Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Forse stijging bereik e-commerce-sites

Screenforce publiceerde onlangs een analyse van het bereik en de omzetten van e-commerce-aanbieders. Bol.com is in omzet de grootste aanbieder en trekt tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen (70% van alle Nederlanders van 6+). Het bereik van de e-commerce-sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

Forse stijging internetverkopen 4de kwartaal 2020

De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 55,6% hoger dan een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds het sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5%, aldus het CBS. Bij de...
Onderzoek | 05 januari 2021
05 januari 2021

Stella en Gazelle dominant in groeiende e-bike-markt

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder. De verwachting is dat de e-bike-markt in 2021 verder groeit. Uit onderzoek van Multiscope komen Gazelle en Stella als favoriete merken naar voren. Opvallend is dat de Nederlandse consument...
Best practices | 01 december 2020
01 december 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
Actueel | 24 november 2020
24 november 2020

Online remarkable retail

De eerste helft van het boek Reengineering Retail bevat een scherpe analyse van het gedrag van zowel retailers als hun klanten. Steve Dennis laat er geen twijfel over bestaan dat shoppers steeds meer online leven en dat retailers daarop moeten inspelen, maar hij pleit hen niet vrij van hun aandeel in de tegenvallende omzet in...
Best practices | 11 november 2020
11 november 2020

Topic of the year – Making Animal Welfare Matter

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Actueel | 03 november 2020
03 november 2020

E-commerce & de balans tussen people, planet en profit

In de laatste week van oktober vond de Dutch E-commerce Week plaats. Het centrale thema bleek optimalisatie. Dat is niet zo vreemd. Al sinds het begin van de 21ste eeuw is optimalisatie, zowel in de praktijk als in de wetenschap, het sleutelwoord in het jonge vakgebied van e-commerce. Toch blijken er twee verschillende interpretaties van...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Keurmerk telt!

Voor 63% van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Keurmerken voor het welzijn...
Best practices | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Topic of the Year – Winning the Gamble of Successfully Launching Brilliant New Products

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Best practices | 30 september 2020
30 september 2020

Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Winnaars GfK Vers Rapport

In de 21ste editie van het GfK Vers Rapport streden dit jaar 15 supermarkten om de eer. Poiesz wordt het hoogst gewaardeerd binnen het vleessegment, met een score van 7,46. Vorig jaar stond supermarkt Nettorama nog op 1. De 2de plaats wordt gedeeld door Jan Linders en PLUS. Jan Linders scoort voor de 15de keer...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Consument vertrouwt geen robots

Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, uitgevoerd in juli. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel....

Ook de laatste bytes ontvangen?