Reclame gedijt goed in huiselijke sferen
Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…
Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren
Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…
Meer mensen beschermden online data in 2023
In 2023 zei 89% van de bevolking van 12 jaar of ouder maatregelen te treffen om hun persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In 2021 was dat 82%. Vooral het beperken van toegang tot profielgegevens en berichten op social media is toegenomen. Nederland loopt voorop in Europa in het beschermen van persoonlijke informatie op internet….
Het leven is duur, maar er zijn handige trucjes om te besparen
Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas. We halen graag het onderste uit de kan en…
Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0
Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….
Webinar gedragsverandering
Motivaction organiseert eind februari een webinar over gedragsverandering. Het is bestemd voor degenen die campagnes maken, mensen voorlichten of juist nudgen, en die meedenken over beleid. Het webinar biedt concrete en effectieve methoden om verschillende doelgroepen in beweging te krijgen. In het gratis webinar ontdek je: De belangrijkste sociaalpsychologische en fysieke bepalers van gedrag; Hoe…
PIM Trendrapport 2024 onthult De Clash van het zijn
Op 30 januari 2024 heeft het Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19de PIM Trendrapport gepresenteerd. Het rapport draagt de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen in hedendaags consumentengedrag. In een tijd waarin de wereld wordt beheerst door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en…
Inflatie zorgt voor financieel bewustzijn
Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’. De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76%…
‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…
Nederlanders geven de één na laagste NPS ter wereld
Hoe klanten de NPS aanvliegen verschilt erg per land, blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey. Dat vormt een uitdaging voor bedrijven die naar Nederland willen uitbreiden, want uit de resultaten blijkt dat Nederlanders, op Japanners na, de laagste NPS’en uitdelen. De NPS meet op een schaal van 1 tot 10 hoe loyaal een klant is aan…
Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg
Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen. Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder…