bvA lanceert gids voor verantwoorde duurzaamheidreclame

Door Jan Roekens | 16-03-2023

bvA lanceerde afgelopen week de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

De gids sluit aan bij de visie van bvA dat merken een belangrijke rol kunnen spelen om positieve gedragsverandering en duurzame keuzen te stimuleren bij de consument. Henriette van Swinderen, Directeur bvA: ‘Merken kunnen en willen steeds vaker bijdragen aan duurzaam gedrag en daarover communiceren. Maar tot nu toe waren de regels niet altijd duidelijk waardoor adverteerders terughoudend werden. De gids licht de huidige regelgeving toe en geeft praktische voorbeelden. Zo zien adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen.’

Doordacht en eerlijk

Uit het groeiend aantal klachten over duurzaamheidsclaims bij de Reclame Code Commissie blijkt hoe belangrijk het is om doordacht en eerlijk over duurzaamheid te communiceren. De gids geeft daarover duidelijke richtlijnen. Aan de hand van zes principes worden de regels in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Voor een snel overzicht is een praktische checklist toegevoegd.

Informatie

De Gids voor Duurzaamheidsclaims is een naar de Nederlandse situatie vertaalde versie van de ‘WFA Global Guidance for Environmental Claims’ en de daarop gebaseerde ‘Globale richtlijnen inzake milieuclaims’ van het Belgische duurzaamheidsplatform voor de marcom-industrie: CommToZero-be. De Gids voor Duurzaamheidsclaims is beschikbaar voor bvA-leden en op aanvraag voor iedereen. Kijk hier voor meer informatie.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?