Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Booking.com blijft het waardevolste merk van Nederland

De toegenomen koopkracht van de consument heeft eraan bijgedragen dat de totale waarde van de waardevolste merken in Nederland het afgelopen jaar met 19% is gestegen, zo blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die…

Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk

De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…

Actueel | 08 april 2025
08 april 2025

Verander gedrag met het COM-B model

Waarom is gedrag veranderen zo lastig? Zelfs als mensen gemotiveerd zijn, komen ze vaak niet in beweging. En toch is gedrag bepalend voor het succes van producten, campagnes en interne veranderingen. Daarom organiseert Beautiful Lives op vrijdag 2 mei een gratis masterclass met als titel ‘Verander gedrag met het COM-B model’. ▼ De masterclass is bedoeld…

Onderzoek | 01 april 2025
01 april 2025

Geen stijgende NPS in B2B-branches

Na een kleine opleving is de groei van de NPS in B2B gestagneerd. Hij is nu +17, net als afgelopen jaar. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde. ▼ Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de…

Onderzoek | 27 maart 2025
27 maart 2025

Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel

Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Brand activism op social media: welk platform kun je beter vermijden? 

Consumenten verwachten steeds vaker dat commerciële merken zich uitspreken over sociaal-politieke thema’s. Merken passen daarom brand activism toe in advertenties. Maar zijn er verschillen tussen socialmediaplatformen als het gaat om de strategie? Puck Guldemond (foto) schreef er voor SWOCC een bijdrage over.   ▼ Onderzoekers van de universiteit van Singapore vermoeden dat de manier waarop gebruikers reageren op…

Actueel | 06 maart 2025
06 maart 2025

Schermen in de winkel en ‘goed doen’ leiden tot impulsaankopen

De meeste Nederlanders doen weleens een impulsaankoop. Uit het promotie-onderzoek van Anne Moes (foto onder), onderzoeker consumentengedrag aan de Hogeschool van Amsterdam, blijkt dat interactieve digitale schermen in winkels en advertenties voor maatschappelijke doelen de drang tot impulsaankopen verder aanwakkeren. ▼ De meeste mensen hebben weleens in een opwelling iets gekocht, terwijl ze dit helemaal…

Actueel | 20 februari 2025
20 februari 2025

Transparante informatie over online privacy en data delen loont

Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten. ▼ Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten…

Actueel | 11 februari 2025
11 februari 2025

CBS zet AI in bij onderzoeksprogramma methodologie

Op de site van het CBS werd afgelopen uiteengezet hoe AI wordt gebruikt binnen het onderzoeksprogramma methodologie 2025-2030. Vanuit de sector Research & Development werd door Vera Toepoel en Reinoud Stoel een toelichting gegeven. ‘Met AI willen we de personen en bedrijven zo weinig mogelijk belasten bij het verzamelen van data.’ ▼ Een van de…

Onderzoek | 30 januari 2025
30 januari 2025

Slechts 11% van de Nederlandse retail scoort top op alle fronten

De onrust in de Nederlandse winkelstraat houdt aan. Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen. Uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail blijkt dat slechts 11% van de retailers door consumenten op alle fronten goed wordt beoordeeld. ▼ Slechts een klein deel van de retailers wordt…

Actueel | 30 januari 2025
30 januari 2025

Consumentenonderzoek – focus op dataprivacy en personalisatie

Technologie en het meten van consumentengedrag gaan hand in hand. In 2025 zien we volgens analisten een verdere verschuiving naar personalisatie, privacy en geautomatiseerde technologische integratie. Door deze ontwikkelingen te benutten, krijgen merken rijkere inzichten in wat consumenten doen, willen en  verwachten.  ▼ Ook in 2025 wordt het consumentenonderzoek gedomineerd door technologische vooruitgang, een verhoogde focus…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Consumenteninzichten 2025 – van duurzaamheid tot hyperpersonalisatie

Consumentengedrag blijft veranderen in het kielzog van de technologische en economische ontwikkelingen én de maatschappelijke verschuivingen die ons te wachten staan. Colin Wong, Principal Consultant bij Insights Heroes, keek eens serieus in de glazen bol en in de data over 2024 en voorspelt wat we kunnen verwachten in 2025. ▼ 1. Duurzaamheid en bewust consumeren…

Ook de laatste bytes ontvangen?