Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Flitsbezorging vooral populair onder jongeren

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas...
Onderzoek | 12 januari 2022
12 januari 2022

Onstuimige groei flitsbezorging

Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. In het eerste halfjaar van 2021 waren het nog 200.000. Dat blijkt uit onderzoek dat Kantar november jl. uitvoerde. Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat...
Onderzoek | 05 januari 2022
05 januari 2022

Detailhandel verkoopt dit jaar voor een derde via e-commerce

E-commerce zal dit jaar naar verwachting goed zijn voor 33% van de omzet van retailketens, een stijging van 23% ten opzichte van 2019. De groei zal naar verwachting in de toekomst aanhouden, met een stijging tot 39% in 2026. Dat blijkt uit onderzoek van Edge by Ascential. Is de stijgende online verkoop slecht nieuws voor...
Onderzoek | 15 december 2021
15 december 2021

Maaltijdbezorging in 2021 het populairst in de platformeconomie

Van de mensen die het afgelopen jaar een maaltijd via een online platform bestelden zijn verreweg de meesten bekend met Thuisbezorgd (87%), de andere grote spelers in de markt: Uber Eats en Deliveroo zijn ongeveer even bekend (beide ongeveer 50% bekendheid) bij deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. De afgelopen jaren nemen online...
Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

Trend verantwoord consumeren zet door

Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%. Dat blijkt uit de editie 2021 van het gezamenlijke jaarlijkse multi-client-onderzoek Monitor Merk & Maatschappij van b-open en MarketResponse. In het afgelopen...
Onderzoek | 17 november 2021
17 november 2021

Twee uur per week online zoeken naar beste deal

Korting en de beste deal scoren is sinds de pandemie nog belangrijker geworden, blijkt uit onderzoek van Direct Research, in opdracht van PayPal. 81% zoekt vaker online naar korting en scherpe prijzen. Millennials en Gen X spenderen er gemiddeld twee uur en 15 minuten aan, Gen Z en babyboomers een uur en 40 minuten. Mannen...
Onderzoek | 01 november 2021
01 november 2021

Hoe de pandemie de mediagewoonten verandert

De pandemie heeft een grote invloed gehad op mediaconsumptie én bezit van apparaten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Media Intelligence Report, dat de cijfers geeft van 43 landen. Belangrijkste constateringen: Het bezit van pc's en/of tablets blijft in veel landen dalen. Smartphones zijn het primaire - en soms het enige - digitale apparaat van...
Onderzoek | 25 oktober 2021
25 oktober 2021

Ruim 90% zakelijke bestellers koopt online

Bijna de helft (46%) van zakelijk Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers deed 91% één of meer aankopen online. Drie op de tien zakelijke bestellers is het afgelopen jaar meer online gaan kopen. Dat blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2021 van Ipsos. De groei in b2b-commerce...
Best practices | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

De toekomst van brand health tracking

Brand health tracking staat onder druk. De pandemie heeft dat verergerd. Sommige bedrijven besteden minder (of nauwelijks meer) aan marketing en ze doen minder aan meting. In dit artikel betogen Sjoerd Koornstra en Patrick Bruin dat brand health tracking belangrijk is en wat dat betekent voor company insights managers. Het spectrum aan verkoopkanalen wordt groter....
Onderzoek | 29 september 2021
29 september 2021

Biologisch wint nauwelijks terrein in supermarkt

De omzet van biologische producten in supermarkten steeg vorig jaar, maar het marktaandeel blijft gering. Dat blijkt uit cijfers van IRI die door brancheorganisatie Bionext naar buiten zijn gebracht. De verkopen stegen met 12,9%, terwijl de gehele supermarktsector met 11,8% groeide. Het marktaandeel veranderde nauwelijks: van 3,21 naar 3,26%. Belangrijkste barrière bij de aankoop van...
Onderzoek | 17 augustus 2021
17 augustus 2021

Nederland wereldwijd hardste groeier in e-commerce

Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben zich ten opzichte van andere landen volop aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop. De Q2 Shopping Index van Salesforce laat zien dat de omzet in vergelijking met het tweede kwartaal 2020 in Nederland met 28% is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3% en in buurland België...

Ook de laatste bytes ontvangen?