Webinar over do’s & don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren
Op 30 november organiseert Neurensics een webinar over de do’s en don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren. Sprekers zijn Walter Limpens (CEO Neurensics) en Tijs Timmerman (professor Marketing & Customer Experience Hogeschool Utrecht). In een toelichting zegt Neurensics dat we ons gedrag moeten veranderen voor een positieve toekomst. Veel mensen proberen hun beste beentje voor…
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste
Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…
Nieuw licht op de context voor impact campagnes
Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…
Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media
In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…
Zorgen over greenwashing
Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Eco-bewuste consumenten weer licht in opkomst
Kantar publiceerde vorige week het vijfde jaarlijkse Who Cares? Who Does?-onderzoek, de grootste, wereldwijde duurzaamheidsenquête, waarbij meer dan 112.000 shoppers betrokken zijn. In 2023 bedraagt het percentage duurzame shoppers 22%. Dat is hoger dan het percentage in 2018 (18%) gelijk aan dat van 2022. Een licht en stabiel herstel dus. Deze consumenten besteden elk jaar…
Amazon wereldwijd favoriete advertentieplatform – Nederland kiest voor bol.com
Volgens Kantars Media Reactions 2023 beschouwen de meeste consumenten wereldwijd advertenties op Amazon als relevant en nuttig. In Nederland is Amazon minder gewaardeerd dan bol.com. Bol.com is daarnaast het favoriete digitale mediamerk van Nederland op de Ad Equity ranking. Onder de marketeers wereldwijd is YouTube naar de top van de ranglijst gesprongen, met een verbetering…
Shopper Brain Conference Europe
Op 25 en 26 oktober a.s. wordt in Dublin de Shopper Brain Conference Europe gehouden. Het is dé plek om alles te weten te komen over wat het brein doet op de winkelvloer. Hoe verkoop je je producten, hoe kun je de wensen van consumenten nog beter begrijpen en hoe communiceer je nog effectiever met…
Veldwerk OV-Klantenbarometer 2024-2028 naar I&O Research
CROW-KpVV heeft de uitvoering van het klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer, de OV-Klantenbarometer, voor de komende vijf jaar gegund aan I&O Research. Het onderzoeksbureau kwam als beste uit de aanbestedingsprocedure. De OV-Klantenbarometer wordt steeds voor vijf jaar gegund na een Europese aanbesteding, met de optie op verlenging met een of twee jaar. De afgelopen…
TV-reclame maakt pas op de plaats in eerste helft 2023
De TV-reclamemarkt maakte in de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en kwam uit op € 441 miljoen, een daling van 4,3%. De spotbestedingen daalden ook en komen uit op € 389 miljoen, de non-spotbestedingen stegen met 10%. De kijktijd daalde met 6% en komt uit op 175 minuten per dag….
Nieuwe NMO Kijkonderzoek begint 28 augustus
Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van Kantar Media. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel, is de techniek van de meting fijnmaziger en is het mogelijk om nieuwe vormen van reclame zoals addressable advertising in kaart te brengen….
Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie
In het najaar van 2022 was er bezorgdheid over een dreigende recessie. De energieprijzen, het risico op gastekorten en de hoge inflatie zouden de economische groei kunnen afzwakken. In februari 2023 bleek dat een recessie was afgewend en dat Nederlandse economie vorig jaar nog met 4,5% groeide. Toch blijft de inflatie een punt van zorg….