Flitsbezorging vooral populair onder jongeren

Door Jan Roekens | 12-01-2022

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat de helft van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend. Zo is 61% van de jongeren (18 t/m 34 jaar) er bekend mee, geldt dat voor 54% van de groep 35-54 jaar en voor 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas heeft de hoogste bekendheid onder de Nederlandse consument (42%). De daarop volgende bekendste bezorgservices zijn Flink (20%), Zapp (11%) en Getir (11%).

Een grote meerderheid van Nederland maakt geen gebruik van flitsbezorging. Slechts 11% van de Nederlanders heeft er wel eens gebruik gemaakt. Dat komt omdat deze service grotendeels alleen in de grote steden beschikbaar is. De gebruikers zijn vaker man (16%) dan vrouw (6%) en vallen het vaakst in de leeftijdscategorie 18 tot en met 34 jaar (27%). Van de groep 35-54 jaar heeft 12% er wel eens gebruik gemaakt en slechts 2% van de 55-plussers.

Voor mannen zijn de belangrijkste redenen voor gebruik de snelheid (71%) en boodschappen bij spontane plannen (49%). Voor vrouwen geldt dat ze niet uit de deur hoeven (69%) en ook hier telt de snelheid (55%).

Flitsbezorging wordt door 49% gebruikt voor boodschappen die snel nodig zijn en waarvan ze dachten ze in huis te hebben. Daarnaast wordt het door 44% gebruikt voor boodschappen voor de avondmaaltijd. Voor jongeren zijn ook lunch (43%), snacks (41%) en drank (32%) populair om te bestellen via de bezorgservices.

Nog geen fan

De voornaamste redenen om geen gebruik te maken van flitsbezorging terwijl het toch in de regio beschikbaar is, zijn dat men graag naar de supermarkt gaat (50%) en dat men dicht bij een supermarkt woont (50%). Met name geldt dit voor 55-plussers.

Een meerderheid van de respondenten zegt in de toekomst ‘waarschijnlijk niet’ of ‘zeker niet’ gebruik te gaan maken van flitsbezorgers (56%). Ook hier blijken de jongeren (18-34 jaar) er anders over te denken; 34% zegt ‘waarschijnlijk wel’ of ‘zeker wel’ in de toekomst gebruik te gaan maken van de bezorgservice. Voor de 55-plussers is dit slechts 12%.

Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?