Rabobank verwacht dit jaar 5% inflatie
De inflatie in Nederland blijft voorlopig hardnekkig hoog, zeggen economen van de Rabobank in een nieuw rapport over de Nederlandse economie. Ze wijzen erop dat de energieprijzen voor consumenten volgend jaar waarschijnlijk hoger zullen liggen dan het huidige energieprijsplafond van de overheid. Ook zal de economische groei volgens hen volgend jaar flink inzakken. Door het...
Onderzoek | 09 maart 2023
Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man
De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 09 maart 2023
Trends in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten
Merken in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten krijgen, zoals alle merken, ook regelmatig de vraag wat zij ondernemen om de uitdagingen in onze wereld van een goed antwoord te voorzien. In ‘What Matters to People in 2023’ van InSites Consulting worden 12 trends belicht die merken houvast bieden bij het creëren van een relevant...
Onderzoek | 09 maart 2023
Vier keer meer impact voor digitale advertenties die sterke emoties oproepen
Uit onderzoek van Kantar en Emotion AI-bedrijf Affectiva, blijkt dat digitale advertenties die sterke emoties bij consumenten oproepen, vier keer meer impact hebben. Met behulp van gezichtscodering bracht het onderzoek de emotionele reacties van consumenten in kaart op digitale advertenties in de advertentietestdatabase van Kantar, om zo te zien hoe je met creatieve middelen meer...
Actueel | 07 maart 2023
Beter milieu? Halveer de reclame-emissie!
Misschien niet zo bekend, maar de CO2-footprint van mensen wordt met 32% verhoogd als direct gevolg van reclame. In een wereld waarin het klimaat om actie vraagt, is het duidelijk dat ook de marketingindustrie een belangrijke verantwoordelijkheid heeft. En die industrie kan een positieve rol spelen, met expertise en creativiteit om menselijk gedrag te veranderen....
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 07 maart 2023
Meerderheid wil geen aanpassing boeken uit het verleden
Er is veel discussie over. Mag en kan dat zomaar, dat aanpassen van de boeken van Roald Dahl? Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda en De Grote Vriendelijke Reus hertaald met het oog op ‘gevaren’ en veranderende tijden? PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander hiervan vindt. Die vindt het maar niks. Uit het online marktonderzoek...
Onderzoek | 02 maart 2023
Deelvervoer moet zijn beste tijd nog krijgen
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het aantal gebruikers van deelvervoermiddelen is verdubbeld in een jaar tijd. Deze cijfers sluiten aan bij die van aanbieders van deelvervoermiddelen zelf, zo blijkt uit een onlangs verschenen artikel in NRC. Hoewel deze groei indrukwekkend is, blijft deelvervoer een relatief kleine speler in het totale aanbod. Uit het onderzoek...
Onderzoek | 28 februari 2023
Stikstof is splijtzwam bij komende PS-verkiezingen
Stikstof ontwikkelt zich tot een splijtzwam bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar stikstof betekent voor veel kiezers iets anders. Er is in het land grote verdeeldheid over de vraag of het kabinet strengere of minder strenge maatregelen moet nemen, maar wat de huidige kabinetsplannen precies zijn, daar bestaat veel verwarring (of wantrouwen)...
Onderzoek | 28 februari 2023
Global Trends 2023 – weinig vertrouwen in overheid en bedrijven
Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig...
Onderzoek | 28 februari 2023
Uitgavenpatroon veranderd door gestegen kosten
Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast...
Actueel | 23 februari 2023
EFAMRO Moodindicator 2022 Q4: revenues either higher or the same in 2023
In Q4 of 2022 EFAMRO conducted a new wave of the EFAMRO Moodindicator. Research agencies, that are members of their national trade association, were asked about the business outlook from the perspective of both their own organisation and their domestic market. In this wave, respondents from 11 European countries participated. The top line results are:...
Onderzoek | 23 februari 2023
Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting
Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...