Waarde van merken naar recordhoogte

Door Jan Roekens | 23-06-2021

De waardevolste merken van de wereld hebben een recordgroei doorgemaakt, volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde is 7,1 miljard dollar, en er is een jaarstijging van gemiddeld 42%. De groei is gebaseerd op een sterk vertrouwen in de toekomst door de beschikbaarheid van vaccins, de economische stimuleringspakketten en verbeterde vooruitzichten voor het BBP.

De belangrijkste trends zijn:

  • Amazon blijft het waardevolste merk, met een groei van 64% tot 684 miljard dollar. Apple volgt met 612 miljard dollar. Tesla is niet alleen overall het snelst groeiende merk, het werd ook het waardevolste automerk, met een waardestijging van 275% tot 42,6 miljard dollar.
  • Vijf merken hebben hun merkwaarde meer dan verdubbeld: Pinduoduo, Meituan, Moutai en TikTok uit China, en Tesla uit de VS.
  • Zeven van de top tien merken zijn afkomstig uit de technologiesector. Technologie heeft ook niet-techmerken in staat gesteld een aanzienlijke groei te realiseren, bijvoorbeeld Gucci – dat tijdens de pandemie de kracht van TikTok heeft benut, en Domino’s – dat gebruik maakt van online- en bezorgdiensten.
  • Amerikaanse merken groeiden het snelst, met een gemiddelde van 46%. Dat betekent dat Amerikaanse merken nu goed zijn voor 74% van de totale waarde van de Top 100, terwijl de VS slechts 24% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen.
  • China heeft zijn voorsprong op Europa verstevigd, met een waarde van 14% in de Top 100. Europese merken vertegenwoordigen nu 8% van de waarde van de ranglijst.

Bron: Kantar.com

Nederlandse merken en groei

Ook al zijn er geen Nederlandse merken vertegenwoordigd in de Kantar BrandZ-ranglijst, veel van de wereldwijde ontwikkelingen zijn ook hier terug te zien. Bedrijven als Bol.com en Coolblue, maar ook supermarktketens als AH en Picnic zagen hun omzet groeien, evenals foodleverancier Hello Fresh.

Ondanks het ontbreken van een online strategie heeft Action zich sterk gehouden tijdens het corona-jaar – mede dankzij openingen in het buitenland.
Amazon.nl betrad de Nederlandse markt – krap een week voor de eerste lockdown. Geleidelijk neemt het merk toe in bereik en waardering, maar het staat nog ruimschoots op afstand van het sterke Nederlandse merk Bol.com.

Thuisbezorging heeft een enorme vlucht genomen tijdens de pandemie. Thuisbezorgd.nl als Nederlandse koploper heeft garen gesponnen bij de lockdown. Maar ook McDonald’s heeft in Nederland haar positie verbeterd. Unilever wist de beleving (en desirability) rondom haar merken te vergroten tijdens de lockdown door Magnum en Ben&Jerry’s ook thuis te laten bezorgen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?