Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag

Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Veerkracht Nederlandse beroepsbevolking niet slecht, maar kan beter

De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Werknemers in de bouw en het onderwijs zijn het meest veerkrachtig. Dat blijkt uit onderzoek van Team Heartbeats...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Feyenoord én PSV populairder dan Ajax

Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

40% Nederland monitort gezondheid

Ruim 40% van Nederland gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Dit komt neer op bijna zes miljoen Nederlanders. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Apparaten van Apple, Garmin, Medisana, Omron en Samsung zijn het populairst om gezondheid te monitoren. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. Ruim 40%...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Human8 over vier trends in de voedings- en drankensector

In een tijd waarin mensen nadenken over wat belangrijk is, is het nog belangrijker te onderzoeken hoe mensen en gemeenschappen meer betekenis aan hun leven willen geven, en hoe merken daarin een rol kunnen spelen. In het What Matters 2023-rapport van Human8 worden 12 verschuivingen in menselijke behoeften gesignaleerd die helpen begrijpen wat ons te...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Populair, maar alleen onder voorwaarden

Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Actueel | 09 mei 2023
09 mei 2023

Negen op de tien werkgevers heeft personeelstekort

Werkgevers trekken alle registers open om nieuw personeel aan te trekken en zittend personeel te behouden. Ze zetten vooral financiële middelen in. Daarvan is de aanbrengpremie de meest gebruikte. Werkgevers maken zich grote zorgen over de gevolgen van de onderlinge concurrentie om personeel. Dat blijkt uit het onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van...
Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten

Steeds vaker komt de consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelen velen zich niet altijd goed begrepen of behandeld. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch en Y.digital in samenwerking met o.a. de...
Actueel | 20 april 2023
20 april 2023

Zoekmarketing klaar voor een nieuw tijdperk

Zoekmarketing staat aan de vooravond van een grote transformatie. Groter dan toen Google meer dan 20 jaar geleden voor het eerst zijn advertentieveiling introduceerde, en ook groter dan recente introductie van algoritmen om zoeken meer te personaliseren. Dat stelt het rapport Global Advertising Trends: Search 3.0. Er lonkt nu een derde tijdperk, met daarin een...
Onderzoek | 18 april 2023
18 april 2023

Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan

Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in...
Onderzoek | 18 april 2023
18 april 2023

Chatbot ChatGPT bereikt bijna 1,5 miljoen personen in Nederland

De online chatbot ChatGPT heeft in de eerste maanden na introductie al anderhalf miljoen personen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK GXL DAM onder 1.418.000 personen van 13 jaar en ouder, in de periode december 2022 t/m maart 2023. Onder jongeren ligt het gebruik van de online chatrobot hoger dan onder ouderen: 19% van...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Zorgmedewerkers komen niet aan voldoende slaap toe

Miles Research voert samen met PGGM&CO continue onderzoek uit onder medewerkers in de zorg. Zo krijgen wekelijks duizenden medewerkers in de zorg- en welzijnssector de vraag hoe het gaat met hun fitheid. Zorgorganisaties kunnen deze resultaten vervolgens vergelijken met de fitheid van hun eigen medewerkers. In de laatste meting is te zien dat vooral de...

Ook de laatste bytes ontvangen?