Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Stijgingen voedselprijzen raken consument en marketeer

De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtte Validators, op basis van de Monitor Consumentengedrag van het bureau en de VU al over de zorgen om de energieprijzen. Nu richt de blik zich op voedselprijzen. Waar bespaart men op in het ‘mentale huishoudboekje’ en wat betekent dat voor de marketeer. Driekwart van de Nederlanders maakt...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly

De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Actueel | 17 november 2022
17 november 2022

Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, vrijdag 25 november, te gaan shoppen. Dit is een lichte daling vergeleken met prognoses uit voorgaande jaren. Omdat ook de retail zich opvallend rustig houdt, is de verwachting dat niet meer dan één op de vijf Nederlanders op koopjesjacht zal gaan. Green Friday, een oproep...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Prijsinflatie zorgt voor angst, frustratie en forse besparingen

De kosten van levensonderhoud zijn de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en de verwachting is dat door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen de hoge inflatie lang zal aanhouden. DVJ Insights deed onderzoek naar de impact voor consumenten in zes Europese landen. in juni deed DVJ Insights onderzoek naar de emotionele impact van...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim

Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Actueel | 15 november 2022
15 november 2022

MetrixLab voegt voice recording toe aan enquêtes

MetrixLab kondigde afgelopen week aan dat het voice recording gaat gebruiken bij enquetes. De techniek verandert de manier waarop data worden verzameld en het biedt respondenten een nieuwe manier om vragen te beantwoorden. De gedachte achter de nieuwe werkwijze is dat gesproken opmerkingen onderzoeksresultaten verbeteren doordat er andere informatie kan worden verzameld dan wat nu...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK

Kort voor aanvang van het WK voetbal in Qatar is niet meer dan een derde van de Nederlanders geïnteresseerd in dit toernooi. Weliswaar liep de belangstelling voor WK's de afgelopen decennia al gestaag terug, maar niet eerder lag ze op zo’n laag niveau. Het is zelfs een halvering vergeleken met dertig jaar geleden. Dat blijkt...
Onderzoek | 15 november 2022
15 november 2022

11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023

Op 1 januari 2023 start het volledig vernieuwde luisteronderzoek. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen - adverteerders, mediabureaus en publishers - in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

ME Research Group, DVJ Insights en Validators winnen weer FD Gazelle

De ME Research Group (Markteffect en Direct Research) ontvangt voor de negende keer een FD Gazelle. DVJ Insights is voor de vijfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot FD Gazelle en Validators wint ‘m dit jaar voor de derde keer. ME Research Group ‘Na negen keer tot de FD Gazellen te behoren, zou je wellicht denken dat...
Actueel | 03 november 2022
03 november 2022

SMART Talk 10 november – laatste kans om je aan te melden!

Let op: de najaarstalk van SMART komt eraan! Volgende week donderdag is het zover. Heb je je nog niet aangemeld, reageer dan snel en zorg dat je er bij bent. Het thema van de SMART Talk is ‘De wondere wereld van creatie en innovatie’. Evelien Veldhuijzen van Makerlab komt vertellen hoe ze marktonderzoek gebruikt bij het...
Actueel | 01 november 2022
01 november 2022

Stabiel vertrouwen in marktonderzoek

Het vertrouwen in de marktonderzoeksindustrie is stabiel gebleven en het vertrouwen in data-analyse is in 2022 toegenomen in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Global Research Business Network (GRBN). Uit het onderzoek blijkt ook dat 33% van de wereldwijde respondenten marktonderzoekbureaus vertrouwt; 19% doet dat niet. GRBN zegt dat het niveau van...

Ook de laatste bytes ontvangen?