Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…
Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0
Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….
Webinar gedragsverandering
Motivaction organiseert eind februari een webinar over gedragsverandering. Het is bestemd voor degenen die campagnes maken, mensen voorlichten of juist nudgen, en die meedenken over beleid. Het webinar biedt concrete en effectieve methoden om verschillende doelgroepen in beweging te krijgen. In het gratis webinar ontdek je: De belangrijkste sociaalpsychologische en fysieke bepalers van gedrag; Hoe…
PIM Trendrapport 2024 onthult De Clash van het zijn
Op 30 januari 2024 heeft het Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19de PIM Trendrapport gepresenteerd. Het rapport draagt de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen in hedendaags consumentengedrag. In een tijd waarin de wereld wordt beheerst door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en…
Inflatie zorgt voor financieel bewustzijn
Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’. De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76%…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…
Nederlanders geven de één na laagste NPS ter wereld
Hoe klanten de NPS aanvliegen verschilt erg per land, blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey. Dat vormt een uitdaging voor bedrijven die naar Nederland willen uitbreiden, want uit de resultaten blijkt dat Nederlanders, op Japanners na, de laagste NPS’en uitdelen. De NPS meet op een schaal van 1 tot 10 hoe loyaal een klant is aan…
Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg
Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen. Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder…
Advertenties blokkeren zit weer in de lift
Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo. Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op…
Consument verdeeld over Black Friday
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat. Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de…
Wat je moet weten over je kerstcampagne
Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. 1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten Verzorgingsproducten (54%)…
Meer interesse in Black Friday ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid…