Wereldwijd zorgen over oorlog, koopkracht en het klimaat

Door Jan Roekens | 06-10-2022

De oorlog in Oekraïne blijft ’s werelds grootste zorg, maar ook de financiële en milieucrises dichter bij huis houden mensen bezig, blijkt uit Kantar Global Issues Barometer wave 3.

De oorlog in Oekraïne, die nu al acht maanden woedt, is nog steeds de grootste zorg voor de helft van de wereldbevolking. De bezorgdheid is vooral groot in Europa: Polen (90%), Duitsland (73%), Spanje (69%), Frankrijk (69%) en het VK (55%). De helft van de Europeanen is vooral bezorgd dat ook andere landen worden meegesleurd in de oorlog (51%) of dat het zal escaleren tot een nucleair conflict (48%). Terwijl 60% van de mensen zich zorgen maakt over de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog, maakt 53% zich ook zorgen over de humanitaire crisis. 59% van de Afrikanen maakt zich zorgen dat de oorlog voedseltekorten veroorzaakt op hun continent.

Prijsveranderingen

Mensen maken zich aanzienlijk meer zorgen over de economie sinds de eerdere editie van de barometer in mei van dit jaar. Het percentage steeg significant van 39% naar 47%. De grootste zorg is inflatie; 7 op de 10 mensen noemden inflatie hun grootste zorg. Mensen merkten de prijsveranderingen het meest in hun eerste levensbehoeften: eten en drinken, brandstof en rekeningen. In Polen, Spanje, Duitsland, Nigeria en Kenia zijn de kosten van levensmiddelen het meest gestegen. Stijgingen van de brandstofkosten worden wereldwijd ervaren.

Interen

In september 2022 zijn mensen nog steeds voorzichtig met hun boodschappen, maar ze lijken iets minder geschrokken over de prijzen dan in mei. De meeste mensen kunnen zich de dagelijkse uitgaven en kleine traktaties veroorloven, maar velen blijven voorzichtig met het uitgeven van geld. Bijna driekwart (73%) van de wereldbevolking verwacht niet dat hun inkomen in gelijke tred zal stijgen als de inflatie. Daarom proberen ze prijsstijgingen te beheersen door te bezuinigen op algemene uitgaven, hun gedrag te veranderen, het aantal en soort boodschappen dat ze kopen te verminderen, voordeligere producten en merken te kopen en te winkelen in goedkopere winkels. 15% van de consumenten geeft aan minder te sparen en 14% heeft zelfs al ingeteerd op het spaargeld.

Betere keuzes

Meer dan een derde van de consumenten (38%) beschouwt klimaatverandering als een mondiaal top 3-issue en het is het op één na belangrijkste onderwerp dat ze opgelost willen zien. 78% van de consumenten wil milieuvriendelijke producten kopen, maar maakt zich zorgen dat ze dat niet kunnen betalen. Desondanks is 68% van mening dat we de huidige situatie niet mogen laten verergeren tot een klimaatcrisis.

Vermindering van fossiele brandstoffen, minder consumptie en het voorkomen van afval worden gezien als belangrijke oplossingen waar mensen hulp bij nodig hebben van de overheid en het bedrijfsleven om hun gedrag om te zetten in betere keuzes. Zelfs over het cruciale onderwerp van het energietekort zei 67% dat ‘we sneller werk moeten maken van hernieuwbare energiebronnen’, tegenover slechts 9% die vond dat ‘we ons geen zorgen meer moeten maken over fossiele brandstoffen en een overeenkomst moeten sluiten met iedereen die deze aan ons kan verkopen’.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?