Actueel | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

CX – de juiste data op het goede moment

Van datagebruik tot consumententechnologie, er zijn grote veranderingen op komst voor CX in 2025, aldus CX Network. Het lijdt geen twijfel dat AI hét onderwerp zal blijven in 2025, maar de focus op chatbots en automatisering zal verschuiven naar veel bredere en meer strategische toepassingen. ▼ Hoewel hyperpersonalisatie in 2024 een hot topic is geworden,…

Actueel | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

Focus op AI bij de rijksoverheid

De rijksoverheid weet van veel AI niet of die naar behoren werkt. Voor meer dan de helft van de AI-systemen die het Rijk gebruikt, zeggen overheidsorganisaties dat de kansen nog niet zijn afgewogen tegen eventuele risico’s. Dat blijkt uit een focusonderzoek van de Algemene Rekenkamer. ▼ Zeventig overheidsorganisaties hebben bij elkaar 433 AI-systemen opgegeven voor…

Actueel | 22 oktober 2024
22 oktober 2024

‘Er moet altijd iemand overzicht hebben over wat jouw AI-tool doet’

Op het Data & Analytics Congres van 7 november gaat het ook over de regels en afspraken rond AI Wat mag wel en niet, en wat is er ethisch verantwoord? En wat betekent dat voor de branche? Het zijn onderwerpen waar ESOMAR op wereldwijd niveau mee bezig is. Jules van Vlokhoven, Advocacy and Standards Project…

Actueel | 17 oktober 2024
17 oktober 2024

Conversational AI

Op donderdag 26 september vond de boekpresentatie plaats van de SWOCC-publicatie 90: Conversational AI. Bij de presentatie werden bezoekers bijgepraat over het gebruik van conversational agents aan de hand van publicatie en in een tweetal praktijkcases van  VodafoneZiggo en Essent. ▼ In de klantenservice, e-commerce en marketing worden conversational agents steeds vaker ingezet om menselijke medewerkers…

Actueel | 15 oktober 2024
15 oktober 2024

Insights met video en AI in Oracle of Opinion

Nieuwe ontwikkelingen in Amerika. Het in Los Angeles gevestigde ‘next gen’ marktonderzoeksbureau Brox.AI heeft Oracle of Opinion gelanceerd, een platform dat geavanceerde AI combineert met consumentenreacties uit miljoenen video-interviews in twintig branches. ▼ Brox is opgericht door Hamish Brocklebank en Durgé Seerden, en het is een AI-aangedreven kwalitatieve merktracker die een steeds groter aantal merken…

Actueel | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Training ‘AI voor marktonderzoekers’

Ontdek hoe AI jouw werk als marktonderzoeker optimaliseert en efficiënter maakt tijdens de training ‘AI voor Marktonderzoekers‘ van het Data & Insights Network. Leer alles over de nieuwste AI-tools, pas ze direct toe in onderzoek, en verbeter je data-analyse met slimme technologie. Daarnaast komen ook ethiek en privacy aan bod. ▼ De training omvat o.a.:…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

Europa gaat volop over op AI- en data-strategie

Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42% (39% in Nederland) behaalt er al financiële voordelen mee. Dat blijkt uit onderzoek van Digital Realty, gepresenteerd in het rapport The State of Data and AI in Europe. ▼ Ondanks deze vooruitgang ziet het onderzoek ook een belangrijke kloof: de inspanningen om…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

AI noodzaakt tot bijscholing

De komende jaren zullen – volgens onderzoeksburau Gartner – bedrijven een toenemende behoefte hebben aan AI-ingenieurs om AI-gestuurde applicaties te bouwen. Er komen nieuwe functies bij, zoals in software-engineering en operations, als gevolg waarvan 80% van het technische personeelsbestand zich moet bijscholen. ▼ ‘Men zegt dat AI de vraag naar menselijke ingenieurs kan verminderen of…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

De AI-strijd – welke branche loopt voorop?

Analyse door data- en AI-bedrijf Databricks laat een grote toename zien van AI-gebruik. Er is een groeiende trend richting datagestuurde besluitvorming en een grotere rol voor AI in bedrijfsstrategieën. Maar er zijn ook verschillen. Zo loopt retail voorop in productiesnelheid en zet de maakindustrie volop in op natuurlijke taalverwerking. ▼ Belangrijke resultaten uit de analyse:…

Advertentie | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Miles Research laat AI input combineren

Miles Research is volop bezig met AI-oplossingen en ze publiceren er ook over in blogs. Onlangs verscheen blog nummer 7, en ook die gaat over ‘integrated AI’, oftewel AI-in toepassingen van onderzoek. Deze keer is het onderwerp de combinatie van verschillende vormen van input met behulp van AI in het PowerBI-dashboard. ▼ In veel van…

Onderzoek | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

CDO’s hebben hun handen vol aan AI-transformatie

Data Leaders heeft in samenwerking met data- en AI-bedrijf Databricks het jaarlijkse rapport ‘Voice of the CDO: Annual Report 2024’ gepubliceerd. Het rapport biedt een overzicht van de veranderende rol van Chief Data Officers. Het blijkt dat er meer aandacht uitgaat naar integratie van AI en het cultiveren van een datagedreven cultuur binnen organisaties. ▼…

Actueel | 26 september 2024
26 september 2024

D&IN werkt volop aan ethische aspecten van AI

Het Data & Insights Network heeft in een brief aan de Autoriteit Persoonsgegevens uiteengezet dat er binnen het netwerk volop word gewerkt aan ethische aspecten bij de ontwikkeling en het verwerken van AI-ondersteunende statische toepassingen. ▼ De brief sluit aan bij het streven van de Tweede Kamer om te komen tot een overheidsbrede visie op…

Ook de laatste bytes ontvangen?