Actueel | 06 april 2023
06 april 2023

Drie trends binnen de schoonheidsindustrie

We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie....
Actueel | 04 april 2023
04 april 2023

Vandaag kort geding Blauw tegen NEBU over datalek

Vorige week ontstond tumult rond datalekken in dienstverleningsonderzoek voor bedrijven. Blauw was het eerste – maar niet het enige - bureau dat slachtoffer werd van een softwareprobleem van een toeleverancier. En grote opdrachtgevers werden er in meegesleept. Vandaag, dinsdag 4 april, dient een kort geding dat Blauw heeft aangespannen tegen NEBU, de leverancier van de...
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

DDMA publiceert visierapport over marketingteam van de toekomst

Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van het tempo van verandering en het afstemmen van je marketingteam daarop. Welke veranderingen gaan de komende jaren van invloed zijn op je marketingteam? Om organisaties hierbij te ondersteunen publiceerde DDMA afgelopen week het visierapport: ‘Het marketingteam van de toekomst’, met negen...
Onderzoek | 28 maart 2023
28 maart 2023

Nederlandse consument geeft online €33,3 miljard uit in 2022

Nederlanders hebben in 2022 voor € 33,3 miljard online uitgegeven, een groei van 9% t.o.v. 2021. Deze stijging in bestedingen is opvallend, aangezien het aantal aankopen juist gedaald is met 5% naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel...
Onderzoek | 28 maart 2023
28 maart 2023

Werkgevers vinden soft skills personeel steeds belangrijker

Bijna de helft van de werkgevers denkt dat het steeds belangrijker wordt dat personeel behalve over vakkennis beschikt over zogeheten soft skills, zoals probleemoplossend vermogen en digitale en communicatieve vaardigheden. Dat meldt uitkeringsinstantie UWV op basis van onderzoek onder meer dan 4500 werkgevers. Sommige werkgevers werven actief op deze vaardigheden of zetten scholing in om...
Onderzoek | 23 maart 2023
23 maart 2023

NMO publiceert Mediatrends 2022

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Het onderzoek laat het gebruik van de vele devices en de consumptie van mediacontent zien. Het is ook de basis voor de samenstelling en weging van de doelgroepen in de NMO-onderzoeken waar specifiek panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Inzichten...
Onderzoek | 16 maart 2023
16 maart 2023

De impact van crossmedia op merkherinnering

Veel merken kiezen voor een crossmedia-advertentiestrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat veel consumenten meer mediakanalen gebruiken, kan adverteren via verschillende kanalen helpen om niet alleen het bereik, maar ook de bereiksfrequentie van een campagne te maximaliseren. Mark Vroegrijk, senior methodologist bij DVJ Insights,...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Deelvervoer moet zijn beste tijd nog krijgen

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat het aantal gebruikers van deelvervoermiddelen is verdubbeld in een jaar tijd. Deze cijfers sluiten aan bij die van aanbieders van deelvervoermiddelen zelf, zo blijkt uit een onlangs verschenen artikel in NRC. Hoewel deze groei indrukwekkend is, blijft deelvervoer een relatief kleine speler in het totale aanbod. Uit het onderzoek...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Slechts 17% van 18-29-jarigen bezit nog televisietoestel

Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht...
Actueel | 23 februari 2023
23 februari 2023

Ipsos buys B2B research startup Xperiti

Ipsos recently announced the aquisition of Xperiti, founded in 2018. Xperiti’s platform uses artificial intelligence technology to analyse large datasets to identify and recruit professionals in over 90 industries. The software also uses speech to text software to transcribe calls with specialists, and natural language processing to produce call summaries and analytics. Xperiti has raised $1.2m in...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit

Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Best practices | 26 januari 2023
26 januari 2023

Tijd om verder te gaan dan sentimentanalyse

Op research-live.com publiceerde Ryan Callihan onlangs een artikel over mythes en misvattingen rond analyses van taal. NLP kan inzicht opleveren, maar te vaak verwarren we sentimentanalyse met inzicht. Een pleidooi voor combinatie van databronnen. Een van de eerste, rudimentaire pogingen om tekstgegevens te analyseren, kreeg zijn beslag in zogenaamde 'woordwolken'. Die halen woorden naar boven...

Ook de laatste bytes ontvangen?