Onderzoek | 20 juni 2024
20 juni 2024

Multitaskende consument ondergraaft effect advertenties

Volgens een rapport van Bain & Company zou je in de effectmeting van commercials moeten meenemen dat consumenten steeds vaker multitasken tijdens het kijken en luisteren naar media. Je zou beter betrokkenheid kunnen meten dan bereik. Adverteerders moeten iets verzinnen voor de ‘radicale ontwrichting’ van hun effectmeting,  omdat de consument door het gegoochel met apparaten…

Onderzoek | 11 juni 2024
11 juni 2024

60% zakelijke markt nog niet bezig met maatschappelijke impact

Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven, mede door de toenemende druk vanuit Europese regelgeving. Desondanks houdt maar liefst 60% van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van DPG Media. De wetgeving op het gebied van Environmental, Social &…

Onderzoek | 11 juni 2024
11 juni 2024

83% Europese consumenten wil AI-aanbevelingen bij winkelen

Tweederde van de Europese consumenten (66%) ziet het belang in van gepersonaliseerde aanbevelingen. 30% vindt zelfs dat persoonlijke aanbevelingen hun digitale ervaring aanzienlijk bevorderen, aldus het Digital Trends Report van Adobe. Hoewel consumenten meer personalisatie met behulp AI willen, blijven privacy en databeheer belangrijke onderwerp: 91% vindt dat bedrijven verantwoord met hun gegevens moeten omgaan….

Onderzoek | 06 juni 2024
06 juni 2024

‘Help, mijn telefoon luistert me af’

Je praat met iemand over bijvoorbeeld een nieuwe bank in de tuin en een uurtje later zie je op sociale media plotseling reclame verschijnen voor tuinmeubilair. Dan ben je niet de enige die denkt: mijn smartphone luistert mee. Claire Segijn schreef er voor SWOCC een blog over. Hoewel platformen zoals Meta ontkennen dat ze gesprekken via…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Ipsos lanceert UX Score Benchmarks

Ipsos heeft een vergelijkingstool gelanceerd onder de naam UX Score Benchmarks. Daarmee kunnen klanten snel de kwaliteit van gebruikerservaringen van hun mobiele app en website  vergelijken met die van concurrenten. De tool is beschikbaar in 24 markten in Azië, Afrika, Amerika en Europa, en er zijn plannen voor verdere uitbreiding. De benchmarks maken gebruik van…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

What’s Happening Online 2024 is uit!

Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok is uit. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben brengt het bureau in het onderzoek – op eigen initiatief – het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart. Bedoeld voor iedereen die werkt in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs. Het doel van het What’s Happening Online-rapport…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Minder consumenten maken gezonde en duurzame voedselkeuzes

Het EIT Food Trust Report, gebaseerd op een uitgebreide studie in 18 Europese landen, signaleert een alarmerende trend: steeds minder mensen maken gezonde en duurzame voedselkeuzes. Het vertrouwen in de voedselsector neemt af; minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in het voedsel als het gaat om smaak, veiligheid, gezondheid, authenticiteit en duurzaamheid….

Onderzoek | 21 mei 2024
21 mei 2024

Gemiddelde vrouw spendeert 845 euro aan kleding 


Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels van Multiscope. Vrouwen besteden gemiddeld € 95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld €…

Onderzoek | 02 mei 2024
02 mei 2024

ASN Bank uitblinker positionering financiële sector 


ASN Bank heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed. Grote gevestigde banken scoren het slechtst. Dit blijkt uit het onderzoek Uitblinkers Financiële Sector van Multiscope. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Consumentengedrag – het prijskaartje voorbij

Naast het tastbare prijskaartje laten consumenten hun oordeel ook bepalen door minder tastbare ‘valuta’s’. Dat is de stelling van Hunter Thurman, president van Alpha-Diver, die erover schrijft op Greenbook. Consumenten zijn bereid om drempels te nemen als de beloning maar aanlokkelijk genoeg is. Daarom moeten marketeers niet alleen kijken naar die drempels, maar zich ook…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Europees onderzoek voor WPG Research

Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven

Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…

Ook de laatste bytes ontvangen?