Podiumkunsten Limburg: minder podia en stoelen, meer pop
Volgens het laatste advies van de Raad voor Cultuur hebben mensen in Nederland geen gelijke toegang tot cultuur. Het aanbod van cultuur en culturele voorzieningen verschilt sterk per regio. Deze vaststelling bracht Bureau Lahaut uit Maastricht ertoe om de professionele podiumkunsten in Limburg in kaart te brengen en te vergelijken met de situatie in andere…
Salarisbenchmark marktonderzoek
Binnen de marktonderzoekswereld is salaris een regelmatig terugkerend thema. Tijd om er onderzoek naar te doen, vond Ewout Witte van het Marketing Intelligence Network. De marktonderzoeksector staat niet bekend als de sector waar de hoogste salarissen in omgaan, zegt hij. Vooral bureaus worstelen met de concurrentie van rollen bij opdrachtgevers en vanuit aanverwante sectoren. Omdat…
Nieuwe meetmethode en nieuwe Monitor Ontwikkeling Mediagebruik
I&O Research ontwikkelde voor Dienst Publiek en Communicatie van de overheid, een nieuwe meetmethode voor de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM). De MOM geeft inzicht in het gebruik van mediatitels door het Nederlands publiek als het gaat om nieuws over de overheid. De MOM is ontwikkeld in samenspraak met hoogleraar Strategische Communicatie (WUR) Rens Vliegenthart. De…
Meer impact met storytelling
Marktonderzoekers maken over de hele wereld gebruik van geavanceerde technologie om insights te verzamelen, en die komen dan terecht in grafieken en tabellen. Simon Arrowsmith, oprichter van Iambic Creative, zet er een eeuwenoude tool naast. Hij schreef er voor Greenbook een artikel over. Kom binnen in de wereld van verhalen. Eeuwenlang zijn verhalen ons belangrijkste…
Hoe dichtbij of ver weg voelt je product?
Er komen regelmatig nieuwe technologische producten op de markt. Door de hogere complexiteit of aankoopprijs van die producten is informatie om consumenten te overtuigen van groot nut. Een nieuwe studie vergelijkt concreet taalgebruik in advertenties in relatie tot de psychologische afstand die de consument voelt tot zo’n product. Jos Hornikx schreef er voor SWOCC een…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Webinar Norstat over werven testgebruikers
Norstat houdt a.s. donderdag 16 november om 16.30 uur een webinar over veel voorkomende rekruteringsfouten bij het werven van testgebruikers. Een interactieve sessie, gericht op best practices. In het webinar staat TestingTime centraal. Dat ondersteunt UX- en marktonderzoekers van bedrijven, zoals McKinsey, Vodafone, Shell, trivago, British Telecom, Zalando, UBS, Deliveroo en AXA, bij het werven…
Ondernemers bezorgd over stabiliteit en betrouwbaarheid politiek
De overgrote meerderheid van de ondernemers is zeer bezorgd over de Nederlandse politiek. Driekwart is niet tevreden over de betrouwbaarheid en de stabiliteit van het bestuur. Ze zien polarisatie, versnippering van de politiek, het vergroten van het vertrouwen in de overheid en een langetermijnvisie daarbij als de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit onderzoek onder ondernemers…
Hoe je fraude in online enquêtes kunt bestrijden
Het aantal gevallen van fraude in marktonderzoek is gestegen en het begint een merkbare impact te hebben op de kwaliteit van de gegevens. Oscar Carlsson van Cint onderzocht drie manieren waarop marktonderzoekbureaus enquêtefraude kunnen bestrijden. Hij schreef er een blog over op Research-live. Carlsson stelt dat naast inspanningen van de sector zelf, er drie belangrijke…
Bilendi-workshop op D&A-congres: The art of engaging with your respondents
Op het Digital & Analytics Congres van 2 november host Bilendi een interactieve workshop over kwalitatief onderzoek met behulp van het Bilendi Discuss-platform. Directe, menselijke en real-time online input in een unieke sessie – met plaats voor 40 deelnemers. Het begrijpen van wat mensen écht belangrijk vinden, verandert datasets in waardevolle menselijke verhalen. Het blijft…
Nederlanders positief over houten nieuwbouw
CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…
Marktonderzoek – waar blijft de diversiteit?
Diversiteit en inclusie, het is een hot topic. De marktonderzoekbranche doet er veel onderzoek naar, maar hoe divers en inclusief is de sector zelf eigenlijk? Dat vraagt Ewout Witte van MI Network zich af in deze blog. Uit de feiten en zijn ervaring blijkt dat de sector weinig divers is, terwijl dezelfde sector toch vaak…
Veldwerk OV-Klantenbarometer 2024-2028 naar I&O Research
CROW-KpVV heeft de uitvoering van het klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer, de OV-Klantenbarometer, voor de komende vijf jaar gegund aan I&O Research. Het onderzoeksbureau kwam als beste uit de aanbestedingsprocedure. De OV-Klantenbarometer wordt steeds voor vijf jaar gegund na een Europese aanbesteding, met de optie op verlenging met een of twee jaar. De afgelopen…