Actueel | 19 juni 2025
19 juni 2025

AI kan nog wel wat leren van het menselijk brein

Waarom weet je intuïtief dat je over een pad kunt lopen, maar in een meer kan zwemmen? Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam leggen voor het eerst de unieke hersenpatronen bloot waarmee mensen razendsnel inschatten hoe ze zich in een omgeving kunnen bewegen. De studie werpt niet alleen nieuw licht op hoe het menselijke brein…

Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede

Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen

Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur

Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…

Onderzoek | 01 mei 2025
01 mei 2025

Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie

AI bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in het dagelijkse werk. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de organisaties geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer? ▼ De adoptie…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

DNB draagt bij aan Nederlands taalmodel GPT-NL

DNB stelt publieke informatie ter beschikking voor de opbouw van een nieuw AI-taalmodel, GPT-NL. Het project is een initiatief van non-profitorganisaties TNO, NFI en SURF en biedt een alternatief op bestaande taalmodellen. Het model wordt ontwikkeld voor de Nederlandse taal en cultuur, op basis van kwalitatieve Nederlandse data die rechtmatig is verkregen. DNB is een…

Onderzoek | 17 april 2025
17 april 2025

AI – twijfel over nut maar ook groot geloof in de toekomst

Sinds 2022 onderzoekt Stanford’s AI Index de ontwikkeling van AI en de manier waarop we tegen AI aankijken. In dat laatste zit ook wat tweeslachtigheid: niet overal wordt het nut van AI gezien, maar tegelijkertijd is er een groot geloof in de toekomstige kracht van AI. ▼ De Stanford’s AI Index is gebaseerd op een…

Actueel | 15 april 2025
15 april 2025

Praktische toepassingen op het Nederlandse AI Congres 2025

Op woensdag 23 april a.s. vindt het Nederlandse AI Congres 2025 plaats, in DeFabrique in Maarssen, georganiseerd door de AI Coalitie 4 NL. Het congres wil de ontmoetingsplek zijn voor beleidsmakers, ondernemers, onderzoekers en professionals die werken aan de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in Nederland. ▼ Onder het thema ‘Aan de slag met…

Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk

De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…

Onderzoek | 10 april 2025
10 april 2025

Toename AI-gebruik in marktonderzoek

Het gebruik van AI neemt toe in marktonderzoek. Van de respondenten in een onderzoek van het Market Research Institute International (MRII) zegt 62% dat ‘de meeste’ of ‘sommige’ mensen in hun team al AI gebruiken. ▼ Uit de MRII-studie, met als titel AI in Focus 2025: How market researchers are embracing and adapt to generative…

Actueel | 10 april 2025
10 april 2025

‘Hoe meer data je hebt, hoe groter de behoefte aan AI’

AI wordt in toenemende mate gebruikt om digitale voorstellingen te creëren van onze leefomgeving. Die zijn niet altijd accuraat, waarschuwt filosoof Paulan Korenhof (foto), docent en onderzoeker bij Wageningen University & Research. ‘Van wie en welke partij worden we afhankelijk als AI een kernrol in bepaalde processen gaat spelen?’ ▼ Paulan Korenhof doet onderzoek en…

Actueel | 03 april 2025
03 april 2025

HvA lanceert onafhankelijke ranking van Nederlandse AI-sector

De Nederlandse AI-markt zit in de lift, zo blijkt uit de eerste onafhankelijke AI-ranking van Nederland. Nederland telt meer dan 1200 AI-bedrijven, met een sterke concentratie in en rondom Amsterdam. De Top 250, samengesteld door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, laat zien welke Nederlandse AI-bedrijven en tools de meeste impact hebben. ▼ De ranking…

Ook de laatste bytes ontvangen?