Onderzoek | 28 maart 2023
28 maart 2023

Nederlandse consument geeft online €33,3 miljard uit in 2022

Nederlanders hebben in 2022 voor € 33,3 miljard online uitgegeven, een groei van 9% t.o.v. 2021. Deze stijging in bestedingen is opvallend, aangezien het aantal aankopen juist gedaald is met 5% naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel...
Onderzoek | 28 maart 2023
28 maart 2023

Werkgevers vinden soft skills personeel steeds belangrijker

Bijna de helft van de werkgevers denkt dat het steeds belangrijker wordt dat personeel behalve over vakkennis beschikt over zogeheten soft skills, zoals probleemoplossend vermogen en digitale en communicatieve vaardigheden. Dat meldt uitkeringsinstantie UWV op basis van onderzoek onder meer dan 4500 werkgevers. Sommige werkgevers werven actief op deze vaardigheden of zetten scholing in om...
Actueel | 23 maart 2023
23 maart 2023

De bank in je achterzak -trends in de financiële sector

We bevinden ons op een uniek moment, gevangen tussen de oude (pre-covid) en de nieuwe wereld, met een ongekende onzekerheid en een technologie die ons (te) snel voorwaarts duwt. In What Matters 2023 van Human8 worden 12 trends gesignaleerd die merken houvast bieden bij het ontwikkelen van een relevante en betekenisvolle toekomst. In deze blog...
Actueel, Archief | 09 maart 2023
09 maart 2023

Rabobank verwacht dit jaar 5% inflatie

De inflatie in Nederland blijft voorlopig hardnekkig hoog, zeggen economen van de Rabobank in een nieuw rapport over de Nederlandse economie. Ze wijzen erop dat de energieprijzen voor consumenten volgend jaar waarschijnlijk hoger zullen liggen dan het huidige energieprijsplafond van de overheid. Ook zal de economische groei volgens hen volgend jaar flink inzakken. Door het...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Het cliché blijft: vrouw doet meer in huishouden dan man

De traditionele rolverdeling blijft bestaan: vrouwen doen meer in het huishouden dan mannen. Mannen hebben daarentegen wel het idee dat ze evenveel doen als hun partner. Ondanks deze disbalans, zijn zowel mannen als vrouwen tevreden over de verdeling. Dat blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 09 maart 2023
09 maart 2023

Trends in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten

Merken in de sector van huishoudelijke en verzorgingsapparaten krijgen, zoals alle merken, ook regelmatig de vraag wat zij ondernemen om de uitdagingen in onze wereld van een goed antwoord te voorzien. In ‘What Matters to People in 2023’ van InSites Consulting worden 12 trends belicht die merken houvast bieden bij het creëren van een relevant...
Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Vier keer meer impact voor digitale advertenties die sterke emoties oproepen

Uit onderzoek van Kantar en Emotion AI-bedrijf Affectiva, blijkt dat digitale advertenties die sterke emoties bij consumenten oproepen, vier keer meer impact hebben. Met behulp van gezichtscodering bracht het onderzoek de emotionele reacties van consumenten in kaart op digitale advertenties in de advertentietestdatabase van Kantar, om zo te zien hoe je met creatieve middelen meer...
Actueel | 07 maart 2023
07 maart 2023

Beter milieu? Halveer de reclame-emissie!

Misschien niet zo bekend, maar de CO2-footprint van mensen wordt met 32% verhoogd als direct gevolg van reclame. In een wereld waarin het klimaat om actie vraagt, is het duidelijk dat ook de marketingindustrie een belangrijke verantwoordelijkheid heeft. En die industrie kan een positieve rol spelen, met expertise en creativiteit om menselijk gedrag te veranderen....
Onderzoek | 07 maart 2023
07 maart 2023

Meerderheid wil geen aanpassing boeken uit het verleden

Er is veel discussie over. Mag en kan dat zomaar, dat aanpassen van de boeken van Roald Dahl? Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda en De Grote Vriendelijke Reus hertaald met het oog op ‘gevaren’ en veranderende tijden? PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander hiervan vindt. Die vindt het maar niks. Uit het online marktonderzoek...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Deelvervoer moet zijn beste tijd nog krijgen

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het aantal gebruikers van deelvervoermiddelen is verdubbeld in een jaar tijd. Deze cijfers sluiten aan bij die van aanbieders van deelvervoermiddelen zelf, zo blijkt uit een onlangs verschenen artikel in NRC. Hoewel deze groei indrukwekkend is, blijft deelvervoer een relatief kleine speler in het totale aanbod. Uit het onderzoek...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Stikstof is splijtzwam bij komende PS-verkiezingen

Stikstof ontwikkelt zich tot een splijtzwam bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar stikstof betekent voor veel kiezers iets anders. Er is in het land grote verdeeldheid over de vraag of het kabinet strengere of minder strenge maatregelen moet nemen, maar wat de huidige kabinetsplannen precies zijn, daar bestaat veel verwarring (of wantrouwen)...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Global Trends 2023 – weinig vertrouwen in overheid en bedrijven

Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig...

Ook de laatste bytes ontvangen?