Geen stijgende NPS in B2B-branches
Na een kleine opleving is de groei van de NPS in B2B gestagneerd. Hij is nu +17, net als afgelopen jaar. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde. ▼ Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de…
Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel
Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel…
Brand activism op social media: welk platform kun je beter vermijden?
Consumenten verwachten steeds vaker dat commerciële merken zich uitspreken over sociaal-politieke thema’s. Merken passen daarom brand activism toe in advertenties. Maar zijn er verschillen tussen socialmediaplatformen als het gaat om de strategie? Puck Guldemond (foto) schreef er voor SWOCC een bijdrage over. ▼ Onderzoekers van de universiteit van Singapore vermoeden dat de manier waarop gebruikers reageren op…
Schermen in de winkel en ‘goed doen’ leiden tot impulsaankopen
De meeste Nederlanders doen weleens een impulsaankoop. Uit het promotie-onderzoek van Anne Moes (foto onder), onderzoeker consumentengedrag aan de Hogeschool van Amsterdam, blijkt dat interactieve digitale schermen in winkels en advertenties voor maatschappelijke doelen de drang tot impulsaankopen verder aanwakkeren. ▼ De meeste mensen hebben weleens in een opwelling iets gekocht, terwijl ze dit helemaal…
Transparante informatie over online privacy en data delen loont
Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten. ▼ Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
CBS zet AI in bij onderzoeksprogramma methodologie
Op de site van het CBS werd afgelopen uiteengezet hoe AI wordt gebruikt binnen het onderzoeksprogramma methodologie 2025-2030. Vanuit de sector Research & Development werd door Vera Toepoel en Reinoud Stoel een toelichting gegeven. ‘Met AI willen we de personen en bedrijven zo weinig mogelijk belasten bij het verzamelen van data.’ ▼ Een van de…
Slechts 11% van de Nederlandse retail scoort top op alle fronten
De onrust in de Nederlandse winkelstraat houdt aan. Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen. Uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail blijkt dat slechts 11% van de retailers door consumenten op alle fronten goed wordt beoordeeld. ▼ Slechts een klein deel van de retailers wordt…
Consumentenonderzoek – focus op dataprivacy en personalisatie
Technologie en het meten van consumentengedrag gaan hand in hand. In 2025 zien we volgens analisten een verdere verschuiving naar personalisatie, privacy en geautomatiseerde technologische integratie. Door deze ontwikkelingen te benutten, krijgen merken rijkere inzichten in wat consumenten doen, willen en verwachten. ▼ Ook in 2025 wordt het consumentenonderzoek gedomineerd door technologische vooruitgang, een verhoogde focus…
Consumenteninzichten 2025 – van duurzaamheid tot hyperpersonalisatie
Consumentengedrag blijft veranderen in het kielzog van de technologische en economische ontwikkelingen én de maatschappelijke verschuivingen die ons te wachten staan. Colin Wong, Principal Consultant bij Insights Heroes, keek eens serieus in de glazen bol en in de data over 2024 en voorspelt wat we kunnen verwachten in 2025. ▼ 1. Duurzaamheid en bewust consumeren…
Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…
Pieken en dalen in de winkelstraat
Het jaar 2024 stond in het teken van pieken en dalen in de winkelstraatdrukte. De fluctuaties in bezoekersaantallen en de impact van economische onzekerheid maakten het tot een uitdagend jaar voor veel retailers. RMC, onderdeel van Motivaction en gespecialiseerd in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, zet de belangrijkste inzichten op een rij. ▼ De eerste maanden…
Aandacht consument voor duurzaamheid daalt fors
Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. ▼ In alle onderzochte…