Actueel | 08 juni 2023
Weg met het narcistische merkonderzoek
Waarom meten we nog steeds merkloyaliteit, vraagt Devora Rogers (Chief Strategy Officer bij Alter Agents) zich op Greenbook af? Haar stelling: merkloyaliteit is niet iets dat van nature bij consumenten leeft; kopers denken zelden of helemaal niet eerst aan het merk. Marktonderzoek en marketing zijn wel al lang gecentreerd rond merkbekendheid en NPS. En zo...
Actueel | 06 juni 2023
Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaien
De marketeer is bij uitstek de persoon die de duurzame transitie van bedrijven kan aanjagen en vormgeven, concluderen wetenschapper Tijs Timmerman en circulair deskundige Klaske Kruk. Tijdens het evenement ‘Duurzame Marketing’ van Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 23 mei, lieten ze marketeers zien hoe ze dat kunnen aanpakken. Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer...
Onderzoek | 01 juni 2023
Consument wil best verduurzamen, maar weet niet precies hoe
De laatste jaren is er veel te doen over het verduurzamen van woningen. Weten consumenten wat de opties zijn om te verduurzamen en wat de voor- en nadelen van verschillende systemen zijn? Uit onderzoek van Jaga Climate Designers blijkt dat er veel onwetendheid is. Zo weet 64% van de ondervraagden niet wat de termen warmteopwekker...
Onderzoek | 01 juni 2023
Merken moeten vreugde schenken in donkere tijden
Merken die menselijke emoties inspireren zijn de toekomst, zegt een nieuw rapport van Wunderman Thompson. Emotionele KPI’s zoals een sneller kloppend hart, kippenvel, tintelingen, vlinders en wat niet al, zullen steeds belangrijker worden naarmate mensen meer op zoek zijn naar merken die hun wat vreugde in het leven schenken. Oorlog, klimaatverandering, economische onzekerheid… ze dragen...
Onderzoek | 25 mei 2023
Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag
Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 23 mei 2023
Veerkracht Nederlandse beroepsbevolking niet slecht, maar kan beter
De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Werknemers in de bouw en het onderwijs zijn het meest veerkrachtig. Dat blijkt uit onderzoek van Team Heartbeats...
Onderzoek | 23 mei 2023
Feyenoord én PSV populairder dan Ajax
Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Onderzoek | 16 mei 2023
40% Nederland monitort gezondheid
Ruim 40% van Nederland gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Dit komt neer op bijna zes miljoen Nederlanders. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Apparaten van Apple, Garmin, Medisana, Omron en Samsung zijn het populairst om gezondheid te monitoren. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. Ruim 40%...
Actueel | 11 mei 2023
Human8 over vier trends in de voedings- en drankensector
In een tijd waarin mensen nadenken over wat belangrijk is, is het nog belangrijker te onderzoeken hoe mensen en gemeenschappen meer betekenis aan hun leven willen geven, en hoe merken daarin een rol kunnen spelen. In het What Matters 2023-rapport van Human8 worden 12 verschuivingen in menselijke behoeften gesignaleerd die helpen begrijpen wat ons te...
Actueel | 11 mei 2023
Populair, maar alleen onder voorwaarden
Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Actueel | 09 mei 2023
Negen op de tien werkgevers heeft personeelstekort
Werkgevers trekken alle registers open om nieuw personeel aan te trekken en zittend personeel te behouden. Ze zetten vooral financiële middelen in. Daarvan is de aanbrengpremie de meest gebruikte. Werkgevers maken zich grote zorgen over de gevolgen van de onderlinge concurrentie om personeel. Dat blijkt uit het onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van...
Onderzoek | 20 april 2023
Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten
Steeds vaker komt de consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelen velen zich niet altijd goed begrepen of behandeld. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch en Y.digital in samenwerking met o.a. de...