‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…
Nederlanders geven de één na laagste NPS ter wereld
Hoe klanten de NPS aanvliegen verschilt erg per land, blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey. Dat vormt een uitdaging voor bedrijven die naar Nederland willen uitbreiden, want uit de resultaten blijkt dat Nederlanders, op Japanners na, de laagste NPS’en uitdelen. De NPS meet op een schaal van 1 tot 10 hoe loyaal een klant is aan…
Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg
Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen. Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder…
Advertenties blokkeren zit weer in de lift
Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo. Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op…
Consument verdeeld over Black Friday
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat. Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Wat je moet weten over je kerstcampagne
Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. 1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten Verzorgingsproducten (54%)…
Meer interesse in Black Friday ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid…
Kantar introduceert nieuwe tools voor meten van aandacht
Kantar heeft nieuwe tools gelanceerd voor het meten van aandacht voor advertenties. De tool maakt gebruik van facial coding en het monitoren van passief of actief mensen naar advertenties kijken. De nieuwe methoden vormen een uitbreiding van Kantar’s portfolio op dit gebied. Daarmee krijgen adverteerders de mogelijkheid om te ontdekken hoe het zit met de…
Webinar over do’s & don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren
Op 30 november organiseert Neurensics een webinar over de do’s en don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren. Sprekers zijn Walter Limpens (CEO Neurensics) en Tijs Timmerman (professor Marketing & Customer Experience Hogeschool Utrecht). In een toelichting zegt Neurensics dat we ons gedrag moeten veranderen voor een positieve toekomst. Veel mensen proberen hun beste beentje voor…
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste
Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…
Nieuw licht op de context voor impact campagnes
Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…
Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media
In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…