Actueel | 19 september 2023
19 september 2023

‘Je moet AI inpassen in een mix van mogelijkheden’

Barry Jennings is bij Microsoft verantwoordelijk voor onderzoek en insights, en is expert op AI-gebied. Ook is hij lid van ESOMAR’s AI Task Force. Robert Heeg vroeg hem hoe kunstmatige intelligentie zijn vak en de onderzoeksindustrie verandert. ‘Onderzoek of AI de data kan beïnvloeden.’ AI is hét gespreksonderwerp, ook in de insightsindustrie. In hoeverre raakt…

Actueel | 14 september 2023
14 september 2023

Pim organiseert MarTech Fest 2023

Op 12 oktober 2023 organiseert Platform Innovatie Marketing (PIM) een event rond AI, big data, marketing mix modelling en ChatGPT: het MarTech Fest 2023. Het vindt plaats bij iO digital in Amsterdam. Het MarTech Fest 2023 moet marketeers inspireren en informeren over de kracht van technologie en data in marketing. Er zijn sprekers en er…

Actueel | 14 september 2023
14 september 2023

Hoe kwalitatief onderzoekers echt denken over AI

Om kwalitatief onderzoekers een handje te helpen bij het doorstaan van de AI-storm die hen afkomt, moet de onderzoeksbranche zijn PR verbeteren. Dat betoogt Tom Woodnutt, oprichter van Feeling Mutual, dat zich specialiseert in online kwalitatief onderzoek. De komst van generatieve AI heeft kwalitatieve onderzoekers in een existentiële crisis gestort. De technologisering van kennis ondermijnt…

Actueel | 12 september 2023
12 september 2023

AI – tijd dat onze branche wakker wordt!

Marktonderzoekers, insights- en business intelligence-specialisten zijn altijd early adopters geweest van nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Maar tegelijkertijd is de sector ook te traag (en vaak te laat) geweest met het hooghouden van de grondbeginselen van het vak. Dat betoogt Finn Raben, founder van Amplifi Consulting. Hij schreef er een bijdrage over. Neem de representatieve steekproeftrekking……

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

Hoe AI de datakwaliteit beïnvloedt

Met de opkomst van AI groeit de mogelijkheid dat antwoorden op door AI gegeneerde vragen met dezelfde AI-middelen worden beantwoord. Wat kunnen onderzoekers daartegen doen? Mary Draper, Vice President Network Partners & Quality / EMI Research Solutions schreef een blog voor Greenbook waarin ze ingaat op het ‘perfect’ antwoord op open vragen. Met een grondig…

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

DDMA publiceert whitepaper over inzet conversational AI

Het implementeren van conversational AI om klantcontact te automatiseren is een precaire zaak, stelt DDMA. Hoe kies je de juiste tooling? Hoe zorg je dat alles juridisch geborgd is? Om organisaties hierbij te helpen publiceert de DDMA Commissie Conversational AI nu het whitepaper: Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter? In het whitepaper…

Actueel | 05 september 2023
05 september 2023

ESOMAR’s AI Taskforce inventariseert kansen en bedreigingen

ESOMAR richtte onlangs de AI Taskforce op, bedoeld om het gebruik van kunstmatige intelligentie in de onderzoeks-, insights- en analyticssector te begeleiden. In Community Circles werd in augustus een inventarisatie gehouden van de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van AI. Op het ESOMAR Congres van 10 t/m 13 september in de…

Actueel | 31 augustus 2023
31 augustus 2023

Haystack Consulting en Nexxt Intelligence kondigen AI-oplossing aan

  Haystack Consulting en Nexxt Intelligence kondigen een nieuwe technologie aan op het gebied van AI: inca SmartProbe. De technologie is uitgerust met geavanceerde algoritmen en getraind om te reageren op antwoorden op open vragen. ‘Het is tijd om afscheid te nemen van statische vragenlijsten en de werkelijke dialoog te verwelkomen’, zegt Stefan Peters, Strategic…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

Facebook en Instagram nu ook over op chronologische Stories en Reels

Meta biedt sinds eind vorige week in Facebook en Instagram Stories en Reels in chronologische volgorde aan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie, die op 25 augstus is ingegaan. De DSA-regels moeten platforms zoals Facebook dwingen om alternatieve systemen aan te bieden die ‘niet gebaseerd zijn op het…

Actueel | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

De plussen en minnen van AI voor marktonderzoek

Simon Edwards, hoofd Research & Insights van de Australisch/Nieuw-Zeelandse ANZ Bank ziet dat AI kan helpen bij allerlei onderzoekstaken. Maar hij denkt ook dat er praktische en technische redenen zijn waarom AI niet alles in één machtige beweging kan oplossen en de centrale rol van de onderzoeker kan overnemen. Hij schreef er een artikel over…

Actueel | 22 augustus 2023
22 augustus 2023

AI in onderzoek – vier takeaways

AI bestaat al sinds het begin van de jaren vijftig en is vandaag alomtegenwoordig. Generatieve AI daarentegen breekt nu pas echt door. Dit type AI kan leren van ervaringen uit het verleden, context onthouden en beslissingen nemen op basis van die kennis. Met andere woorden, met de juiste vragen en opdrachten kan het nieuwe, unieke…

Actueel | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

MKB ontvangt bijdragen voor toepassing AI

Het versterken van de positie van het mkb bij de ontwikkeling en toepassing van AI is een van de doelen van het door de Nederlandse AI Coalitie ontwikkelde AiNed-programma. Een deel van de ondersteuning loopt via de RVO MIT-regeling. Het belang van de regeling blijkt uit de grote belangstelling voor de subsidie. Er werden 52…

Ook de laatste bytes ontvangen?