Minder consumenten maken gezonde en duurzame voedselkeuzes

Door Jan Roekens | 23-05-2024

Het EIT Food Trust Report, gebaseerd op een uitgebreide studie in 18 Europese landen, signaleert een alarmerende trend: steeds minder mensen maken gezonde en duurzame voedselkeuzes. Het vertrouwen in de voedselsector neemt af; minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in het voedsel als het gaat om smaak, veiligheid, gezondheid, authenticiteit en duurzaamheid.

Hoewel meer dan de helft van consumenten vertrouwen heeft in de veiligheid van voedsel (53%), is men minder zeker over de duurzaamheid en gezondheid. Slechts 36% gelooft dat voedsel duurzaam is en minder dan de helft (44%) denkt dat het gezond is. Deze scepsis lijkt een invloed te hebben op voedselkeuzes. Minder mensen zijn gemotiveerd om een duurzame levensstijl te leiden. In 2020 streefde 78% van de consumenten naar een duurzame levensstijl, nu is dat gedaald naar 71%.

Sleutel ligt bij jongeren

Het onderzoek toont ook aan dat scepsis zich uitstrekt tot voedselinnovatie. Slechts 34% van de consumenten staat open voor nieuwe voedselproducten. Jongere consumenten zijn meer ontvankelijk, 44% van de 18-34-jarigen staat open voor nieuwe voedselproducten, in vergelijking met 24% van de 55-plussers. De jongere generatie is dus meer bereid is om nieuwe producten te omarmen. Hiervan kan gebruik worden gemaakt om veranderingen te bewerkstellingen, gericht op gezondere en duurzamere diëten.

Afname van vertrouwen

Het rapport benadrukt ook een daling van het vertrouwen in verschillende partijen in de voedselsector, waaronder boeren, fabrikanten, autoriteiten, restaurants en retailers.

  • Boeren: Boeren blijven de spelers die het meeste vertrouwen genieten, met 65% van de consumenten die vertrouwen in hen hebben. Tweederde van de Europese consumenten (67%) gelooft dat boeren bekwaam zijn, een lichte daling van 69% in het voorgaande jaar. Boeren scoorden ook het hoogst in openheid (54%) en in het tonen van zorg voor consumenten (53%).
  • Retailers: Het vertrouwen in retailers is gedaald; 50% heeft vertrouwen in de supermarkten, ten opzichte van 52% in 2022.
  • Restaurants en cateraars: Het percentage consumenten met vertrouwen in restaurants en catering ligt op 48% . Meer dan de helft (54%) denkt dat ze goed werk leveren, maar minder mensen geloven dat ze om het publiek geven (44%) of open zijn over voedselbereiding en verkoop (39%).
  • Voedselfabrikanten: Het vertrouwen in voedselfabrikanten is laag, met slechts 46% van de consumenten die hen vertrouwen, tegen 48% in 2021. Een aanzienlijk deel van de consumenten wantrouwt voedselfabrikanten actief (27%). Slechts 38% gelooft dat voedselfabrikanten geven om de zorgen van mensen, en slechts 37% vindt dat ze open zijn over voedselbereiding.
  • Autoriteiten: Het vertrouwen in autoriteiten is eveneens laag; slechts 45% van de consumenten vertrouwt ze, tegen 48% in 2021. Een aanzienlijk deel van de consumenten wantrouwt autoriteiten actief (32%). Slechts iets meer dan een derde vertrouwt erop dat autoriteiten geven om de mening van het publiek over voedsel (38%) of transparant zijn over voedselregulering (37%).

Over het onderzoek

Het rapport is ontwikkeld door de EIT Food Consumer Observatory, een samenwerkingspact dat streeft naar een gezonder, duurzamer en veerkrachtiger voedselsysteem door middel van inzicht in consumentengedrag en voedseltrends. U kunt het gratis rapport hier downloaden (in het Engels).

De jaarlijkse studie wordt uitgevoerd door een consortium van pan-Europese partners, waaronder Aarhus University en Future of Food Institute. Het veldwerk voor de studie van dit jaar werd in augustus en september 2023 uitgevoerd door Ipsos.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?