Best practices | 12 augustus 2021
12 augustus 2021

Waarom Pepsi direct naast Coca-Cola dodelijk is voor winkelverkoop

Best of MIE op 22 en 23 september is het live-vervolg op de Road to MIE van mei en juni. Een kleiner MIE dan voorheen, maar wel met de allerbeste Road to MIE-sessies, zoals die van Tom van Bommel van Unravel Research, die je leert hoe je onbewuste hobbels in de customer journey wegneemt. Hij...
Onderzoek | 12 juli 2021
12 juli 2021

Nieuwe consument rekent webwinkels af op maatschappelijke betrokkenheid

Consumenten verwachten steeds meer maatschappelijke betrokkenheid van webwinkels. Ze worden geacht een duurzaam beleid te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van retouren. Een kwart van de consumenten (veelal jong) wil dat webwinkels stelling nemen in het maatschappelijk debat. Dit concluderen IVRM Reputatie en MarketResponse uit onderzoek. Het belang van duurzaamheid, bijvoorbeeld op het vlak van...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Waarde van merken naar recordhoogte

De waardevolste merken van de wereld hebben een recordgroei doorgemaakt, volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde is 7,1 miljard dollar, en er is een jaarstijging van gemiddeld 42%. De groei is gebaseerd op een sterk vertrouwen in de toekomst door de beschikbaarheid van vaccins, de economische stimuleringspakketten en verbeterde...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Duitse en Belgische e-biker jonger dan in Nederland

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike-kopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland. Onder de e-bike- kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland. De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike dat gekocht...
Actueel | 21 juni 2021
21 juni 2021

Oranje Boven! Oranje Boven? Oranje Ho Even…

Als ik een blik werp op de eerste oranje-activaties blijft alles bij het oude normaal in het nieuwe normaal ‘...en dat is primaaaah! Viva Hollandia...’, of is dat wel zo prima? Een pleidooi voor een hernieuwde blik op POS-activatie in het nieuwe normaal. Voor ik begin even een paar misverstanden uit de weg ruimen: -...
Onderzoek | 16 juni 2021
16 juni 2021

Digitalisering verbetert dienstverlening in publieke sector (deel 1)

In de dienstverlening van publieke organisaties speelt digitalisering een steeds grotere rol, en de trend is versterkt door de coronacrisis. Maar de vraag hoe dienstverleners digitalisering succesvol kunnen inzetten voor een optimale klantbeleving is niet eenvoudig te beantwoorden. Welke factoren dragen bij aan een succesvol digitaliseringsproces, hoe ga je om met faalfactoren en waar liggen...
Best practices | 09 juni 2021
09 juni 2021

Startup-branding – 5 tips voor beter resultaat

Al jaren ben ik gefascineerd door merken bouwen. En vooral het bouwen van compleet nieuwe merken. Drie jaar geleden was het zover. Drive Amber kwam voorbij en ik greep mijn kans: zelf een merk ontwikkelen, vormgeven en laten groeien binnen de duurzame mobiliteitsmarkt. Regelmatig sprak ik erover met vakgenoten en ik merkte al snel dat...
Actueel | 08 juni 2021
08 juni 2021

De toekomst van category management

Constant Berkhout schreef een boek over innovatie in retail en over de enorme veranderingen als gevolg van digitalisering, nieuwe soorten concurrenten en steeds hogere verwachtingen van de consument. Lezers van de Daily Data Bytes krijgen korting op het boek – zie de link onderaan het artikel. Voor Daily Data Bytes maakte hij een bijdrage over...
Onderzoek | 02 juni 2021
02 juni 2021

Ontevreden over externe verkopers op marktplaatsen

Eén op de vier (26%) consumenten heeft slechte ervaringen met externe verkopers op online marktplaatsen. In de meeste gevallen (36%) gaat het om te lange verwerk- en bezorgtijden. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam. De meeste genoemde klacht bij online bestellingen via...
Onderzoek | 17 mei 2021
17 mei 2021

Omzetdaling non-food

In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse non-food detailhandel een kleine € 4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren, blijkt uit cijfers van GfK. Dat is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector. We lichten er een paar uit. Consumentenelektronica Er...
Actueel | 10 mei 2021
10 mei 2021

Wifitracking beboet

Op 29 april berichtte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat een boete is uitgedeeld aan de gemeente Enschede omdat de stad volgens de AP wifitracking gebruikte in de binnenstad op een manier die niet mag. Het zou daarmee mogelijk zijn om winkelend publiek en mensen die in de binnenstad wonen of werken te volgen en niet...
Bureaus | 25 april 2021
25 april 2021

Met Autodrop naar het optimale prijsadvies

Vaststellen van de optimale prijs is van groot belang als de hoogst haalbare verkoopcijfers gewenst zijn, maar het is ook belangrijk voor je positionering. Als je erom bekend wilt staan dat je kwaliteit levert, dan wil je niet als té goedkoop of té duur worden gezien. Autodrop is een van de FMCG-klanten die het Prijsonderzoek...

Ook de laatste bytes ontvangen?