Onderzoek | 10 februari 2021
10 februari 2021

Wat bedreigt ons in 2021?

Verslechterende gezondheid, verlies van inkomen of werkgelegenheid en weer-gerelateerde natuurrampen worden elk gezien als een reële bedreiging, althans wereldwijd volgens drie van de vijf volwassenen. Dat blijkt een Ipsos-enquête voor het World Economic Forum. Op de vraag hoe reëel een bedreiging is in de komende 12 maanden komen de respondenten tot de volgende antwoorden: 62%...
Onderzoek | 09 februari 2021
09 februari 2021

GivingTuesday populairder

De tweede editie van GivingTuesday op 1 december jl., de wereldwijde actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid, liet een spectaculaire groei zien in populariteit en deelname in vergelijking met 2019, toen een 0-meting werd gedaan. DirectResearch deed voor de tweede keer onderzoek onder het Nederlandse publiek. De bekendheid van GivingTuesday is gestegen van 7% naar 20%....
Actueel | 09 februari 2021
09 februari 2021

MOA verzet zich tegen meldingsplicht voor openbare data in Amsterdam

De MOA heeft vragen over het voornemen van de Gemeente Amsterdam om een meldingsplicht in te stellen voor ‘Amsterdamse dataverzamelaars in de openbare ruimte’. De meldingsplicht zou moeten ingaan per 1 oktober 2021. Er wordt dan verwezen naar camera’s en sensoren. Al deze apparaten zouden moeten worden bijgehouden in een gemeentelijk sensorregister. De beoogde meldingsplicht...
Actueel | 08 februari 2021
08 februari 2021

Buitenstebinnen

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Deze keer Kees van Duyn die het idee bestrijdt dat je de wereld kunt...
Bureaus | 08 februari 2021
08 februari 2021

Mobiel Centre Marktonderzoek breidt uit naar België

Mobiel Centre Marktonderzoek (MCM), het grootste onafhankelijke veldwerkbureau van Nederland, breidt uit naar België. Hierdoor kan MCM als enige in de Benelux grootschalig face-to-face marktonderzoek uitvoeren. Inmiddels hebben ruim 130 interviewers in België toegezegd zich bij MCM aan te sluiten. De lokale betrokkenheid wordt in België gegarandeerd dankzij een optimale spreiding van de interviewers over...
Actueel | 08 februari 2021
08 februari 2021

Ontdek het complete aanbod in de MOA programmagids!

Ook in 2021 biedt de MOA je graag een gevarieerd aanbod met interessante trainingen. Om het makkelijk en overzichtelijk te maken is het volledige programma-aanbod voor je gebundeld in de Programmagids 2021. Download hem nu, bekijk op welk vlak jij je kennis verder wilt ontwikkelen en reserveer gelijk je plek! Bekijk hier de complete MOAcademy...
Bureaus | 04 februari 2021
04 februari 2021

De stand van het vak – De opmars van inhouse-onderzoek (1)

We vroegen vier bureaudirecteuren of zij last hebben van de inhouse-trend, nu steeds meer klanten hun eigen onderzoek lijken te doen. We kregen gevarieerde en genuanceerde reacties. Deze week Bram van Schaik van Kantar en Pieter van der Gouwe van MetrixLab. Volgende week – in deel 2 - Dirk Huisman van SKIM en Niels Schillewaert...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

TikTok en Pinterest grootste stijgers social media

Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

Twee op de vijf Nederlanders shoppen meer online tijdens corona

Ipsos-onderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online? Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder...
Onderzoek | 01 februari 2021
01 februari 2021

Diversiteit belangrijk voor reputatie

Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Onderzoek | 27 januari 2021
27 januari 2021

Topsport van maatschappelijke waarde

Topsport vormt een belangrijke pijler als onderdeel van het nationaal Sportakkoord. Om inzicht te krijgen in het draagvlak van het huidige beleid voerde I&O Research in opdracht van de Universiteit Utrecht en het Mulier Instituut een onderzoek uit naar het maatschappelijk draagvlak van topsport. Over het algemeen zijn Nederlanders daar positief over. Het onderzoek toont...
Bureaus | 25 januari 2021
25 januari 2021

Bureaus in coronatijd (3) – ‘Bedrijvigheid krijgt een boost en dus ook marktonderzoek’

Toen in het voorjaar van 2020 de crisis uitbrak vroegen we bureaudirecties hoe ze standhielden, wat er in hun werk veranderde en hoe ze de toekomst zagen. Dat waren soms niet al te vrolijke verhalen, maar je kon ook wel merken dat er geen tijd was om bij de pakken neer te zitten. Hup, de...

Ook de laatste bytes ontvangen?