Kantar introduceert ConceptEvaluate AI
Kantar heeft ConceptEvaluate AI afgelopen maand geïntroduceerd, een door AI aangedreven geautomatiseerde dienst voor de evaluatie van producten en diensten in een vroeg stadium van ontwikkeling. ▼ ConceptEvaluate AI is getraind met een eigen dataset van bijna 40.000 innovatietesten en meer dan zes miljoen productevaluaties door consumenten. Modelvalidatie door AI is een andere onderscheidende factor….
Inclusie en diversiteit beïnvloeden aankoopbeslissingen
Volgens een wereldwijd onderzoek van Kantar is voor 62% van de Nederlandse consumenten de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie van invloed op hun aankoopbeslissingen. Wereldwijd geldt dat voor 75% van de consumenten. Inclusieve marketing is daarmee een belangrijke kans voor merkgroei. ▼ Kantars Brand Inclusion Index 2024, een onderzoek…
Vanaf 1 augustus overgangsfase naar AI-verordening
AI maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar het beheersen van risico’s van AI-systemen gaat in een ander tempo. Waakzaamheid van burgers, bestuurders en volksvertegenwoordigers is daarom geboden. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland. En… de AP kondigt ook de overgangsfase aan naar een AI-verordening! ▼ In Nederland…
Belangstelling voor duurzaamheid onder Nederlandse consumenten neemt af
De aandacht van Nederlandse consumenten voor duurzaamheid staat onder druk. De maatschappelijke impact en duurzaamheid van bedrijven hebben steeds minder invloed op de keuzes van Nederlandse consumenten voor hun producten of diensten. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting van de Monitor Merk en Maatschappij (MMM) 2024 van MarketResponse en b-open. ▼ Waar er in 2023 nog…
Haystack lanceert home-using testing platform
Haystack Consulting lanceert Try&Tell, een volledig digitaal en flexibel in home-use testing platform. Het software-platform stelt bedrijven in staat nieuwe producten op een gemakkelijke, snelle en betaalbare manier te testen in verschillende Europese landen. ▼ Met het platform kunnen consumenten producten gebruiken in hun natuurlijke, dagelijkse omgeving, wat waardevolle inzichten biedt in hoe het product in het echte leven zal presteren. Try&Tell combineert de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Lezen populair, papier betrouwbaarder
Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen. Dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van…
Multitaskende consument ondergraaft effect advertenties
Volgens een rapport van Bain & Company zou je in de effectmeting van commercials moeten meenemen dat consumenten steeds vaker multitasken tijdens het kijken en luisteren naar media. Je zou beter betrokkenheid kunnen meten dan bereik. Adverteerders moeten iets verzinnen voor de ‘radicale ontwrichting’ van hun effectmeting, omdat de consument door het gegoochel met apparaten…
60% zakelijke markt nog niet bezig met maatschappelijke impact
Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven, mede door de toenemende druk vanuit Europese regelgeving. Desondanks houdt maar liefst 60% van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van DPG Media. De wetgeving op het gebied van Environmental, Social &…
83% Europese consumenten wil AI-aanbevelingen bij winkelen
Tweederde van de Europese consumenten (66%) ziet het belang in van gepersonaliseerde aanbevelingen. 30% vindt zelfs dat persoonlijke aanbevelingen hun digitale ervaring aanzienlijk bevorderen, aldus het Digital Trends Report van Adobe. Hoewel consumenten meer personalisatie met behulp AI willen, blijven privacy en databeheer belangrijke onderwerp: 91% vindt dat bedrijven verantwoord met hun gegevens moeten omgaan….
‘Help, mijn telefoon luistert me af’
Je praat met iemand over bijvoorbeeld een nieuwe bank in de tuin en een uurtje later zie je op sociale media plotseling reclame verschijnen voor tuinmeubilair. Dan ben je niet de enige die denkt: mijn smartphone luistert mee. Claire Segijn schreef er voor SWOCC een blog over. Hoewel platformen zoals Meta ontkennen dat ze gesprekken via…
Ipsos lanceert UX Score Benchmarks
Ipsos heeft een vergelijkingstool gelanceerd onder de naam UX Score Benchmarks. Daarmee kunnen klanten snel de kwaliteit van gebruikerservaringen van hun mobiele app en website vergelijken met die van concurrenten. De tool is beschikbaar in 24 markten in Azië, Afrika, Amerika en Europa, en er zijn plannen voor verdere uitbreiding. De benchmarks maken gebruik van…
What’s Happening Online 2024 is uit!
Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok is uit. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben brengt het bureau in het onderzoek – op eigen initiatief – het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart. Bedoeld voor iedereen die werkt in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs. Het doel van het What’s Happening Online-rapport…