Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...
Actueel | 19 januari 2022
19 januari 2022

De slag om de peilingen

Op deze website Daily Data Bytes staat een bericht over onderzoek naar verhogen van acceptatie van betrouwbare berichtgeving in de media. Strekking: je kunt beter investeren in het verstevigen van informatie met uitleg, verwijzingen en labelling, dan proberen om misinformatie te ontkrachten. Mensen die in discutabele informatie geloven breng je niet zomaar van hun geloof...
Onderzoek | 19 januari 2022
19 januari 2022

Regio-onderzoek: Noord-Holland kiest voor mode, Utrecht voor duurzaamheid

Al eerder schreef DPG Grow over regionale kenmerken in advertenties. Nu verschijnt er een artikel over de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Wat blijkt? Een meerderheid kiest het liefst lokale producten en diensten. Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Kijktijd 2021

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft de cijfers over 2021 gepubliceerd. De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar gemiddeld 27 minuten per dag (in 2020: 24 minuten). De...
Onderzoek | 03 januari 2022
03 januari 2022

Lichte stijging luisteraars podcasts

Markteffect voerde afgelopen december de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Daaruit blijkt dat het aanbod aan podcasts razendsnel blijft stijgen, en dat past natuurlijk bij de stijgende populariteit van het medium. Het onderzoek laat veranderingen zien rond het luister- en kijkgedrag van podcasts. Er is een lichte stijging in aantal luisteraars in...
Onderzoek | 22 december 2021
22 december 2021

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

De verzwaring van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Kunnen merken een rol spelen in het bevorderen van beweging en sportief gedrag? Validators en VU zochten het uit aan de hand van data in...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Betalen met biometrics?

Nederlanders maken in winkels en horecagelegenheden veel gebruik van traditionele betaalmethoden, zoals een pinpas en contant geld. Nieuwe betaalmethoden zijn in opkomst, maar betalen met biometrics lijkt nu nog een brug te ver. Dat blijkt uit het financiële trendonderzoek ‘What’s Happening Finance’ van Ruigrok NetPanel. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar...
Onderzoek | 20 december 2021
20 december 2021

Zeven procent van Nederland heeft goede kennis van bitcoin

Hoewel inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders in bitcoin investeert, blijft het kennisniveau fors achter. Dat blijkt uit de meest recente meting van de Markteffect Bitcoin Monitor. Van de Nederlandse investeerders zegt 70% (heel) slecht of niet geïnformeerd te zijn en slechts 7% geeft aan goede kennis te hebben. En dat terwijl 9 op de...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Maaltijdbezorging in 2021 het populairst in de platformeconomie

Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. De afgelopen jaren nemen online...
Onderzoek | 14 december 2021
14 december 2021

Klantervaring – tips voor 2022

Qualtrics XM Institute deed in september wereldwijd consumentenonderzoek. Gegevens uit 23 landen (waaronder Nederland) leggen de toekomst van customer experience bloot. Wat was de ervaring van klanten en waarop moeten bedrijven zich concentreren? Grootste gemene deler is dat een meerderheid van de klanten vindt dat het beter moet. Consumenten zijn na een positieve klantervaring 3,5...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Trend verantwoord consumeren zet door

Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%. Dat blijkt uit de editie 2021 van het gezamenlijke jaarlijkse multi-client-onderzoek Monitor Merk & Maatschappij van b-open en MarketResponse. In het afgelopen...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Duurzaamheid verlangd van merken

Binnen niet al te lange tijd overweegt drie op de vijf mensen een boycot van merken die niet actief reageren op klimaatverandering. Maar het effect van eigen mediagebruik op koolstofemissie is tot nu toe grotendeels aan de publieke aandacht ontsnapt. Dat blijkt uit wereldwijd mediabedrijf dentsu international en Microsoft Advertising. Belangrijkste uitkomsten: 91% wil dat...

Ook de laatste bytes ontvangen?