Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

ESOMAR publiceert Insight250-lijst

Op 20 september jl. maakte ESOMAR bekend wie zich mag rekenen tot de awardwinnaars van Insight250. De lijst bevat een staalkaart aan innovatief talent: pioniers in het vak die allemaal gericht zijn op het verbeteren van marktonderzoek en datagestuurde marketing. ESOMAR vindt het belangrijk om personen in het zonnetje te zetten die bijdragen aan onderzoekstechnologie,...
Onderzoek | 27 september 2022
27 september 2022

Digitale dienstverlening overheid onvoldoende voor laagopgeleiden

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de overheid steeds meer digitaal doet. Toch weet die overheid met niet alle Nederlanders digitaal even goed te bereiken en dat geldt vooral voor lager opgeleiden. Zo zegt 45% van de laagopgeleiden moeite te hebben zelfstandig online belastingaangifte te doen. Onder midden- en hoogopgeleide Nederlanders...
Actueel | 27 september 2022
27 september 2022

Dossier Onderzoek – Rol onderzoekbureaus verandert

MarketingTribune publiceerde onlangs in de serie dossiers een uitgebreid verhaal over de marktonderzoekbureaus. Reden is dat de ‘marketingonderzoekswereld voortdurend in beweging is’. Na een daling in omzet lijkt de belangstelling voor marktonderzoek nu weer toe te nemen: de omzet stijgt weer en het aantal bureaus neemt toe. Met de opkomst van internet, de eenvoudige beschikbaarheid...
Onderzoek | 27 september 2022
27 september 2022

Burgers positiever over energietransitie door oorlog Oekraïne

Dertig procent van de Nederlanders is sinds de oorlog in Oekraïne positiever geworden over de energietransitie. Opvallend is dat ruim een derde van de mensen ook meer windmolens en zonneparken in de eigen gemeente wil. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). De voornaamste uitkomsten van het...
Onderzoek | 26 september 2022
26 september 2022

Bereik online gokmarkt groeit naar ruim 1,8 miljoen

De Nederlandse legale gokwebsites en apps hebben in augustus 2022 ruim 1,8 miljoen personen bereikt op PC/laptop, smartphone en tablets (GfK GXL DAM, 1.858.00 personen van 18 jaar en ouder). In augustus 2022 waren 16 aanbieders van legale gokwebsites en -apps actief, met vergunning van de Kansspelautoriteit. Jongeren onder de 35 jaar werden het meest...
Onderzoek | 22 september 2022
22 september 2022

WhatsApp-onderzoek Miljoenennota – blij met de plannen maar geen vertrouwen

Miles Research heeft aan haar Trendpanel inmiddels ook de optie toegevoegd om panelonderzoek te doen via WhatsApp. Om te zien hoe snel dit kan werken is een kleine test gedaan rondom Prinsjesdag. Al in aanloop naar deze dag was iedereen razend benieuwd wat de belangrijkste plannen en keuzes zijn van het kabinet voor het komende...
Onderzoek | 20 september 2022
20 september 2022

Duurzaamheid is luxe als kosten van levensonderhoud stijgen

60% van de Nederlandse consumenten (65% wereldwijd) wil meer doen om meer bewust om te gaan met de planeet en het milieu, maar de gestegen kosten van levensonderhoud weerhouden hen ervan. Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022 van Kantar. Naast de kosten is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven een grote belemmering. Belangrijkste...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

We gebruiken gemiddeld 5 nieuwsapps, jongeren opvallend kritisch

Meer dan 11 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps, circa 7 miljoen mensen regionale nieuwsapps. NOS en Nu.nl zijn de bekendste en meest gebruikte landelijke apps. Jongeren gebruiken meer apps dan andere leeftijdsgroepen en zijn kritischer over journalistieke inhoud én functionaliteiten. Dat blijkt uit de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022 van Newcom,...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

‘Niet alleen verantwoording naar onze klant, maar ook naar de respondent’

Stefan Boom is managing director Benelux & Nordics van Dynata. Op MIE’22 praat hij over automatisering versus mensenwerk, en het belang van de respondentenervaring, en dat doet hij op 20 september om 14.00 uur. Stefan heeft altijd het idee gehad dat er twee ‘soorten’ mensen zijn binnen de industrie: degenen die heel bewust kozen voor...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

Demonstraties zijn nodig voor maatschappelijke verandering’

Het aantal demonstraties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De eerste paar maanden van het jaar stonden vooral in het teken van protesten tegen de coronamaatregelen terwijl ten tijde van het onderzoek (juni 2022) Nederland in de greep was van de acties van boeren, terwijl ook de Klimaatmars duizenden betogers trok. I&O Research...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

Respondenten.nl en CG Research verder als Norstat

De Norstat Group nam vorig jaar Respondenten.nl en CG Research over. Nu zijn beide Nederlandse vestigingen ook gefuseerd en gaan ze samen verder onder naam Norstat. In Nederland levert de nieuwe combinatie respondenten voor alles soorten marktonderzoeken, een panel van meer dan 80.000 respondenten en een exclusief sample voor kwalitatief hoogwaardig marktonderzoek. Via Norstat Nederland is...
Onderzoek | 13 september 2022
13 september 2022

Online aankopen en de impact van social media

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...

Ook de laatste bytes ontvangen?