Actueel | 27 juli 2023
27 juli 2023

Kijkcijfers niet meer de volgende dag, maar na een week

Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De eerste publicatie zal een week later verschijnen. NMO laat daarmee de publicaties aansluiten bij de veranderende manier van televisiekijken die in toenemende mate uitgesteld is en verspreid is over meer devices, schermen en platformen. De vernieuwde techniek van het kijkonderzoek…

Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Online reviews beïnvloeden houding tegenover aankoop

Mensen zijn geneigd om een aankoop anders te beoordelen als ze naderhand klantenbeoordelingen zien over het product dat ze hebben aangeschaft. Positieve beoordelingen hebben een 'significante invloed' op de algehele tevredenheid achteraf, terwijl negatieve beoordelingen niet hetzelfde effect hadden. Dat blijkt uit onderzoek, weergegeven in het Journal of Academic Research. Online klantbeoordelingen worden steeds belangrijker...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Hoe meet je emoties die consumentengedrag beïnvloeden?

De emoties - of het gevoel - dat marketing of branding (onbewust) opwekt, is bepalend voor consumentengedrag. De drijvende kracht achter onze beslissingen zijn onze emoties en niet onze ratio. Dat alles is het onderwerp van een gratis webinar van Neurensics op 3 augustus a.s. Het is belangrijk om te meten welke emoties een merk...
Onderzoek | 06 juli 2023
06 juli 2023

Shoppen steeds vaker online – maar niet in metaverse

Consumenten denken in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te doen in 2028, 5% meer dan in 2022. Daarnaast zullen consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Consumenten...
Best practices | 22 juni 2023
22 juni 2023

Meer waardecreatie Consumentenbond?

De Consumentenbond werkt aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten. Ze zijn de vertrouwde stem van en voor consumenten, en een voorbeeld van een bedrijf dat verschil wil maken. Door middel van een KPI-framework, brandtracking en activatiestrategie heeft de Consumentenbond een beter inzicht gekregen in impact en te ondernemen acties. Human8 schreef er een blog over....
Onderzoek | 08 juni 2023
08 juni 2023

Driekwart consumenten minder merktrouw dan twee jaar geleden

Bijna driekwart (73%) van de Nederlandse consumenten is minder trouw aan een merk dan twee jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn de stijgende inflatie en toenemende concurrentie. Consumenten gaan hierdoor nieuwe merken, producten en diensten uitproberen. Dit blijkt uit onderzoek ServiceNow in de EMEA-regio, uitgevoerd door Opinium, waarvoor ook 2.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Om merkloyaliteit...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

Weg met het narcistische merkonderzoek

Waarom meten we nog steeds merkloyaliteit, vraagt Devora Rogers (Chief Strategy Officer bij Alter Agents) zich op Greenbook af? Haar stelling: merkloyaliteit is niet iets dat van nature bij consumenten leeft; kopers denken zelden of helemaal niet eerst aan het merk. Marktonderzoek en marketing zijn wel al lang gecentreerd rond merkbekendheid en NPS.  En zo...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaien

De marketeer is bij uitstek de persoon die de duurzame transitie van bedrijven kan aanjagen en vormgeven, concluderen wetenschapper Tijs Timmerman en circulair deskundige Klaske Kruk. Tijdens het evenement ‘Duurzame Marketing’ van Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 23 mei, lieten ze marketeers zien hoe ze dat kunnen aanpakken. Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer...
Onderzoek | 01 juni 2023
01 juni 2023

Consument wil best verduurzamen, maar weet niet precies hoe

De laatste jaren is er veel te doen over het verduurzamen van woningen. Weten consumenten wat de opties zijn om te verduurzamen en wat de voor- en nadelen van verschillende systemen zijn? Uit onderzoek van Jaga Climate Designers blijkt dat er veel onwetendheid is. Zo weet 64% van de ondervraagden niet wat de termen warmteopwekker...
Onderzoek | 01 juni 2023
01 juni 2023

Merken moeten vreugde schenken in donkere tijden

Merken die menselijke emoties inspireren zijn de toekomst, zegt een nieuw rapport van Wunderman Thompson. Emotionele KPI’s zoals een sneller kloppend hart, kippenvel, tintelingen, vlinders en wat niet al, zullen steeds belangrijker worden naarmate mensen meer op zoek zijn naar merken die hun wat vreugde in het leven schenken. Oorlog, klimaatverandering, economische onzekerheid… ze dragen...
Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag

Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Veerkracht Nederlandse beroepsbevolking niet slecht, maar kan beter

De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Werknemers in de bouw en het onderwijs zijn het meest veerkrachtig. Dat blijkt uit onderzoek van Team Heartbeats...

Ook de laatste bytes ontvangen?