Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim

Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Actueel | 15 november 2022
15 november 2022

MetrixLab voegt voice recording toe aan enquêtes

MetrixLab kondigde afgelopen week aan dat het voice recording gaat gebruiken bij enquetes. De techniek verandert de manier waarop data worden verzameld en het biedt respondenten een nieuwe manier om vragen te beantwoorden. De gedachte achter de nieuwe werkwijze is dat gesproken opmerkingen onderzoeksresultaten verbeteren doordat er andere informatie kan worden verzameld dan wat nu...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK

Kort voor aanvang van het WK voetbal in Qatar is niet meer dan een derde van de Nederlanders geïnteresseerd in dit toernooi. Weliswaar liep de belangstelling voor WK's de afgelopen decennia al gestaag terug, maar niet eerder lag ze op zo’n laag niveau. Het is zelfs een halvering vergeleken met dertig jaar geleden. Dat blijkt...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023

Op 1 januari 2023 start het volledig vernieuwde luisteronderzoek. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen - adverteerders, mediabureaus en publishers - in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

ME Research Group, DVJ Insights en Validators winnen weer FD Gazelle

De ME Research Group (Markteffect en Direct Research) ontvangt voor de negende keer een FD Gazelle. DVJ Insights is voor de vijfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot FD Gazelle en Validators wint ‘m dit jaar voor de derde keer. ME Research Group ‘Na negen keer tot de FD Gazellen te behoren, zou je wellicht denken dat...
Actueel | 03 november 2022
03 november 2022

SMART Talk 10 november – laatste kans om je aan te melden!

Let op: de najaarstalk van SMART komt eraan! Volgende week donderdag is het zover. Heb je je nog niet aangemeld, reageer dan snel en zorg dat je er bij bent. Het thema van de SMART Talk is ‘De wondere wereld van creatie en innovatie’. Evelien Veldhuijzen van Makerlab komt vertellen hoe ze marktonderzoek gebruikt bij het...
Actueel | 01 november 2022
01 november 2022

Stabiel vertrouwen in marktonderzoek

Het vertrouwen in de marktonderzoeksindustrie is stabiel gebleven en het vertrouwen in data-analyse is in 2022 toegenomen in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Global Research Business Network (GRBN). Uit het onderzoek blijkt ook dat 33% van de wereldwijde respondenten marktonderzoekbureaus vertrouwt; 19% doet dat niet. GRBN zegt dat het niveau van...
Best practices | 01 november 2022
01 november 2022

Wie zijn de keynote-sprekers op het Data & Analytics Congres?

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres van 15 november delen (inter)nationale topsprekers hun visie en praktijktips over onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Maar wie zijn de keynote-sprekers? We stellen ze voor. Hoe creëer je waarde met Data Science in Marketing? Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei van klantdata,...
Actueel | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

ESOMAR publiceert Global Market Research Report 2022

ESOMAR brengt deze week de jaarlijkse editie van het Global Market Research Report (GMR) uit. Het rapport is samengesteld op basis van onderzoek in 105 landen en regio's die wereldwijd meer dan 83% van de insights-industrie vertegenwoordigen. Voor 2023 wordt wereldwijd een groeiende omzet voorzien. Het rapport behandelt onderwerpen als groeivoorspelling, veranderend klantenbestand, ontwikkelingen in...
Actueel | 18 oktober 2022
18 oktober 2022

I&O Research nieuwe uitvoerder van de JenV Monitor

Vanaf 2022 voert I&O Research de JenV Monitor uit, in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). De JenV Monitor is een grootschalig kwantitatief onderzoek naar de houding en kennis van Nederlanders over onderwerpen waar het ministerie zich mee bezig houdt. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil graag inzicht verkrijgen in de...
Actueel | 18 oktober 2022
18 oktober 2022

Niet zomaar alles zeggen in de Tweede Kamer

Vrijheid van meningsuiting, een discussiepunt van jewelste. De Grondwet is er duidelijk over, maar het gesprek over wat wel en niet kan woedt aan alle kanten, vooral als de grenzen worden opgezocht? En die grenzen zijn ook onderwerp van verhit debat in de Tweede Kamer. PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander daarvan vindt. Uit...

Ook de laatste bytes ontvangen?