Best practices | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Topic of the Year – Winning the Gamble of Successfully Launching Brilliant New Products

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Best practices | 30 september 2020
30 september 2020

Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Winnaars GfK Vers Rapport

In de 21ste editie van het GfK Vers Rapport streden dit jaar 15 supermarkten om de eer. Poiesz wordt het hoogst gewaardeerd binnen het vleessegment, met een score van 7,46. Vorig jaar stond supermarkt Nettorama nog op 1. De 2de plaats wordt gedeeld door Jan Linders en PLUS. Jan Linders scoort voor de 15de keer...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Consument vertrouwt geen robots

Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, uitgevoerd in juli. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel....
Bureaus | 10 september 2020
10 september 2020

Future of Food Institute – Insights voor duurzaamheid

Een nieuw soort marktonderzoekbureau, een bureau dat het verbeteren van de wereld als doelstelling heeft, zo mag je het Future of Food Institute wel noemen. In een tijd waarin voedsel, duurzaamheid en het klimaat hot topics zijn, is een bureau met zo’n doelstelling geen roepende in de woestijn. Hoe bevlogen het bureau is, lichten oprichters...
Interviews | 02 september 2020
02 september 2020

Lenka van Riemsdijk, genomineerd voor Insights Scientist van het jaar

Wie wordt Insights Scientist van het jaar? Eind september weten we het, wanneer de winnaars van de MOAwards bekend worden gemaakt. Een van de drie genomineerden is Lenka van Riemsdijk, die promoveerde op een studie naar dierenwelzijn en consumentenbelang. Lenka van Riemsdijk: ‘Zeker was ik verrast toen ik van mijn nominatie hoorde. Mijn copromotor bleek...
Actueel | 01 september 2020
01 september 2020

Brilliant new products: consumer match or mismatch?

De drie genomineerden voor de MOAward Insights Scientist van het jaar, geven 10 september 2020 hun presentatie over het Topic of the Year “Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?” via Microsoft Teams. De jury zal na het symposium de uiteindelijke winnaar kiezen. De winnaar wordt tijdens de feestelijke uitreiking van de MOAwards, op 25 september, bekendgemaakt.

Onderzoek | 01 september 2020
01 september 2020

Groei detailhandel

De detailhandel heeft in juli 9,7% meer omgezet dan in juli 2019, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume lag 7,1% hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 38% meer...
Onderzoek | 27 mei 2020
27 mei 2020

MKB krijgt vertrouwen terug, onzekerheid blijft

Onder ondernemers groeit het vertrouwen in eigen kunnen tijdens de huidige crisis. Het geloof van ondernemers dat zij goed uit deze crisis komen is toegenomen ten opzichte van de vorige meting medio april. Ook stijgt het aandeel ondernemers dat nieuwe kansen ziet. Dit blijkt uit de meest recente meting van de MKB coronamonitor van Motivaction en MKB Servicedesk.

Onderzoek | 06 mei 2020
06 mei 2020

BrandZ Retail ranking shines light on most resilient global retail brands

The total value of the BrandZ Top 75 Global Retail Brands reaches $1.5 trillion as COVID-19 highlights the pivotal role of retail in the global economy. Even with the current coronavirus crisis, the value of the world’s top 75 retail brands has grown 12% to $1.5 trillion in the past year, according to the BrandZTM Top 75 Most Valuable Global Retail Brands Ranking 2020.

Onderzoek | 31 maart 2020
31 maart 2020

Nederlanders ergeren zich aan hamsteraars

Hoe ervaart men het om in de supermarkt rond te lopen? Wat voor resultaat heeft de oproep om niet te gaan hamsteren gehad op het gedrag? Vragen die zijn voorgelegd binnen het consumentenpanel van DirectResearch.

Onderzoek | 12 maart 2020
12 maart 2020

Online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn gestegen in 2019

De online bestedingen van Nederlandse consumenten kwamen in 2019 uit op € 25,8 miljard, wat een stijging betekent van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org uitgevoerd door GfK. 

Ook de laatste bytes ontvangen?