Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie
AI bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in het dagelijkse werk. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de organisaties geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer? ▼ De adoptie…
DNB draagt bij aan Nederlands taalmodel GPT-NL
DNB stelt publieke informatie ter beschikking voor de opbouw van een nieuw AI-taalmodel, GPT-NL. Het project is een initiatief van non-profitorganisaties TNO, NFI en SURF en biedt een alternatief op bestaande taalmodellen. Het model wordt ontwikkeld voor de Nederlandse taal en cultuur, op basis van kwalitatieve Nederlandse data die rechtmatig is verkregen. DNB is een…
AI – twijfel over nut maar ook groot geloof in de toekomst
Sinds 2022 onderzoekt Stanford’s AI Index de ontwikkeling van AI en de manier waarop we tegen AI aankijken. In dat laatste zit ook wat tweeslachtigheid: niet overal wordt het nut van AI gezien, maar tegelijkertijd is er een groot geloof in de toekomstige kracht van AI. ▼ De Stanford’s AI Index is gebaseerd op een…
Praktische toepassingen op het Nederlandse AI Congres 2025
Op woensdag 23 april a.s. vindt het Nederlandse AI Congres 2025 plaats, in DeFabrique in Maarssen, georganiseerd door de AI Coalitie 4 NL. Het congres wil de ontmoetingsplek zijn voor beleidsmakers, ondernemers, onderzoekers en professionals die werken aan de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in Nederland. ▼ Onder het thema ‘Aan de slag met…
Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk
De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Toename AI-gebruik in marktonderzoek
Het gebruik van AI neemt toe in marktonderzoek. Van de respondenten in een onderzoek van het Market Research Institute International (MRII) zegt 62% dat ‘de meeste’ of ‘sommige’ mensen in hun team al AI gebruiken. ▼ Uit de MRII-studie, met als titel AI in Focus 2025: How market researchers are embracing and adapt to generative…
‘Hoe meer data je hebt, hoe groter de behoefte aan AI’
AI wordt in toenemende mate gebruikt om digitale voorstellingen te creëren van onze leefomgeving. Die zijn niet altijd accuraat, waarschuwt filosoof Paulan Korenhof (foto), docent en onderzoeker bij Wageningen University & Research. ‘Van wie en welke partij worden we afhankelijk als AI een kernrol in bepaalde processen gaat spelen?’ ▼ Paulan Korenhof doet onderzoek en…
HvA lanceert onafhankelijke ranking van Nederlandse AI-sector
De Nederlandse AI-markt zit in de lift, zo blijkt uit de eerste onafhankelijke AI-ranking van Nederland. Nederland telt meer dan 1200 AI-bedrijven, met een sterke concentratie in en rondom Amsterdam. De Top 250, samengesteld door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, laat zien welke Nederlandse AI-bedrijven en tools de meeste impact hebben. ▼ De ranking…
Apply the EU Act Using ‘Grace’, your AI Act Buddy | 01 April
Join Generative AI Zone and Data & Insights Network for an interactive session on navigating the EU AI Act with the help of ‘Grace’, your AI-powered compliance assistant. ▼ Gain practical insights into the new regulatory framework and explore how AI can support governance within your organization. Date: Tuesday, April 1, 2025 Time: 17:30 – 18:30 Location: Online…
Een AI-model dat zekerheid geeft bij onzekerheid
Hoe geavanceerd AI-systemen ook zijn, er blijft altijd wat onvoorspelbaarheid bestaan over hun gedrag. Thom Badings (foto) ontwikkelde een nieuwe methode om die onzekerheid mee te nemen in voorspellende algoritmes, zodat er toch een veilige uitkomst in beeld komt. Hij promoveert 28 maart aan de Radboud Universiteit. ▼ Als een AI-model goed werkt, lijkt alles…
Consultatie menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontwikkelt handvatten voor menselijke tussenkomst bij algoritmische besluitvorming. Om dat goed aan te laten sluiten bij de praktijk, vraagt de AP bedrijven, organisaties, experts en belanghebbenden om input via een consultatie. ▼ Organisaties zetten algoritmes en artificiële intelligentie steeds vaker in voor algoritmische besluitvorming. Denk aan de beoordeling van een kredietaanvraag…
Europa’s digitale dilemma: kiezen voor innovatie of strengere regels?
Omdat samenlevingen door kunstmatige intelligentie snel veranderen, probeert de EU de impact te beperken met de AI-verordening. Maar is Europa’s strategie misschien te veel gericht op het individu, waardoor maatschappelijke problemen niet worden aangepakt? ‘De EU moet investeren in haar eigen technologie-industrie.’ ▼ De onlangs aangenomen AI-verordening moet ervoor zorgen dat Europa kan profiteren van…