Onderzoek | 15 december 2022
15 december 2022

Around the world in 50 stats

Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! - zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

Sensory Branding versus private labels

Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Onderzoek | 13 december 2022
13 december 2022

De energietoeslag gaat naar het kerstdiner

Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Onderzoek | 13 december 2022
13 december 2022

Nederland telt meest inclusieve werkomgevingen

Nederland is Canada gepasseerd als land met 's werelds meest diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkplekken, volgens Kantars Inclusion Index 2022. Dit nieuwe benchmarkonderzoek meet op wereldwijde schaal de voortgang van het ontwikkelen van een inclusieve en diverse werkomgeving. Van alle gemeten sectoren is de branche persoonlijke verzorging (kappers, schoonheidssalons enz.) ’s werelds meest inclusieve sector,...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Inflatie, WK en klimaatverandering in de peiling

Terwijl de inflatie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, blijven de zorgen om prijsstijgingen vooralsnog onverminderd aanwezig. Dat blijkt uit de nieuwe Maatschappelijke Barometer van Ipsos van de maand november. Verder blijkt dat je (nog) niet echt kunt spreken van een oranjekoorts en is klimaatverandering voor meerderheid van Nederland een problematische kwestie Nog steeds...
Onderzoek | 06 december 2022
06 december 2022

Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs

Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...
Best practices | 01 december 2022
01 december 2022

Moeten we onderzoeksvragen automatisch laten vertalen?

Tools voor automatische vertaling zijn steeds meer in opmars. Marie Hense, vice-president data quality van Toluna vroeg zich af of je die tools moet gebruiken in enquêtes. Ja, maar formuleringen luisteren nauw en let op dat je geen mensen uitsluit. Landen tellen steeds meer mensen met verschillende achtergronden en verschillende talen. Een van de oorzaken...
Actueel | 29 november 2022
29 november 2022

Media Trends & Predictions 2023

Kantar blikt in het zojuist verschenen rapport Media Trends & Predictions 2023 vooruit op de ontwikkelingen in de media-industrie. Aan bod komen zaken als de toekomst van het kijken, de impact van inflatie en de evolutie van datagebruik. Het rapport is gratis te downloaden. Het Media Trends & Predictions 2023-rapport is gebaseerd op data en...
Best practices | 24 november 2022
24 november 2022

5 tips voor inclusief onderzoek

Inclusief onderzoek kan bijdragen aan producten, diensten en communicatie-uitingen die voor iedereen toegankelijk en aansprekend zijn. Jesca Dembinski van Ruigrok schreef er een blog over en ze geeft vijf concrete tips. Twee miljoen mensen in Nederland leven met een lichamelijke of mentale beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, slechthorend, afhankelijk van een rolstoel, hebben een taalachterstand...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Stijgingen voedselprijzen raken consument en marketeer

De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtte Validators, op basis van de Monitor Consumentengedrag van het bureau en de VU al over de zorgen om de energieprijzen. Nu richt de blik zich op voedselprijzen. Waar bespaart men op in het ‘mentale huishoudboekje’ en wat betekent dat voor de marketeer. Driekwart van de Nederlanders maakt...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly

De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Actueel | 17 november 2022
17 november 2022

Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, vrijdag 25 november, te gaan shoppen. Dit is een lichte daling vergeleken met prognoses uit voorgaande jaren. Omdat ook de retail zich opvallend rustig houdt, is de verwachting dat niet meer dan één op de vijf Nederlanders op koopjesjacht zal gaan. Green Friday, een oproep...

Ook de laatste bytes ontvangen?