Onderzoek | 06 december 2022
06 december 2022

Beleggers laten zich nauwelijks verjagen van de beurs

Voor het eerst in zes jaar groeit de markt van beleggende huishoudens niet meer, al blijft de krimp beperkt tot -2.5%. Dit blijkt uit Retail Investor, het jaarlijkse onderzoek van Kantar dat sinds 1997 de ontwikkelingen op de particuliere beleggersmarkt volgt. Het aantal beleggende huishoudens in Nederland is dit jaar met 2.5% afgenomen tot 1,91...
Best practices | 01 december 2022
01 december 2022

Moeten we onderzoeksvragen automatisch laten vertalen?

Tools voor automatische vertaling zijn steeds meer in opmars. Marie Hense, vice-president data quality van Toluna vroeg zich af of je die tools moet gebruiken in enquêtes. Ja, maar formuleringen luisteren nauw en let op dat je geen mensen uitsluit. Landen tellen steeds meer mensen met verschillende achtergronden en verschillende talen. Een van de oorzaken...
Actueel | 29 november 2022
29 november 2022

Media Trends & Predictions 2023

Kantar blikt in het zojuist verschenen rapport Media Trends & Predictions 2023 vooruit op de ontwikkelingen in de media-industrie. Aan bod komen zaken als de toekomst van het kijken, de impact van inflatie en de evolutie van datagebruik. Het rapport is gratis te downloaden. Het Media Trends & Predictions 2023-rapport is gebaseerd op data en...
Best practices | 24 november 2022
24 november 2022

5 tips voor inclusief onderzoek

Inclusief onderzoek kan bijdragen aan producten, diensten en communicatie-uitingen die voor iedereen toegankelijk en aansprekend zijn. Jesca Dembinski van Ruigrok schreef er een blog over en ze geeft vijf concrete tips. Twee miljoen mensen in Nederland leven met een lichamelijke of mentale beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, slechthorend, afhankelijk van een rolstoel, hebben een taalachterstand...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Stijgingen voedselprijzen raken consument en marketeer

De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtte Validators, op basis van de Monitor Consumentengedrag van het bureau en de VU al over de zorgen om de energieprijzen. Nu richt de blik zich op voedselprijzen. Waar bespaart men op in het ‘mentale huishoudboekje’ en wat betekent dat voor de marketeer. Driekwart van de Nederlanders maakt...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly

De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Actueel | 17 november 2022
17 november 2022

Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, vrijdag 25 november, te gaan shoppen. Dit is een lichte daling vergeleken met prognoses uit voorgaande jaren. Omdat ook de retail zich opvallend rustig houdt, is de verwachting dat niet meer dan één op de vijf Nederlanders op koopjesjacht zal gaan. Green Friday, een oproep...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Prijsinflatie zorgt voor angst, frustratie en forse besparingen

De kosten van levensonderhoud zijn de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en de verwachting is dat door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen de hoge inflatie lang zal aanhouden. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact voor consumenten in zes Europese landen. in juni deed DVJ Insights onderzoek naar de emotionele impact van...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim

Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Actueel | 15 november 2022
15 november 2022

MetrixLab voegt voice recording toe aan enquêtes

MetrixLab kondigde afgelopen week aan dat het voice recording gaat gebruiken bij enquetes. De techniek verandert de manier waarop data worden verzameld en het biedt respondenten een nieuwe manier om vragen te beantwoorden. De gedachte achter de nieuwe werkwijze is dat gesproken opmerkingen onderzoeksresultaten verbeteren doordat er andere informatie kan worden verzameld dan wat nu...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK

Kort voor aanvang van het WK voetbal in Qatar is niet meer dan een derde van de Nederlanders geïnteresseerd in dit toernooi. Weliswaar liep de belangstelling voor WK's de afgelopen decennia al gestaag terug, maar niet eerder lag ze op zo’n laag niveau. Het is zelfs een halvering vergeleken met dertig jaar geleden. Dat blijkt...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...

Ook de laatste bytes ontvangen?