Advertenties blokkeren zit weer in de lift
Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo. Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op…
Consument verdeeld over Black Friday
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat. Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de…
Wat je moet weten over je kerstcampagne
Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. 1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten Verzorgingsproducten (54%)…
Meer interesse in Black Friday ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid…
Kantar introduceert nieuwe tools voor meten van aandacht
Kantar heeft nieuwe tools gelanceerd voor het meten van aandacht voor advertenties. De tool maakt gebruik van facial coding en het monitoren van passief of actief mensen naar advertenties kijken. De nieuwe methoden vormen een uitbreiding van Kantar’s portfolio op dit gebied. Daarmee krijgen adverteerders de mogelijkheid om te ontdekken hoe het zit met de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Webinar over do’s & don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren
Op 30 november organiseert Neurensics een webinar over de do’s en don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren. Sprekers zijn Walter Limpens (CEO Neurensics) en Tijs Timmerman (professor Marketing & Customer Experience Hogeschool Utrecht). In een toelichting zegt Neurensics dat we ons gedrag moeten veranderen voor een positieve toekomst. Veel mensen proberen hun beste beentje voor…
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste
Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…
Nieuw licht op de context voor impact campagnes
Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…
Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media
In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…
Zorgen over greenwashing
Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…
Eco-bewuste consumenten weer licht in opkomst
Kantar publiceerde vorige week het vijfde jaarlijkse Who Cares? Who Does?-onderzoek, de grootste, wereldwijde duurzaamheidsenquête, waarbij meer dan 112.000 shoppers betrokken zijn. In 2023 bedraagt het percentage duurzame shoppers 22%. Dat is hoger dan het percentage in 2018 (18%) gelijk aan dat van 2022. Een licht en stabiel herstel dus. Deze consumenten besteden elk jaar…
Amazon wereldwijd favoriete advertentieplatform – Nederland kiest voor bol.com
Volgens Kantars Media Reactions 2023 beschouwen de meeste consumenten wereldwijd advertenties op Amazon als relevant en nuttig. In Nederland is Amazon minder gewaardeerd dan bol.com. Bol.com is daarnaast het favoriete digitale mediamerk van Nederland op de Ad Equity ranking. Onder de marketeers wereldwijd is YouTube naar de top van de ranglijst gesprongen, met een verbetering…