Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?
Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…
What’s Happening Online 2025
Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…
Vrije tijd en entertainment in vijf trends
Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…
Op weg naar een nieuwe manier van luisteren
Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…
Booking.com in Top 100 waardevolste merken
Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op
De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar. ▼ In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie…
Webinar on measuring emotions
Emotional responses are playing an increasingly vital role in brand strategy and research. Emotions are not only powerful drivers of consumer behaviour but are also remembered more vividly than neutral experiences. But how can we accurately measure them? ▼ DVJ Insights is pleased to invite you to an exclusive webinar in collaboration with the University…
Booking.com blijft het waardevolste merk van Nederland
De toegenomen koopkracht van de consument heeft eraan bijgedragen dat de totale waarde van de waardevolste merken in Nederland het afgelopen jaar met 19% is gestegen, zo blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die…
Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk
De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…
Verander gedrag met het COM-B model
Waarom is gedrag veranderen zo lastig? Zelfs als mensen gemotiveerd zijn, komen ze vaak niet in beweging. En toch is gedrag bepalend voor het succes van producten, campagnes en interne veranderingen. Daarom organiseert Beautiful Lives op vrijdag 2 mei een gratis masterclass met als titel ‘Verander gedrag met het COM-B model’. ▼ De masterclass is bedoeld…
Geen stijgende NPS in B2B-branches
Na een kleine opleving is de groei van de NPS in B2B gestagneerd. Hij is nu +17, net als afgelopen jaar. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde. ▼ Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de…
Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel
Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel…

