Actueel | 06 augustus 2024
06 augustus 2024

Hoe kunnen we de risico’s van respondentfraude beperken?

Generatieve AI- tools, zoals ChatGPT, Llama en Bard zullen waarschijnlijk leiden tot snellere en efficiëntere inzichten uit marktonderzoekdata. Maar GenAI kan ook een tweesnijdend zwaard zijn, want er zijn zorgen over het feit dat AI tegen ons gebruikt kan worden. Wat betekent dat voor de strijd tegen fraudeurs? ▼ Er is een begrijpelijke bezorgdheid over…

Actueel | 25 juli 2024
25 juli 2024

Vanaf 1 augustus overgangsfase naar AI-verordening

AI maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar het beheersen van risico’s van AI-systemen gaat in een ander tempo. Waakzaamheid van burgers, bestuurders en volksvertegenwoordigers is daarom geboden. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland. En… de AP kondigt ook de overgangsfase aan naar een AI-verordening! ▼ In Nederland…

Actueel | 16 juli 2024
16 juli 2024

Textgain bouwt taalmodel dat haatspraak detecteert in alle EU-talen

Het Belgische Textgain, een AI-spin-off van de Universiteit Antwerpen, bouwt een gloednieuw AI-instrument dat online haatspraak detecteert in alle officiële Europese talen.  ▼ Textgain werkt aan CaLICO, het eerste Large Language Model (LLM) wereldwijd dat haatspraak in alle officiële EU-talen herkent en verwerkt. Het bureau op termijn de marktleider worden in meertalige haatspraakdetectie op basis…

Actueel | 09 juli 2024
09 juli 2024

Haystack lanceert home-using testing platform

Haystack Consulting lanceert Try&Tell, een volledig digitaal en flexibel in home-use testing platform. Het software-platform stelt bedrijven in staat nieuwe producten op een gemakkelijke, snelle en betaalbare manier te testen in verschillende Europese landen.  ▼ Met het platform kunnen consumenten producten gebruiken in hun natuurlijke, dagelijkse omgeving, wat waardevolle inzichten biedt in hoe het product in het echte leven zal presteren. Try&Tell combineert de…

Actueel | 09 juli 2024
09 juli 2024

Platform Innovatie Marketing (PIM) presenteert visiedocument

Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft afgelopen week het visiedocument ‘De marketingtoekomst in versnelling: AI en duurzaamheid als krachtbronnen’ gepresenteerd, bedoeld als gids voor marketingprofessionals die werken aan een innovatieve en duurzame mindset in de wereld van AI. ▼ Het visiedocument wil diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen bieden om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met…

Actueel | 04 juli 2024
04 juli 2024

Ontdek de kracht van AI op de AI Summit van 19 september

Op 19 september vindt in Amsterdam de AI Summit plaats, georganiseerd door het Data & Insights Network. Wie meer wil weten over AI-toepassingen – en tegelijkertijd wil netwerken – kan zich nu aanmelden. ▼ Geen enkele recente ontwikkeling heeft de data & insightssector meer op zijn grondvesten doen schudden dan de razendsnelle opkomst van Gen…

Actueel | 27 juni 2024
27 juni 2024

Groeiend gebruik van AI door de overheid

Het gebruik van AI door de overheid neemt toe, zo blijkt uit de nieuwste quickscan uitgevoerd door TNO. De quickscan, een vervolg op de studies uit 2019 en 2021, biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige AI-toepassingen binnen de publieke sector. ▼ De verkennende studie toont aan dat er op basis van desk research 266…

Actueel | 27 juni 2024
27 juni 2024

Zal AI de moderator aftroeven?

In kwalitatief onderzoek staat de rol van de moderator centraal. Maar naarmate AI geavanceerder worden, rijst de vraag: ‘Gaat AI uiteindelijk de menselijke moderator vervangen’ of is het tijd dat we met AI gaan samenwerken? Amy Spencer, co-founder van The Research Heads schreef er een blog over. ▼ Ook marktonderzoek is allerminst immuun voor AI-technologie. We…

Actueel | 27 juni 2024
27 juni 2024

NIMA Marketing Now: Het Grote AI Congres

Op 2 juli organiseert NIMA Het Grote AI Congres over de rol en positie van kunstmatige intelligentie voor marketingstrategie. Het evenement vindt plaats bij Club ACE in Amsterdam. Sprekers zijn Jeroen de Bakker, Marc van Eck, Arne Mosselman, Antal de Waij en Martin van Kranenburg. D&IN-leden krijgen korting op de toegangsprijs. ▼ Kunstmatige intelligentie heeft de invulling van de marketingfunctie inmiddels…

Actueel | 25 juni 2024
25 juni 2024

Human8 versterkt innovatie met generatieve AI

Human8 lanceerde afgelopen week een nieuw programma voor generatieve AI-gedreven innovatie onder de naam Insight Reframing Canvas. Het programma integreert kunstmatige intelligentie in het gehele innovatieproces, van het in kaart brengen van innovatiemogelijkheden tot het optimaliseren van concepten. ▼ Human8 stelt dat het nieuwe aanbod drie belangrijke zaken in het innovatieproces aanpakt: een gebrek aan…

Actueel | 25 juni 2024
25 juni 2024

D&IN Awards – Meike Nauta maakt AI die uitlegt wat hij doet

Meike Nauta (29) is genomineerd voor de Young Talent Award van het Data & Insights Network. Als senior data scientist en sinds kort ook manager business development bij Datacation is ze ook verantwoordelijk voor de visie van het bedrijf op AI. Komende donderdag wordt bekend wie de awards gaan winnen. Lees hier en hier ook…

Actueel | 20 juni 2024
20 juni 2024

Met de neus op de feiten – AI checkt nepnieuws

De hoeveelheid nepnieuws neemt toe. Nepnieuws is misleidend en vormt volgens de Europese Commissie een bedreiging voor de democratie. Het is daarom van belang om nepnieuws tegen te gaan. Zou AI hier misschien bij kunnen helpen? En zijn factchecks eigenlijk wel zo effectief als wordt gedacht? Emma Verheij schreef er haar bachelorthesis over en verwerkte haar…

Ook de laatste bytes ontvangen?