CMO’s) is van plan om het komende jaar AI in te zetten 55% verwacht dat daardoor de samenwerking met het reclamebureau zal veranderen. AI zet ook de reclamewereld op zijn kop en de werkwijze van bureaus moet veranderen. Dat is de mening van Priscilla Kim, APAC…
Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!
ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…
Het einde van de enquête (in een wereld vol synthetische data)
In 2023 leerden onderzoekers AI toe te passen in het hele marktonderzoeksproces. Van het gebruik van ChatGPT om hypothesen te ontwikkelen, via prompts om grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens samen te vatten en te coderen, via query’s in natuurlijke taal tot het ‘ondervragen’ van data. Phil Sutcliffe, Managing Partner van Nexxt Intelligence, beschrijft wat ons verder…
Chatbots die praten met persona’s – Maak het mee op MIE’24!
Op de tweede dag van MIE’24 (14 maart) vertellen David Verschoor en Marco Vugts van MarketResponse alles over de eerste versie van de BSR-chatbot. BSR is het segmentatiemodel van het bureau, compleet met persona’s. En met die persona’s kun je nu in gesprek. Daily Data Bytes sprak met Jos Frijters, CCO van MarketResponse. ‘Ga aan…