Onderzoek | 06 juni 2024
06 juni 2024

‘Help, mijn telefoon luistert me af’

Je praat met iemand over bijvoorbeeld een nieuwe bank in de tuin en een uurtje later zie je op sociale media plotseling reclame verschijnen voor tuinmeubilair. Dan ben je niet de enige die denkt: mijn smartphone luistert mee. Claire Segijn schreef er voor SWOCC een blog over. Hoewel platformen zoals Meta ontkennen dat ze gesprekken via…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Ipsos lanceert UX Score Benchmarks

Ipsos heeft een vergelijkingstool gelanceerd onder de naam UX Score Benchmarks. Daarmee kunnen klanten snel de kwaliteit van gebruikerservaringen van hun mobiele app en website  vergelijken met die van concurrenten. De tool is beschikbaar in 24 markten in Azië, Afrika, Amerika en Europa, en er zijn plannen voor verdere uitbreiding. De benchmarks maken gebruik van…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

What’s Happening Online 2024 is uit!

Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok is uit. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben brengt het bureau in het onderzoek – op eigen initiatief – het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart. Bedoeld voor iedereen die werkt in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs. Het doel van het What’s Happening Online-rapport…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Minder consumenten maken gezonde en duurzame voedselkeuzes

Het EIT Food Trust Report, gebaseerd op een uitgebreide studie in 18 Europese landen, signaleert een alarmerende trend: steeds minder mensen maken gezonde en duurzame voedselkeuzes. Het vertrouwen in de voedselsector neemt af; minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in het voedsel als het gaat om smaak, veiligheid, gezondheid, authenticiteit en duurzaamheid….

Onderzoek | 21 mei 2024
21 mei 2024

Gemiddelde vrouw spendeert 845 euro aan kleding 


Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels van Multiscope. Vrouwen besteden gemiddeld € 95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld €…

Onderzoek | 02 mei 2024
02 mei 2024

ASN Bank uitblinker positionering financiële sector 


ASN Bank heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed. Grote gevestigde banken scoren het slechtst. Dit blijkt uit het onderzoek Uitblinkers Financiële Sector van Multiscope. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Consumentengedrag – het prijskaartje voorbij

Naast het tastbare prijskaartje laten consumenten hun oordeel ook bepalen door minder tastbare ‘valuta’s’. Dat is de stelling van Hunter Thurman, president van Alpha-Diver, die erover schrijft op Greenbook. Consumenten zijn bereid om drempels te nemen als de beloning maar aanlokkelijk genoeg is. Daarom moeten marketeers niet alleen kijken naar die drempels, maar zich ook…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Europees onderzoek voor WPG Research

Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven

Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…

Actueel | 16 april 2024
16 april 2024

CZ en Miles maken UX onderzoek makkelijk

CZ stopt veel energie in het optimaliseren van de online klantreis. Voor een zorgverzekeraar is dat een essentieel deel van de klantbediening en werving. CZ vroeg Miles Research mee te denken over een onderzoeksmethode om een nieuw concept te testen, inclusief een demo van de beoogde nieuwe klantreis. Het is gebruikelijk zo’n onderzoek kwalitatief uit…

Onderzoek | 26 maart 2024
26 maart 2024

Vier op de tien Nederlanders kopen zoveel mogelijk online

Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54% winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40% zegt zoveel mogelijk aankopen online te doen. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Dat blijkt uit…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

NMO publiceert Mediatrends 2023

Onlangs publiceerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. NMO Mediatrends vormt ook de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Voor deze derde…

Ook de laatste bytes ontvangen?