Detailhandel verkoopt dit jaar voor een derde via e-commerce

Door Jan Roekens | 05-01-2022

E-commerce zal dit jaar naar verwachting goed zijn voor 33% van de omzet van retailketens, een stijging van 23% ten opzichte van 2019. De groei zal naar verwachting in de toekomst aanhouden, met een stijging tot 39% in 2026. Dat blijkt uit onderzoek van Edge by Ascential.

Is de stijgende online verkoop slecht nieuws voor de fysieke winkel? Nee, want die blijft het grootste deel van de omzet voor haar rekening nemen. Aanvullend onderzoek toont aan dat consumenten de voorkeur geven aan een mix van online en offline winkelen.

Opmerkelijk feit: van de bijna 2.500 geanalyseerde ketenretailers biedt 60% aan om binnen twee uur te bezorgen (of sneller), en bijna 30% belooft dat te doen doen binnen 30 minuten.

Als gevolg van de stijgende online verkoop ontwikkelen een paar grote retailers nu hun eigen advertentiecampagnes. WARC Data (zusterbedrijf van Edge) voorspelt dat e-commercereclame dit jaar zal groeien met ruim 25%.

Merken spelen ook in op deze snelle groei door hun e-commerce- en digital branding-teams samen te voegen, een aanpak die door een kwart van de marketeers wordt gemeld.

Bron: Warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?