Onderzoek | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Insights-medewerkers zijn strategische partners

Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…

Actueel | 15 augustus 2024
15 augustus 2024

Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer

Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…

Actueel | 15 augustus 2024
15 augustus 2024

‘Alsjeblieft, dankjewel, chatbot!’

Er is iets eigenaardigs aan de hand: mensen gaan relaties aan met AI-systemen. Althans, dat zeggen onderzoekers van het MIT. Wordt AI onze nieuwe metgezel? ▼ Toen de GenAI-boom eind 2022 begon met ChatGPT, werd ons verteld dat AI-tools alles weten, dat ze het saaie werk overnemen en de productiviteit en economische voordelen kunnen vergroten….

Actueel | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

AI is afknapper voor consumenten

Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën. ▼ Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te…

Actueel | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

Gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de afgelopen tijd meerdere meldingen binnengekregen van datalekken doordat medewerkers persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of klanten deelden met een chatbot die gebruikmaakt van AI. Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens.  ▼ De AP ziet dat veel…

Actueel | 08 augustus 2024
08 augustus 2024

NWO-beurs voor onderzoek gevolgen AI voor kenniswerk

Marleen Huysman, hoogleraar Kennis en Organisatie aan VU School of Business and Economics, heeft een beurs ontvangen van NWO in het kader van de NWO Open Competitie. Huysman zal onderzoek doen naar de invloed van GenAI op werkomgevingen. ▼ Met het project ‘GenAI@Work: Studying the Impacts of Generative AI on Knowledge Work, Management and Organizations’ wil Huysman,…

Actueel | 06 augustus 2024
06 augustus 2024

Kantar introduceert ConceptEvaluate AI

Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….

Actueel | 06 augustus 2024
06 augustus 2024

Hoe kunnen we de risico’s van respondentfraude beperken?

Generatieve AI- tools, zoals ChatGPT, Llama en Bard zullen waarschijnlijk leiden tot snellere en efficiëntere inzichten uit marktonderzoekdata. Maar GenAI kan ook een tweesnijdend zwaard zijn, want er zijn zorgen over het feit dat AI tegen ons gebruikt kan worden. Wat betekent dat voor de strijd tegen fraudeurs? ▼ Er is een begrijpelijke bezorgdheid over…

Actueel | 25 juli 2024
25 juli 2024

Vanaf 1 augustus overgangsfase naar AI-verordening

AI maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar het beheersen van risico’s van AI-systemen gaat in een ander tempo. Waakzaamheid van burgers, bestuurders en volksvertegenwoordigers is daarom geboden. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland. En… de AP kondigt ook de overgangsfase aan naar een AI-verordening! ▼ In Nederland…

Actueel | 16 juli 2024
16 juli 2024

Textgain bouwt taalmodel dat haatspraak detecteert in alle EU-talen

Het Belgische Textgain, een AI-spin-off van de Universiteit Antwerpen, bouwt een gloednieuw AI-instrument dat online haatspraak detecteert in alle officiële Europese talen.  ▼ Textgain werkt aan CaLICO, het eerste Large Language Model (LLM) wereldwijd dat haatspraak in alle officiële EU-talen herkent en verwerkt. Het bureau op termijn de marktleider worden in meertalige haatspraakdetectie op basis…

Actueel | 09 juli 2024
09 juli 2024

Haystack lanceert home-using testing platform

Haystack Consulting lanceert Try&Tell, een volledig digitaal en flexibel in home-use testing platform. Het software-platform stelt bedrijven in staat nieuwe producten op een gemakkelijke, snelle en betaalbare manier te testen in verschillende Europese landen.  ▼ Met het platform kunnen consumenten producten gebruiken in hun natuurlijke, dagelijkse omgeving, wat waardevolle inzichten biedt in hoe het product in het echte leven zal presteren. Try&Tell combineert de…

Actueel | 09 juli 2024
09 juli 2024

Platform Innovatie Marketing (PIM) presenteert visiedocument

Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft afgelopen week het visiedocument ‘De marketingtoekomst in versnelling: AI en duurzaamheid als krachtbronnen’ gepresenteerd, bedoeld als gids voor marketingprofessionals die werken aan een innovatieve en duurzame mindset in de wereld van AI. ▼ Het visiedocument wil diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen bieden om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met…

Ook de laatste bytes ontvangen?